[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jako wychowawca staje siê ¿ywym wzorcem dla swoich uczniów iwychowanków.2° Zdaje sobie sprawê, jak wielkim zagro¿eniem dla rozwoju wiary i mi³oœci uwychowanków mog¹ siê staæ media masowe (wp³ywy laicyzuj¹ce, propagowanie151Odpornoœæ na propagandêkonsumpcyjnego stylu ¿ycia, liberalizmu moralnego i permisywizmu).3° Opublikowane dotychczas dokumenty koœcielne mog¹ byæ dla katechetypraktycznym i kompetentnym zbiorem pouczeñ i wskazañ w dziedzinie œrodkówprzekazu oraz propagandy.4° Katecheta ujmuje postawê odpornoœci na propagandê w szerokim kontekœciezasad moralnych.Wszak propaganda w jakimœ stopniu krzywdzi cz³owieka(ok³amuje, manipuluje nim, budzi uprzedzenia itp.).Jednoczeœnie zaœchrzeœcijanin, który w sakramencie bierzmowania otrzyma³ pe³niê Ducha Œwiêtego(m.in.dar m¹droœci, rozumu, rady), pope³nia winê moraln¹, je¿eli wyra¿a zgodêna otumanianie siebie i bliŸnich w nastêpstwie dzia³añ propagandowych.5° Katecheta, z racji swego powo³ania i misji, w pracy pedagogicznej pos³ugujesiê równie¿ œrodkami nadprzyrodzonymi, jak modlitwa, ¿ycie sakramentalne,asceza.Œrodki te s¹.niezbêdne do wzmocnienia si³y woli wychowanka, a tymsamym do ugruntowania siê postawy odpornoœci na propagandê.6° Jednym z czynników poœrednicz¹cych, które decyduj¹ o wp³ywie mediów152Odpornoœæ na propagandêmasowych na osobowoœæ cz³owieka jest jego religijnoœæ.Liczne badaniapo-twierdzaj¹ tê œcis³y zale¿noœæ16.Samo po-g³êbiame ¿ycia religijnego mo¿ewiêc poœrednio przyczyniæ siê do uodpornienia cz³owieka na negatywne wp³ywymediów i propagandy.Katecheta spe³nia na tym polu wyj¹tkowe zadanie.7° Najwa¿niejszym œrodowiskiem wychowawczym jest rodzina.Rodzice mog¹ dokonaæbardzo wiele w zakresie formowania u swoich dzieci postawy odpornoœci napropagandê.Nie zawsze jednak s¹ odpowiednio do tego zadania przygotowani, niedysponuj¹ te¿ niezbêdnym czasem, a nawet brak im podstawowych materia³Ã³wpomocniczych.Katecheta (a zw³aszcza katecheta-duszpasterz) mo¿e im pospieszyæze szczególnie skuteczn¹ pomoc¹ (tzw.wywiadówki katechetyczne, katechezadoros³ych, konfesjona³, zespo³y parafialne, a w szczególnoœci zespo³ysynodalne, podejmuj¹ce problematykê mediów masowych i propagandy).Oprócz katechezy, bardzo wiele w dziedzinie formowania odpornoœci napropagandê mog¹ dokonaæ katolickie media masowe, a w szczególnoœci prasakatolic-153Odpornoœæ na propagandêka17.Jest tak dlatego, poniewa¿ w redak-f, cjach katolickich zatrudnieni s¹profesjo-naliœci, wykazuj¹cy tak¿e znajomoœæ problematyki mediów oraz propagandy imog¹ w tej dziedzinie spieszyæ z kompetentna pomoc¹.Poniewa¿ zaœ warsztatynaukowe wykazuj¹ znaczne opóŸnienie w swoich studiach nad propagand¹, przetonadal nale¿y liczyæ na pomoc ze strony fachowców, którzy zabieraj¹ g³os jakopublicyœci.Przed negatywnym wp³ywem propagandy na osobowoœæ cz³owieka przestrzegaj¹ dziœmoraliœci i pisarze, politycy i ludzie mediów, myœliciele i