[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Okoñ: Zarys dydaktyki ogólnej.Warszawa 1965, PZWS; s.174-179.wykonanie jednego lub kilku zadañ przez uczniów; kontrola wykonaniazadañ;zadanie pracy domowej, maj¹cej na celu utrwalenie danej umiejêtnoœcilub nawyku.E.Lekcja poœwiêcona sprawdzeniu wiadomoœci, umiejêtnoœci i nawyków — orozmaitej budowie, zale¿nie od metod, które nauczyciel pragnie zastosowaæ.I wreszcie za specjalny odrêbny typ lekcji W.Okoñ uwa¿a typ F.— lekcjê, wktórej stosowane jest nauczanie problemowo-grupowe.Istot¹ tego nauczania jestsamodzielne „odkrywanie", rozwi¹zywanie problemów przez ucznia.Strukturatakiej lekcji wygl¹da nastêpuj¹co:stworzenie sytuacji problemowej i sformu³owanie problemu przez ucznia lubprzez nauczyciela;poszukiwanie rozwi¹zania w toku pracy jednostkowej lub grupowej;gromadzenie przes³anek przez lekturê podrêcznika lub na podstawie do­œwiadczenia, formu³owanie hipotez;weryfikacje hipotez w toku pracy grupowej — na podstawie dyskusji i do­œwiadczenia;ustalenie i sformu³owanie prawid³owych rozwi¹zañ w toku zbiorowej pracyklasy; konfrontacje wyników pracy poszczególnych grup pod kierunkiem nauczy­cieli;utrwalenie zdobytych na lekcji struktur przez w³¹czenie ich w strukturypoprzednio opracowane oraz przez zarysowanie dalszych problemów;zastosowanie poznanych struktur w nowych sytuacjach teoretycznych lubpraktycznych (praca na lekcji lub „w domu").Nauczanie problemowo-grupowe uwa¿ane jest za jedn¹ z dróg unowoczeœnienia pracyszko³y.Zmierza ono z jednej strony do upodobnienia pracy ucznia do pracybadacza (uczeñ dokonuje samodzielnych „odkryæ"), z drugiej zaœ strony — dowprowadzenia zespo³owego wspó³dzia³ania w realizacji ró¿nych zadañ.Wychodzirównie¿ naprzeciw najbardziej charakterystycznym dla wspó³czesnoœci tendencjom,kszta³tuje uczniów na ludzi myœl¹cych i twórczych, a jednoczeœnierozumiej¹cych, i¿ tylko zespo³owym wysi³kiem mo¿na wiele osi¹gn¹æ, orazumiej¹cych ten wysi³ek podejmowaæ.Nauczanie problemowe mo¿e obejmowaæ zadania, specyficzne nie tylko dlaposzczególnych przedmiotów i lekcji.Problemy, wa¿ne teoretycznie ipraktycznie, dotycz¹ najczêœciej spraw wspólnych lub pogranicznych dla ró¿nychdyscyplin naukowych oraz zastosowañ praktycznych, bêd¹cych wykorzystaniemscalonych ró¿norodnych osi¹gniêæ naukowych.W ¿yciu ludzi doros³ych mówimyczêsto o integracji wiedzy i integracji dzia³añ praktycznych.W pracydydaktycznej coraz silniej nasuwa siê potrzeba uwzglêdnienia integracjiwszêdzie tam, gdzie jest to mo¿liwe, a co jest konieczne dla przygotowaniauczniów do sprostania wymaga­niom ¿ycia w przysz³oœci.A zatem nauczanieproblemowe coraz czêœciej musi siê opieraæ na wspó³dzia³aniu nauczycieliró¿nych przedmiotów, wspólnie ustalaj¹­cych cykle tematyczne, wokó³ którychskupi¹ samodzielne „odkrycia" uczniowskie oraz uczniowskie obserwacje idzia³anie.Wszystkie te obserwacje, „odkrycia" i dzia³ania mog¹ byæ podejmowane przezuczniów b¹dŸ indywidualnie, b¹dŸ zbiorowo (ca³a klasa wykonuje te same zadaniadla zdobycia lub utrwalenia podstawowych wiadomoœci i umiejêtnoœci), b¹dŸwreszcie grupowo (grupy ma³e 4—5-osobowe lub brygady powo³ane do ¿ycia dla.wykonania wiêkszych prac praktyczno-produkcyjnych).Specyficzne zadania wspó³czesnej szko³y sprawiaj¹, ¿e coraz bardziej zmniejszasiê znaczenie pracy zbiorowej (masowej) z uczniami (czêsto zwanej te¿ prac¹„rów­nym frontem"), jakkolwiek w systemie klasowo-lekcyjnym zajmuje ona jeszczesporo czasu i miejsca, wzrasta natomiast znaczenie pracy grupowej, co nieelimi­nuje bynajmniej pracy indywidualnej.Podzia³ zadañ miêdzy grupami i wewn¹trz nich sprawia, ¿e ka¿dy uczeñ mo¿ewykonywaæ to, co go najbardziej interesuje.Ujmuje on swoj¹ pracê na tle i wkon­tekœcie pracy innych, wnosz¹c swój udzia³ do wspólnej pracy.Nauczanie problemowo-grupowe organizowane jest nie tylko na lekcjach w klasie,pracowni, laboratorium, ale tak¿e w innych formach.Wycieczka.Niezast¹pion¹ form¹ nauczania jest wycieczka.S³u¿y onabez­poœredniemu poznawaniu rzeczywistoœci, pozwala obserwowaæ rzeczy, zjawiska,procesy i sytuacje w naturalnych warunkach, w naturalnym ich przebiegu.Wycieczka jest celowa i potrzebna przy realizacji materia³u programowego zka¿dego przedmiotu, a mo¿e tak¿e s³u¿yæ realizacji zadañ ró¿nych przedmiotównauczania, pozwalaj¹c na zintegrowane ujmowanie wielu problemów [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • listy-do-eda.opx.pl