[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.DatowanieJeœliby siê uda³o udowodniæ, ¿e autor "Jogasutr" jest identyczny z Patañd¿alimgramatykiem, to data powstania tekstu przypad³aby na II lub mo¿e I w.p.n.e.Woods umieszcza j¹ miêdzy 300 a 500 r.n.e.Jacobi i Keith uwa¿aj¹, ¿e"Jogasutry" nie powsta³y wczeœniej ni¿ w V w.n.e., Dasgupta – ¿e nie wczeœniejni¿ w r.147 p.n.e., Radhakrishnan – ¿e nie póŸniej ni¿ w III w.n.e.Glasenapp przyjmuje dwojak¹ mo¿liwoœæ: II w.p.n.e.albo IV-V w.n.e.Rozbie¿noœæ w datowaniu wynosi zatem a¿ siedem wieków.[Samo zjawisko takiej rozbie¿noœci nie jest rzadkie przy ustalaniu dat tekstówsanskryckich, choæ skala bywa na ogó³ mniejsza.]Problem datowania "Jogasutr" pozostaje zatem nadal otwarty.BIBLIOGRAFIADasgupta S., "A History of Indian Philosophy", vol.I, Cambridge 1951, s.212,229-233.Deussen P., "Allgemeine Geschichte der Philosophie", I Band, III AM., Leipzig1914, s.509-510.Eliade M., "Le Yoga – Immortalite et Liberte", Paris 1954, s.364-366; przek³adniem.: "Yoga – Unsterblichkeit und Freiheit", Zurich 1960, s.377-379; przek³adang.: "Yoga – Immortality and Freedom", London 1958, s.370-372.Frauwallner E., "Geschichte der indischen Philosophie", I Band, Salzburg 1953,s.427, 437, 439.Garbe E., "Samkhya und Yoga.Grundriss der indoeuropaischen Sprache", III Band,4 Heft, Strassburg 1896, s.36.Glasenapp H.v., "Die Philosophie der Inder", 2 Aufl, Stuttgart 1958, s.221.Hauer J.W., "Der Yoga als Heilweg", Stuttgart 1932, s.95, 98-99; "Das 4 Buolides Yogasutra, ein Beitrag zu seiner Erklarung und Zeitbestiminung.StudiaIndo-Iranica", Leipzig 1931, s.122-133.Jacobi II., "Uber das Alter der Yogaœastra", "Zeitschrift der deutsehenmorgenlandischen Gesellschaft" VIII, Leipzig 1931, s.80-88.Janacek A., "Two Texts of Patanjali and a Statistical Comparison of TheirVocabularies", "Archiv Orientalni" 26/1, Praha 1958.Keith A.B., "The Samkhya-System", 2 Ed., Calcutta 1924, s.65 i in.; "SomeProblems of Indian Philosophy", "Indian Historical Quarterly" vol.8, Calcutta1932, 8.425-444.Prasad J., "The Date of Yogasutras", "Journal of the Royal Asiatic Society",London 1930, s.365-375.Radhakrishnan S., "Indian Philosophy", London 1957; przek³ad polski: "Filozofiaindyjska", t.II, Warszawa 1960, s.291 -292.Woods J.H., "The Yoga System of Patanjali", Harvard Oriental 'Series, vol.17,Cambridge (Mass.) 1914, s.XIII-XIX.3.STOSUNEK "JOGASUTR" DO SANKHJITradycja indyjska i historycy filozofii indyjskiej ³¹cz¹ sankhjê i jogê w parêna podstawie zwi¹zków historycznych i treœciowych.Wœród specjalistów panujepowszechna opinia, ¿e joga opiera swoj¹ filozofiê na systemie sankhji.Tak naprzyk³ad jeden z póŸniejszych badaczy, Radhakrishnan, pisze: "Patañd¿aliusystematyzowa³ pojêcia jogi i wy³o¿y³ je opieraj¹c siê na metafizyce sankhji,któr¹ przej¹³ z drobnymi zmianami"1[18 ]8.Frauwallner utrzymuje, ¿e w obrêbie sankhji powsta³y dwa kierunki: obokszko³y filozoficznej, której droga polega³a na poznaniu logiczno-teoretycznym,powsta³a druga – droga jogi.Joga Patañd¿alego jest wed³ug niego ow¹ star¹szko³¹ systemów sankhji1[19 ]9.Dasgupta zajmuje ostro¿niejsze stanowisko.Na podstawie bardzo wyraŸnegopokrewieñstwa strony teoretycznej sankhji i jogi twierdzi, ¿e mo¿na je uwa¿aæza modyfikacje wspólnego systemu myœlowego.Ale nastêpnie dodaje: "pozwolêsobie przeto czêsto objaœniaæ jogê przez odwo³ywanie siê do idei sankhji"2[20 ]0, co z kolei , ja pozwolê sobie okreœliæ mianem "metody niepewnej",; gdy¿praktycznie objaœnia ona jogê pos³uguj¹c siê' dzie³ami sankhji klasycznej.Ju¿ w upaniszadach, zw³aszcza takich jak "Katha” "Œvetaœvatara", "Maitrayani",znajdujemy g³Ã³wne podstawy filozoficzne i najwa¿niejsze terminy ontologicznesankhji i jogi.Keith pisze: "Ma³o jest w sankhji takich szczegó³Ã³w, których bysiê nie da³o odnaleŸæ w upaniszadach w tym lub innym miejscu"2[21 ]1.To samo odnosi siê do podstaw filozoficznych jogi, z t¹ ró¿nic¹ na korzyœæjogi, ¿e pewne jej aspekty znajdujemy w jeszcze starszych upaniszadaeh, a tak¿ewe wczeœniejszych od nich, tekstach zaliczanych do Wed, a nawet pojawiaj¹ siêpróby znajdowania pocz¹tków jogi w przedaryjskim okresie dziejów Indii.Szko³y filozoficzno-praktyczne jogi [nie jedynie praktyczne] mog³y byæ zatemrównie stare, jeœli i nie starsze od szkó³ sankhjanistycznych.Sankhja przedklasycznaNale¿y wyraŸnie odró¿niæ sankhjê przedklasyczn¹ od klasycznej.Sankhjaprzedklasyczna znana jest fragmentarycznie ze wzmianek porozrzucanych poró¿nych dzie³ach.[Najwa¿niejszym Ÿród³em jest "Mahabharata".] Twórc¹ sankhjimia³ byæ mêdrzec Kapila, ¿yj¹cy – wed³ug tradycji – oko³o VII w.p.n.e [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • listy-do-eda.opx.pl