[ Pobierz całość w formacie PDF ]
."Tutaj, w Ameryce, nie mo¿emy okreœlaæ buddystów zen w taki sam sposób jak wJaponii.Amerykañscy uczniowie nie s¹ kap³anami, a jednak nie s¹ te¿ ca³kowicieœwieckimi ludŸmi.Rozumiem to w nastêpuj¹cy sposób: to, ¿e nie jesteœciekap³anami, jest prost¹ spraw¹, ale to, ¿e nie jesteœcie ca³kowicie œwieckimiludŸmi jest trudniejsze.Myœlê, ¿e jesteœcie ludŸmi wyj¹tkowymi i potrzebujeciejakiejœ specjalnej praktyki, która nie jest dok³adnie praktyk¹ kap³ana i niejest dok³adnie praktyk¹ cz³owieka œwieckiego.Odkrywacie teraz stosown¹ dla wasdrogê ¿ycia.Myœlê, ¿e jest ni¹ nasza spo³ecznoœæ zen, nasza grupa.Lecz musimy równie¿ wiedzieæ, czym jest nasza niepodzielna pierwotna droga iczym jest praktyka Dogena.Zenji Dogen powiedzia³, ¿e jedni osi¹gn¹ oœwiecenie,a inni nie.To jest sprawa, któr¹ siê bardzo interesujê.Chocia¿ wszyscy mamytak¹ sam¹ zasadnicz¹ praktykê, któr¹ wykonujemy w ten sam sposób, jedniosi¹gn¹ oœwiecenie, a inni nie.Oznacza to, ¿e nawet jeœli nie mamy ¿adnegodoœwiadczenia oœwiecenia, to jeœli siedzimy we w³aœciwy sposób z w³aœciw¹postaw¹ i rozumieniem praktyki, wówczas jest to zen.Najwa¿niejsze jestpraktykowaæ powa¿nie, nale¿y równie¿ rozumieæ i ufaæ wielkiemu umys³owi.Mówimy „wielki umys³" lub „ma³y umys³" czy „umys³ Buddy" lub „umys³ zen" i tes³owa, jak wiecie, coœ oznaczaj¹, ale coœ, czego nie mo¿emy i nie powinniœmypróbowaæ zrozumieæ w kategoriach doœwiadczenia.Mówimy o doœwiadczeniuoœwiecenia, ale nie jest to jakieœ doœwiadczenie, które by podlega³o kategoriomdobra i z³a, czasu czy przestrzeni, przesz³oœci czy przysz³oœci.Jest todoœwiadczenie czy œwiadomoœæ przekraczaj¹ca te rozró¿nienia i odczucia.Niepowinniœmy wiêc pytaæ: „Czym jest doœwiadczenie oœwiecenia?".Tego rodzajupytanie oznacza, ¿e nie wiecie, czym jest doœwiadczenie zen.O oœwiecenie niemo¿na pytaæ we d³ug zwyk³ego sposobu myœlenia.Kiedy nie wik³acie siê w takiemyœlenie, macie szansê, aby zrozumieæ, czym jest doœwiadczenie zen.Wielki umys³, w którym musimy pok³adaæ ufnoœæ, nie jest czymœ, czego mo¿eciedoœwiadczyæ w sposób obiektywny.Jest to coœ, co zawsze masz, co zawsze jest ztob¹; nie mo¿esz zobaczyæ swoich oczu, a twoje oczy nie mog¹ zobaczyæ siebie.Oczy widz¹ jedynie rzeczy na zewn¹trz - rzeczy obiektywne.Jeœli myœlisz osobie, twoje „ja" nie jest ju¿ wtedy twoim prawdziwym „ja".Nie mo¿eciedokonywaæ projekcji siebie jako jakiejœ rzeczy obiektywnej, by móc siê nad ni¹zastanawiaæ.Umys³, który jest zawsze po twojej stronie, nie jest tylko twoimumys³em, jest to umys³ uniwersalny, zawsze ten sam, nie ró¿ni¹cy siê od umys³ukogoœ innego.Jest to umys³ zen.Jest to wielki, wielki umys³.Ten umys³ jestwszystkim, co widzicie.Wasz prawdziwy umys³ jest zawsze w tym, co widzicie.Chocia¿ nie znacie swojego w³asnego umys³u, on jest - w³aœnie w tej chwili, gdycoœ widzicie, wtedy tam jest.To bardzo interesuj¹ce.Wasz umys³ jest zawszejednym z tym, co obserwujecie.Widzicie wiêc, ¿e ten umys³ jest jednoczeœniewszystkim.Prawdziwy umys³ jest umys³em obserwuj¹cym.Nie mo¿ecie powiedzieæ: „To jestmoja jaŸñ, mój ma³y umys³ czy mój ograniczony umys³, a to jest wielki umys³".To jest ograniczanie siebie, ograniczanie prawdziwego umys³u, obiektywizowanieumys³u.Bodhidharma powiedzia³: „¯eby ujrzeæ rybê, musisz obserwowaæ wodê".Wrzeczywistoœci, kiedy widzicie wodê, widzicie prawdziw¹ rybê.Zanim zobaczycienaturê Buddy, obserwujecie swój umys³.Kiedy widzicie wodê - to jest prawdziwanatura.Prawdziwa natura jest patrzeniem na wodê.Kiedy mówicie: „Moje zazenjest nêdzne", macie tu prawdziw¹ naturê, ale g³upota nie pozwala wam jejdostrzec.Celowo j¹ ignorujecie.„Ja", przy pomocy którego obserwujecie swójumys³, czuje siê ogromnie wa¿ne.Ale to „ja" nie jest wielkim „ja", jest to„ja" bezustannie aktywne, które zawsze p³ywa, zawsze leci na skrzyd³ach przezbezmiar powietrza.Poprzez skrzyd³a rozumiem myœl i dzia³anie.Bezmierne niebojest domem, moim domem.Nie ma tam ptaka ani powietrza.Kiedy ryba p³ywa, wodai ryba s¹ ryb¹.Nie ma nic oprócz ryby.Czy rozumiecie? Nie mo¿ecie znaleŸæNatury Buddy poprzez wiwisekcjê
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Linki
- Strona startowa
- Hsin Hsin Ming Strofy wiary w umysl
- Elliot Aronson Psychologia Serce i umysł
- Bateson Gregory Umysł i przyroda (2)
- Bateson Gregory Umysł i przyroda
- Suzuki Shunryu Umysł zen, umysł poczštkujšcego (2)
- Antologia SF Potomkowie Slonca(1)
- Kartezjusz Rozprawa o metodzie (2)
- Kafka Franz Zamek (SCAN dal 841) (3)
- Compton, David G Mers
- umiędzynarodowienie polski
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- tematy.htw.pl