[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Tryby automatyczne to : Priorytet Migawki (Tv) gdzie wybierasz czasnaœwietlania podczas gdy automat dobiera przes³onê oraz Priorytet Przes³ony(Av) w którym ty wybierasz wielkoœæ otworu przes³ony zaœ automat ustawia czasnaœwietlania.Drugi z nich jest czêœciej wykorzystywany w fotografiikrajobrazu, gdzie g³Ã³wny nacisk k³adzie siê na kontrolê nad g³êbi¹ ostroœci.Chocia¿ na ogó³ stosujê tryb manualny, najczêœciej zaczynam od wyboru wartoœciprzes³ony stosownie do wymaganej g³êbi ostroœci a potem dobieram odpowiedniczas naœwietlania.Trzeci tryb automatyczny to "Ekspozycja Programowana" gdzie aparat samodzielniedobiera zarówno szybkoœæ migawki jak i przes³onê.Je¿eli powa¿nie podchodziszdo fotografii krajobrazu nie bêdziesz u¿ywa³ tego trybu.W koñcu chodzi o toaby sprawowaæ kontrolê procesem fotografowania.Sk¹d aparat ma wiedzieæ co tyzamierzasz osi¹gn¹æ? Osobiœcie wolê mieæ wszystko pod kontrol¹ i byæodpowiedzialnym zarówno za moje sukcesy i b³êdy fotograficzne.Pe³ny zakres czasów naœwietlania.Obecnie produkuje siê aparaty z corazszybszymi migawkami.W przypadku fotografii krajobrazu czasy naœwietlania1/2000, 1/4000 czy 1/8000 sekundy s¹ bezu¿yteczne.Przekonasz siê, ¿e rzadkoprzydaj¹ siê czasy poni¿ej 1/500 sekundy je¿eli u¿ywasz niskoczu³ego filmu oma³ym ziarnie przy ma³ym otworze przes³ony.Dla przyk³adu ekspozycja dla filmuFujichrome 50 i przes³ony f/16 w pe³nym œwietle s³onecznym wyniesie 1/60sekundy.Ekwiwalentna ekspozycja przy przes³onie f/2.8 to 1/2000 sekundy, alenie przypominam sobie, ¿ebym kiedykolwiek fotografowa³ pejza¿ przy takichparametrach.Znacznie czêœciej bêdziesz u¿ywa³ d³ugich czasów naœwietlania,gdy¿ najlepsze warunki œwietlne zdarzaj¹ siê wczeœnie rano lub pod koniec dnia.Wybra³bym raczej aparat oferuj¹cy du¿y zakres d³ugich czasów naœwietlania ni¿aparat z bardzo szybk¹ migawk¹.Doœæ ma³o jest wspó³czesnych aparatów oferuj¹cych czasy naœwietlania 30 sekundi d³u¿sze.Zdarza siê, ¿e czasy takie s¹ dostêpne tylko w niektórych trybach.Powy¿ej 30 sekund zawsze mo¿esz u¿yæ swojego zegarka, gdy¿ dla d³ugich czasównaœwietlania nie potrzeba du¿ej precyzji.Ró¿nica 10 czy 15 sekund przyczterominutowej ekspozycji nie ma znaczenia.Jedna dzia³ka poni¿ej czterechminut to dwie minuty, a powy¿ej - osiem minut, co znaczy przy tym 15 sekund?Podgl¹d g³êbii ostroœci.Do fotografii krajobrazu nie kupowa³bym aparatu bezpodgl¹du g³êbi ostroœci która to funkcja umo¿liwia przymkniêcie przes³ony dowartoœci roboczej przed zrobieniem zdjêcia.Daje ci to mo¿liwoœæ zobaczeniag³êbi ostroœci która pojawi siê na fotografii.Normalnie, kiedy patrzysz przezcelownik widzisz obraz jaki daje obiektyw z w pe³ni otwarty i g³êbiê ostroœcijak¹ daje najwiêkszy otwór przes³ony dla tego obiektywu, nie zaœ g³êbiêostroœci dla przes³ony któr¹ zamierzasz u¿yæ.W fotografii krajobrazu bardzorzadko u¿ywa siê pe³nego otworu przes³ony.Bêd¹c profesjonalist¹, chcê widzieædok³adnie to samo co zostanie naœwietlone na filmie a nie byæ zmuszonym dozgadywania jaki bêdzie rezultat.Faktycznie, moim zdaniem, podgl¹d g³êbiostroœci jest tak istotny, ¿e nawet nie zastanawia³bym siê nad kupnem aparatu wktórym brakuje tej funkcji.Kompletny system obiektywów.Jako niezbêdne minimum powinny byæ dostêpneobiektywy pokrywaj¹ce zakres od 24mm do 300mm.Jednak lepszy by³by system wgranicach 20mm do 600mm.Zapewne nie bêdziesz potrzebowa³ tych wszystkichogniskowych ju¿ na samym pocz¹tku (chocia¿ nie spotka³em fotografa, który niechcia³by mieæ przynajmniej o jeden obiektyw wiêcej) ale lepiej aby by³ydostêpne ni¿ nie.Dla przyk³adu - trzy fotografie w tym rozdziale ilustruj¹u¿ycie szerokiego zakresu ogniskowych.Wszystkie trzy zrobi³em w przeci¹gutygodnia w tym samym miejscu - parku narodowym Olympic w stanie Washington.Wszystkie zosta³y zrobione przy u¿yciu tego samego aparatu, ale z diametralnieró¿nymi obiektywami.CLOUDS AND MOUNTAIN RIDGESNikon F4, Nikon 500mm, Fujichrome 100.Tylko u¿ywaj¹c d³ugoogniskowego obiektywu - w tym przypadku, mojego 500mm -mog³em wyizolowaæ t¹ szczególn¹ czêœæ krajobrazu.Zmierzy³em œwiat³o odbite odchmur za pomoc¹ pomiaru punktowego i wprowadzi³em korekcjê aby wysz³y bardzojasne na filmie.Obiektyw ustawiony by³ na solidnym statywie.Po okreœleniuparametrów ekspozycji zablokowa³em lustro aby zapobiec drganiu obrazu podczasnaœwietlania i korzystaj¹c z wê¿yka spustowego zrobi³em kilka klatek wparosekundowych odstêpach.Przy pracy z krajobrazem jasnoœæ obiektywu czyli maksymalny otwór jegoprzes³ony nie jest najwa¿niejszy.Jasne obiektywy s¹ po prostu wiêksze, ciê¿szei du¿o dro¿sze
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Linki
- Strona startowa
- NLP Szkolenie Menedżerów i Trenerów O'Connor Joseph, Seymour John
- Birmingham John Os czasu 001 Wybor broni(1)
- Barnes John Milion otwartych drzwi (1992) i
- Case, John F Das erste der sieben Siegel
- Bellairs John Johnny Dixo,i mumia i testament
- Camilleri, Andrea Die Muehlen des Herrn
- Asimov Isaac Koniec wiecznosci
- Boris Akunin Pelagia i czarny mnich
- Booth, Stephen Der Rache dunkle Saat
- [ICI][PL] Dumas Aleksander (o) Dwie Diany
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- miguel.keep.pl