[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ma�o prawdopodobne, aby�cie podczas szkolenia spotkalisi� z czym� tak ra��cym.Je�eli to nast�pi, zapytajcie o cel pytania.Pytania otwarte i zamkni�tePytanie zamkni�te jest sformu�owane w taki sposób, �eby uzyska� odpowied� �tak"lub �nie".Przytoczone powy�ej pytanie parlamentarzystów jest tego przyk�adem.Pytania zamkni�te zaczynaj� si� zwykle od �czy jest" lub �czy� nie jest", �czyb�dzie" lub �czy� nie b�dzie".Maj� za�o�enia.Cz�sto najlepszym sposobem, abyna nie odpowiedzie�, jest zadanie kolejnego pytania, a nie udzieleniebezpo�redniej odpowiedzi.Pytania otwarte s� tak skonstruowane, aby bada� nowe �cie�ki.Zaczynaj� si�zwykle od Jak", �co", �gdzie", �kiedy" lub �kto" i nie mo�na na nieodpowiedzie� tak lub nie.Jak wykorzysta� t� ró�nic�, aby bada� rodzaje pyta�?Pytania maj�ce na celu zbieranie informacjiWiele pyta� to proste pro�by o informacje i na nie zwykle naj�atwiejodpowiedzie�.Podaj informacj� je�eli j� masz.W przeciwnym razie zapytaj, czykto� w grupie potrafi odpowiedzie�.Je�eli nie, mo�esz zaproponowa� poszukanieodpowiedzi lub odes�a� pytaj�cego do �ród�a.Pytania typu �dlaczego"Pytania typu �dlaczego" wyst�puj� w ró�nych formach.�Dlaczego to robisz?"wymaga koncepcyjnej odpowiedzi.Musisz z�o�y� poszczególne elementy i po��czy�to, co robisz, z wi�kszym obrazem.Nie wypowiedziana cz�� tego pytania mo�ebrzmie� �Jakie to ma zastosowanie?" Ukierunkuj je, pokazuj�c, jak wykorzysta�materia� szkolenia w realnym �wiecie poza sal�, gdzie odbywa si� szkolenie.Inny typ pytania �dlaczego" odnosi si� do przyczyn i skutków zaistnia�ych wprzesz�o�ci, np.�Dlaczego to si� sta�o?" sugeruje, aby w odpowiedzi podanoprzyczyn�.Jakiekolwiek przyczyny wymienisz, musz�199one mie� sens - mie�ci� si� w modelu �wiata osoby zadaj�cej pytanie, a nietwoim.Móg�by� zapyta� uczestników szkolenia: �Jak s�dzicie, dlaczego to si�sta�o?"Pytania typu �jak"Pytania typu �jak" dotycz� zwykle procesów i procedur, konstrukcji �wiczenialub materia�u szkolenia.Musisz z�o�y� elementy pyta�, aby na nie odpowiedzie�,pokazuj�c wzajemne relacje mi�dzy nimi.Pytania typu �jaki"Pytania typu �jaki" dotycz� informacji, np.�Jaki jest nast�pny etap?" Chocia�w j�zyku angielskim mog� dotyczy� równie� koncepcji i przyczyn - �Co toznaczy?" - lub zastosowa� - �Co mog� zrobi� z t� umiej�tno�ci�?"Pytania typu �dlaczego", �jaki" i Jak" powinny by� zadawane na ka�dym etapieszkolenia.Dlaczego to robimy? W jakim stopniu to si� przyda? Jak to robimy?Przez jakie procesy przechodzimy? Z jakich etapów si� one sk�adaj�? Jakichpotrzebujemy informacji?Odpowiadaj�c komu�, pami�taj przede wszystkim w�asne pytanie: �Taka intencjakryje si� tym pytaniem? lub �Czego potrzebuje ta osoba?"Zawsze podzi�kuj uczestnikowi konwersacji za pytanie, szczególnie je�eli jestono interesuj�ce, a gdy kto� zada dobre pytanie, pochwal go.Je�eli niezrozumiesz pytania, równie� to powiedz i popro� o wyja�nienie.Je�eli kto� zada pytanie, dzi�ki któremu chce lepiej zrozumie� materia�szkolenia, dobrze jest udzieli� odpowiedzi, która zawiera przyk�adyzaczerpni�te z kr�gu zainteresowa� osoby pytaj�cej lub dotycz�ce jej zawoduosoby pytaj�cej.Gdy uczestnik grupy zadaje pytanie, obserwuj, jak grupa na to reaguje.Czykursanci przechylaj� si� lekko do przodu zainteresowani