[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Tam, gdzie jest czarny wêgiel, nie ma rozpalonegodo czerwo­noœci wêgla drzewnego.A wiêc czarny wêgiel drzewny jest niezale¿nyod buzuj¹cego ogniem wêgla drzewnego.Popio³y s¹ niezale¿ne od drewnaopa³owego, ka¿de istnienie jest niezale¿ne.Dzisiaj siedzê w Los Altos.Jutro rano bêdê w San Francisco.Nie ma zwi¹zkupomiêdzy „ja" w Los Altos i „ja" w San Francisco.S¹ to ró¿ne istoty.Otowolnoœæ istnienia.I nie ma ¿adnej jakoœci ³¹cz¹cej mnie i was.Kiedy mówiê„wy", nie ma ¿adnego „ja", kiedy mówiê „ja", nie ma ¿ad­nego „wy".Wy jesteœcieniezale¿ni i ja jestem niezale¿ny.Ka¿dy istnieje w innej chwili.Ale to nieznaczy, ¿e jesteœmy ca³kowicie odmiennymi istotami.W rzeczywistoœci jesteœmyjedn¹ i t¹ sam¹ istot¹.Jesteœmy tym samym, a jednak ró¿nimy siê.Jest toparadoksalne, ale w rzeczy­wistoœci tak jest.Poniewa¿ jesteœmy istotaminiezale¿nymi, ka¿dy z nas jest pe³nym rozb³yskiem w bezmiernym œwiecie zjawisk.Kiedy siedzê, nie ma ¿adnej innej osoby, ale nie znaczy to, ¿e was ignorujê.Jestem ca³kowicie jednym z ka¿dym istnieniem w œwiecie zjawisk.A wiêc kiedysiedzê, wy siedzicie; wszystko siedzi ze mn¹.To jest nasze zazen.Kiedy wysiedzicie, wszystko siedzi z wami.I wszystko sk³ada siê na jakoœæ waszegoistnienia.Jestem czêœci¹ ciebie.Zawieram siê w jakoœci two­jego istnienia.Tak wiêc w tej praktyce mamy absolutne wyzwolenie od czegokolwiek innego.Jeœlizrozumiecie ten sekret, nie bêdzie ró¿nicy po­miêdzy praktyk¹ zen a waszymcodziennym ¿yciem.Molecie t³umaczyæ sobie wszystko, jak wam siê podoba.Wspania³y obraz jest rezultatem czucia jakie masz w palcach.Jeœli odczuwaszgêstoœæ tuszu na pêdzelku, obraz ju¿ jest zanim zaczniesz ma­lowaæ.Kiedyzanurzasz pêdzelek w tuszu, znasz ju¿ rezultat swojego rysowania, w przeciwnymrazie nie by³byœ w stanie malowaæ.A wiêc, zanim coœ zrobisz, „istota" ju¿jest, rezultat ju¿ jest.Chocia¿ wygl¹da na to, ¿e siedzisz spokojnie, twojeprzesz³e i obecne dzia³anie zawiera siê w tym i jest tam ju¿ równie¿ rezultattwojego siedzenia.Wcale nie odpo­czywasz.Ca³e dzia³anie zawarte jest w tobie.To jest twoja istota.Tak wiêc wszystkie rezultaty twojej praktyki zawarte s¹ wtwoim siedzeniu.To jest nasza praktyka, nasze zazen.Zenji Dogen zainteresowa³ siê buddyzmem bêd¹c ch³opcem.Kiedyœ ujrza³ dym zlaseczki kadzid³a, pal¹cej siê obok cia³a jego zmar³ej matki i odczu³ ulotnoœænaszego ¿ycia.To odczucie ros³o w nim i ostatecznie zaowocowa³o oœwieceniem irozwojem jego g³êbokiej filozofii.Kiedy uj­rza³ dym z laseczki kadzid³a iodczu³ ulotnoœæ ¿ycia, poczu³ siê bardzo samotny.Ale to uczucie samotnoœcistawa³o siê coraz silniejsze i rozkwi­t³o oœwieceniem, kiedy mia³ dwadzieœciaosiem lat.A w chwili oœwiecenia wykrzykn¹³: „Nie ma cia³a i nie ma umys³u!".Kiedy powiedzia³: „nie ma cia³a i nie ma umys³u", ca³e jego istnienie sta³o siêw tamtej chwili rozb³yskiem w bezmiernym œwiecie zjawisk, rozb³yskiem, któryzawie­ra³ wszystko, który pokrywa³ wszystko i który mia³ w sobie olbrzymi¹jakoœæ.Zawarty by³ w nim ca³y œwiat zjawisk, absolutne, niezale¿ne istnienie.To by³o jego oœwiecenie.Zaczynaj¹c od samotnego odczucia ulotnoœci ¿ycia,osi¹gn¹³ potê¿ne doœwiadczenie jakoœci swojego istnienia.Powiedzia³:„Porzuci³em umys³ i cia³o".Poniewa¿ myœlisz, ¿e masz cia³o i umys³, odczuwaszsamotnoœæ, ale kiedy sobie uprzytomnisz, ¿e wszy­stko jest po prosturozb³yskiem w bezmiernym wszechœwiecie, staniesz siê bardzo silny, a twojeistnienie stanie siê bardzo znacz¹ce.Takie by³o oœwiecenie Dogena i taka jestnasza praktyka.NATURALNOŒÆ„Ka¿dy wydania siê z nicoœci, chwila za chwil¹.To prawdziwa radoœæ ¿ycia".Istnieje du¿e nieporozumienie co do pojêcia naturalnoœci.Wiêkszoœæprzychodz¹cych do nas ludzi wierzy w jak¹œ wolnoœæ czy naturalnoœæ, ale ichrozumienie jest tym, co nazywamy dzinen ken gedo, czyli naturalno­œci¹heretyck¹.Dzinen ken gedo oznacza, ¿e nie ma potrzeby przestrze­gania form, topo prostu rodzaj „polityki luzu" czy niedba³oœci.Oto co jest naturalnoœci¹ dlawiêkszoœci ludzi.Ale nie jest to naturalnoœæ, o jak¹ nam chodzi.Jest toraczej trudne do wyjaœnienia, ale natural­noœæ, pak myœlê, jest pewnympoczuciem niezale¿noœci od wszystkiego lub dzia³aniem, które jest oparte nanicoœci.Coœ, co wynika z nicoœci, jest naturalnoœci¹, tak jak ziarno czyroœlina wychodz¹ca z ziemi [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • listy-do-eda.opx.pl