socjologowie.Tegog³osu me wolno nikomu lekcewa¿yæ.Powinien siê on staæ wyzwaniem orazinspiracj¹ dla wszystkich, którym na sercu le¿y troska o pe³ny rozwój osobyludzkiej.Niech odpowiedzi¹ na ten g³os bêdzie ofiarna i wspólna praca naduformowaniem w jednostce i w spo³eczeñstwie postawy trwa³ej odpornoœci napropagandê oraz na ka¿dy negatywny wp³yw przekazywany przez wspó³czesne mediamasowe.154rZAKOÑCZENIEKsi¹¿ka niniejsza jest próba odpowiedzi na dotkliwy brak tego rodzajupublikacji w nowej rzeczywistoœci, która w Polsce zapocz¹tkowa³ przewrótpolityczny w 1989 r.Pojawi³a siê wtedy nowa propaganda, nader zró¿nicowana ibogatsza od swojej poprzedniczki.Tymczasem spo³eczeñstwo, g³Ã³wny jej adresat,zachowa³o stare nawyki i sympatie, a zw³aszcza przykre obci¹¿enia, wyros³e zsystemu totalitarnego.Nowa sytuacja dopuszcza wreszcie publiczne wypowiedzi natemat propagandy z krytycznym podkreœleniem jej negatywnego oblicza.U³atwia tojednostce przyjêcie najw³aœciwszej postawy wobec tego zjawiska oraz ochronêprzed manipulacja i jej groŸnymi skutkami.Aby jednak zrozumieæ wielowymiarow¹ propagandê oraz jej wp³yw naspo³eczeñstwo, nie mo¿na dziœ poprzestaæ wy³¹cznie na studiowaniu definicjitego zjawiska.Dlatego te¿ ukazano w publikacji trzy podstawowe sk³adnikipropagandy, którymi s¹ œrodki, zasady i tech-159Zakoñczenieniki.Nawet pobie¿ne przedstawienie tychsk³adników przybli¿a obraz omawianegoproblemu i przekonuje, ¿e propa-ganda stanowi jeden z potê¿nych „œwia-tów"wspó³czesnego cz³owieka.Aby ten obraz by³ w miarê pe³ny i wiarygodny,propagandê nale¿y ukazywaæ w procesie aktywnego funkcjonowania.A zatempowinien to byæ jej dynamiczny obraz.Z tej racji propaganda zosta³aprzedstawiona w dwóch g³Ã³wnych odniesieniach: w relacji do nowych dzia³añwymierzonych w Koœció³ katolicki w Polsce, oraz w ze-stawieniu z naczelnymizasadami wychowania.W ksi¹¿ce pos³u¿ono siê konkret-nymi przyk³adamipropagandy antykoœ-cielnej z lat 1989-1994 ze szczególnym uwzglêdnieniempublikacji prasowych.Refleksja nad polskim „œwiatem propagandy" prowadzi do wielu wniosków ocharakterze postulatów.Oto najwa¿niejsze z nich.1.Przede wszystkim nie wolno nigdy bagatelizowaæ propagandy.Fakt, ¿e onaistnieje w ka¿dym systemie politycznym i staje siê wszechobecna w mediachmasowych, nie usprawiedliwia decyzji, aby przechodziæ wobec tego zjawiskaobojêtnie.160ZakoñczeniePropaganda jest zjawiskiem starym i powszechnym, dlatego te¿ nie mo¿na jejwyeliminowaæ z ¿ycia publicznego
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Linki
- Strona startowa
- Ballard James Graham Zatopiony swiat
- Ursula K. Le Guin Swiat Rocannona (3)
- Le Guin Ursula K. Swiat Rocannona
- Bulyczow Kiryl Swiat bez czasu
- Antologia Swiat grozy (1990)
- Swiat manipulacji
- Cialdini R. Wywieranie wpływu na ludzi
- Cook Glen Woda Spi
- Brooks, Kevin Being
- Clayton, Monika High Heels vs. Turnschuh
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- ragy.opx.pl