odpowiedzi�? Czys�ycha� szmer? A mo�e zapada martwa cisza? W ten sam sposób powiniene�zaobserwowa�, czy osoba zadaj�ca pytanie jest zadowolona z odpowiedzi.Je�elinie jeste� tego pewien, zapytaj.Zwracaj wi�ksz� uwag� na j�zyk cia�a ni� naodpowied� werbaln�, która mo�e by� po prostu uprzejma.Je�eli grupa wykaza�azainteresowanie pyta-200niem, zauwa�, czy jest zadowolona z odpowiedzi? Obserwuj pytaj�cego, gdyodpowiadasz, aby� wiedzia�, kiedy zako�czy� wyja�nienia.Unikaj nadmiernieskomplikowanych odpowiedzi, które mog� spowodowa� dalsze niejasno�ci idoprowadzi� do niechcianych pyta�.WYKORZYSTANIE PYTA�Dobry trener potrafi wykorzysta� wszystkie wydarzenia, aby osi�gn�� cel, apytania nie s� wyj�tkiem.Maj� one pomóc wprowadza� nowy materia� lub po��czy�odmienne intelektualne koncepcje.Mo�esz równie� przeformu�owa� pytania lubzastosowa� je jako punkt wyj�cia do badania jakiej� dziedziny czy zmianytematu.Czasem udaje si� zastosowa� dany materia� w pytaniu b�d�cym odpowiedzi�na pytanie.W ten sposób grupa otrzymuje dwie odpowiedzi -jedn� �wiadom�, napoziomie intelektualnym, i jedn� mniej �wiadom�, na poziomie behawioral-nym.Pytanie mo�e by�, czym zechcesz.W trakcie seminarium dotycz�cego umiej�tno�ci odbywania spotka� i prowadzenianegocjacji wyja�niali�my, �e po ustaleniu przez wszystkich wspólnego celuspotkania mo�na rzuca� wyzwanie ka�demu, kto zbacza z tematu.Kto� poprosi�mnie, aby to obja�ni�.Nie by� pewny, co mam na my�li i jak tego dokona�.Zacz��em od stwierdzenia: �Wyzwanie postawione wzgl�dno�ci jest bardzo dobrymprzyk�adem.By�em na spotkaniu w ostatnim tygodniu, nie, tydzie� przedtem.S�dz�, �e to by� czwartek.Z trudem wjecha�em do miasta i musia�em zje��przek�sk� na stacji benzynowej.Te stacje s� straszne.Zawsze t�ocz� si� tamludzie i musia�em czeka� na miejsce.By�em ju� tak g�odny, �e pomy�la�em, �ebyzje�� zapiekan�.Ostatecznie co mo�na zepsu� w zapiekance."W tym miejscu pytaj�cy poruszy� si� na swoim krze�le i powiedzia�: �W�a�ciwiejak ta historia ma si� do mojego pytania?" Przeskakiwanie z tematu na tematzmusi�o go do wyzwania - w ten sposób móg� nauczy� si� czego� przez dzia�anie.Oto przyk�ad odpowiadania na pytanie za pomoc� wzoru, którego dotyczy pytanie:poproszono nas o wyja�nienie wstecznego czytania w my�lach i oczywi�cierzek�em: �Powinni�cie wiedzie�, �e nie potrafi� na to odpowiedzie�!"201To cz�� bardziej ogólnego wzoru, który ��czy twoj� odpowied� z rzeczywistymdo�wiadczeniem zmys�owym osoby pytaj�cej, jak równie� z jej intelektualnymrozumieniem.Mo�esz wykorzysta� sposobno��, któr� daje pytanie, aby opowiedzie�historyjk� lub poda� przyk�ad z osobistego do�wiadczenia.Mo�esz tak�e odpowiada� na pytania w sposób behawioralny.Prowadzi�em szkoleniedotycz�ce hipnozy i kto� zapyta� mnie, czym jest negatywna halucynacja.Popatrzy�em wko�o na grup�, pytaj�c: �Kto to powiedzia�?" Gdy uczestnikpowtórzy� pytanie, zrobi�em to samo.Poj��, o co chodzi, po�ród ogólnego�miechu, negatywna halucynacja oznacza bowiem niedostrzeganie czego�, co jest.(Czy zgubi�e� kiedy� kluczyki do samochodu, a nast�pnie znalaz�e� je na sta�ymmiejscu akurat wtedy, gdy zrezygnowa�e� ju� z szukania?)Pomy�l o pytaniach jako o wskazówkach, w którym miejscu twoja prezentacja jestniejasna lub niekompletna [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • listy-do-eda.opx.pl