[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ma³o prawdopodobne, abyœcie podczas szkolenia spotkalisiê z czymœ tak ra¿¹cym.Je¿eli to nast¹pi, zapytajcie o cel pytania.Pytania otwarte i zamkniêtePytanie zamkniête jest sformu³owane w taki sposób, ¿eby uzyskaæ odpowiedŸ „tak"lub „nie".Przytoczone powy¿ej pytanie parlamentarzystów jest tego przyk³adem.Pytania zamkniête zaczynaj¹ siê zwykle od „czy jest" lub „czy¿ nie jest", „czybêdzie" lub „czy¿ nie bêdzie".Maj¹ za³o¿enia.Czêsto najlepszym sposobem, abyna nie odpowiedzieæ, jest zadanie kolejnego pytania, a nie udzieleniebezpoœredniej odpowiedzi.Pytania otwarte s¹ tak skonstruowane, aby badaæ nowe œcie¿ki.Zaczynaj¹ siêzwykle od Jak", „co", „gdzie", „kiedy" lub „kto" i nie mo¿na na nieodpowiedzieæ tak lub nie.Jak wykorzystaæ tê ró¿nicê, aby badaæ rodzaje pytañ?Pytania maj¹ce na celu zbieranie informacjiWiele pytañ to proste proœby o informacje i na nie zwykle naj³atwiejodpowiedzieæ.Podaj informacjê je¿eli j¹ masz.W przeciwnym razie zapytaj, czyktoœ w grupie potrafi odpowiedzieæ.Je¿eli nie, mo¿esz zaproponowaæ poszukanieodpowiedzi lub odes³aæ pytaj¹cego do Ÿród³a.Pytania typu „dlaczego"Pytania typu „dlaczego" wystêpuj¹ w ró¿nych formach.„Dlaczego to robisz?"wymaga koncepcyjnej odpowiedzi.Musisz z³o¿yæ poszczególne elementy i po³¹czyæto, co robisz, z wiêkszym obrazem.Nie wypowiedziana czêœæ tego pytania mo¿ebrzmieæ „Jakie to ma zastosowanie?" Ukierunkuj je, pokazuj¹c, jak wykorzystaæmateria³ szkolenia w realnym œwiecie poza sal¹, gdzie odbywa siê szkolenie.Inny typ pytania „dlaczego" odnosi siê do przyczyn i skutków zaistnia³ych wprzesz³oœci, np.„Dlaczego to siê sta³o?" sugeruje, aby w odpowiedzi podanoprzyczynê.Jakiekolwiek przyczyny wymienisz, musz¹199one mieæ sens - mieœciæ siê w modelu œwiata osoby zadaj¹cej pytanie, a nietwoim.Móg³byœ zapytaæ uczestników szkolenia: „Jak s¹dzicie, dlaczego to siêsta³o?"Pytania typu „jak"Pytania typu „jak" dotycz¹ zwykle procesów i procedur, konstrukcji æwiczenialub materia³u szkolenia.Musisz z³o¿yæ elementy pytañ, aby na nie odpowiedzieæ,pokazuj¹c wzajemne relacje miêdzy nimi.Pytania typu „jaki"Pytania typu „jaki" dotycz¹ informacji, np.„Jaki jest nastêpny etap?" Chocia¿w jêzyku angielskim mog¹ dotyczyæ równie¿ koncepcji i przyczyn - „Co toznaczy?" - lub zastosowañ - „Co mogê zrobiæ z t¹ umiejêtnoœci¹?"Pytania typu „dlaczego", „jaki" i Jak" powinny byæ zadawane na ka¿dym etapieszkolenia.Dlaczego to robimy? W jakim stopniu to siê przyda? Jak to robimy?Przez jakie procesy przechodzimy? Z jakich etapów siê one sk³adaj¹? Jakichpotrzebujemy informacji?Odpowiadaj¹c komuœ, pamiêtaj przede wszystkim w³asne pytanie: „Taka intencjakryje siê tym pytaniem? lub „Czego potrzebuje ta osoba?"Zawsze podziêkuj uczestnikowi konwersacji za pytanie, szczególnie je¿eli jestono interesuj¹ce, a gdy ktoœ zada dobre pytanie, pochwal go.Je¿eli niezrozumiesz pytania, równie¿ to powiedz i poproœ o wyjaœnienie.Je¿eli ktoœ zada pytanie, dziêki któremu chce lepiej zrozumieæ materia³szkolenia, dobrze jest udzieliæ odpowiedzi, która zawiera przyk³adyzaczerpniête z krêgu zainteresowañ osoby pytaj¹cej lub dotycz¹ce jej zawoduosoby pytaj¹cej.Gdy uczestnik grupy zadaje pytanie, obserwuj, jak grupa na to reaguje.Czykursanci przechylaj¹ siê lekko do przodu zainteresowani odpowiedzi¹? Czys³ychaæ szmer? A mo¿e zapada martwa cisza? W ten sam sposób powinieneœzaobserwowaæ, czy osoba zadaj¹ca pytanie jest zadowolona z odpowiedzi.Je¿elinie jesteœ tego pewien, zapytaj.Zwracaj wiêksz¹ uwagê na jêzyk cia³a ni¿ naodpowiedŸ werbaln¹, która mo¿e byæ po prostu uprzejma.Je¿eli grupa wykaza³azainteresowanie pyta-200niem, zauwa¿, czy jest zadowolona z odpowiedzi? Obserwuj pytaj¹cego, gdyodpowiadasz, abyœ wiedzia³, kiedy zakoñczyæ wyjaœnienia.Unikaj nadmiernieskomplikowanych odpowiedzi, które mog¹ spowodowaæ dalsze niejasnoœci idoprowadziæ do niechcianych pytañ.WYKORZYSTANIE PYTAÑDobry trener potrafi wykorzystaæ wszystkie wydarzenia, aby osi¹gn¹æ cel, apytania nie s¹ wyj¹tkiem.Maj¹ one pomóc wprowadzaæ nowy materia³ lub po³¹czyæodmienne intelektualne koncepcje.Mo¿esz równie¿ przeformu³owaæ pytania lubzastosowaæ je jako punkt wyjœcia do badania jakiejœ dziedziny czy zmianytematu.Czasem udaje siê zastosowaæ dany materia³ w pytaniu bêd¹cym odpowiedzi¹na pytanie.W ten sposób grupa otrzymuje dwie odpowiedzi -jedn¹ œwiadom¹, napoziomie intelektualnym, i jedn¹ mniej œwiadom¹, na poziomie behawioral-nym.Pytanie mo¿e byæ, czym zechcesz.W trakcie seminarium dotycz¹cego umiejêtnoœci odbywania spotkañ i prowadzenianegocjacji wyjaœnialiœmy, ¿e po ustaleniu przez wszystkich wspólnego celuspotkania mo¿na rzucaæ wyzwanie ka¿demu, kto zbacza z tematu.Ktoœ poprosi³mnie, aby to objaœniæ.Nie by³ pewny, co mam na myœli i jak tego dokonaæ.Zacz¹³em od stwierdzenia: „Wyzwanie postawione wzglêdnoœci jest bardzo dobrymprzyk³adem.By³em na spotkaniu w ostatnim tygodniu, nie, tydzieñ przedtem.S¹dzê, ¿e to by³ czwartek.Z trudem wjecha³em do miasta i musia³em zjeœæprzek¹skê na stacji benzynowej.Te stacje s¹ straszne.Zawsze t³ocz¹ siê tamludzie i musia³em czekaæ na miejsce.By³em ju¿ tak g³odny, ¿e pomyœla³em, ¿ebyzjeœæ zapiekanê.Ostatecznie co mo¿na zepsuæ w zapiekance."W tym miejscu pytaj¹cy poruszy³ siê na swoim krzeœle i powiedzia³: „W³aœciwiejak ta historia ma siê do mojego pytania?" Przeskakiwanie z tematu na tematzmusi³o go do wyzwania - w ten sposób móg³ nauczyæ siê czegoœ przez dzia³anie.Oto przyk³ad odpowiadania na pytanie za pomoc¹ wzoru, którego dotyczy pytanie:poproszono nas o wyjaœnienie wstecznego czytania w myœlach i oczywiœcierzek³em: „Powinniœcie wiedzieæ, ¿e nie potrafiê na to odpowiedzieæ!"201To czêœæ bardziej ogólnego wzoru, który ³¹czy twoj¹ odpowiedŸ z rzeczywistymdoœwiadczeniem zmys³owym osoby pytaj¹cej, jak równie¿ z jej intelektualnymrozumieniem.Mo¿esz wykorzystaæ sposobnoœæ, któr¹ daje pytanie, aby opowiedzieæhistoryjkê lub podaæ przyk³ad z osobistego doœwiadczenia.Mo¿esz tak¿e odpowiadaæ na pytania w sposób behawioralny.Prowadzi³em szkoleniedotycz¹ce hipnozy i ktoœ zapyta³ mnie, czym jest negatywna halucynacja.Popatrzy³em wko³o na grupê, pytaj¹c: „Kto to powiedzia³?" Gdy uczestnikpowtórzy³ pytanie, zrobi³em to samo.Poj¹³, o co chodzi, poœród ogólnegoœmiechu, negatywna halucynacja oznacza bowiem niedostrzeganie czegoœ, co jest.(Czy zgubi³eœ kiedyœ kluczyki do samochodu, a nastêpnie znalaz³eœ je na sta³ymmiejscu akurat wtedy, gdy zrezygnowa³eœ ju¿ z szukania?)Pomyœl o pytaniach jako o wskazówkach, w którym miejscu twoja prezentacja jestniejasna lub niekompletna [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • listy-do-eda.opx.pl