[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jako wychowawca staje siê ¿ywym wzorcem dla swoich uczniów iwychowanków.2° Zdaje sobie sprawê, jak wielkim za­gro¿eniem dla rozwoju wiary i mi³oœci uwychowanków mog¹ siê staæ media ma­sowe (wp³ywy laicyzuj¹ce, propagowanie151Odpornoœæ na propagandêkonsumpcyjnego stylu ¿ycia, liberalizmu moralnego i permisywizmu).3° Opublikowane dotychczas doku­menty koœcielne mog¹ byæ dla kate­chetypraktycznym i kompetentnym zbiorem pouczeñ i wskazañ w dziedzinie œrodkówprzekazu oraz propagandy.4° Katecheta ujmuje postawê odpornoœ­ci na propagandê w szerokim kontekœciezasad moralnych.Wszak propaganda w jakimœ stopniu krzywdzi cz³owieka(ok³amuje, manipuluje nim, budzi uprze­dzenia itp.).Jednoczeœnie zaœchrzeœcija­nin, który w sakramencie bierzmowania otrzyma³ pe³niê Ducha Œwiêtego(m.in.dar m¹droœci, rozumu, rady), pope³nia winê moraln¹, je¿eli wyra¿a zgodêna otumanianie siebie i bliŸnich w nastêp­stwie dzia³añ propagandowych.5° Katecheta, z racji swego powo³ania i mi­sji, w pracy pedagogicznej pos³ugujesiê rów­nie¿ œrodkami nadprzyrodzonymi, jak mo­dlitwa, ¿ycie sakramentalne,asceza.Œrodki te s¹.niezbêdne do wzmocnienia si³y woli wy­chowanka, a tymsamym do ugruntowania siê postawy odpornoœci na propagandê.6° Jednym z czynników poœrednicz¹­cych, które decyduj¹ o wp³ywie mediów152Odpornoœæ na propagandêmasowych na osobowoœæ cz³owieka jest jego religijnoœæ.Liczne badaniapo-twierdzaj¹ tê œcis³y zale¿noœæ16.Samo po-g³êbiame ¿ycia religijnego mo¿ewiêc poœ­rednio przyczyniæ siê do uodpornienia cz³owieka na negatywne wp³ywymediów i propagandy.Katecheta spe³nia na tym polu wyj¹tkowe zadanie.7° Najwa¿niejszym œrodowiskiem wy­chowawczym jest rodzina.Rodzice mog¹ dokonaæbardzo wiele w zakresie formowania u swoich dzieci postawy od­pornoœci napropagandê.Nie zawsze jed­nak s¹ odpowiednio do tego zadania przygotowani, niedysponuj¹ te¿ niezbêd­nym czasem, a nawet brak im podstawo­wych materia³Ã³wpomocniczych.Kate­cheta (a zw³aszcza katecheta-duszpasterz) mo¿e im pospieszyæze szczególnie skute­czn¹ pomoc¹ (tzw.wywiadówki kateche­tyczne, katechezadoros³ych, konfesjona³, zespo³y parafialne, a w szczególnoœci zes­po³ysynodalne, podejmuj¹ce problematy­kê mediów masowych i propagandy).Oprócz katechezy, bardzo wiele w dzie­dzinie formowania odpornoœci napropa­gandê mog¹ dokonaæ katolickie media masowe, a w szczególnoœci prasakatolic-153Odpornoœæ na propagandêka17.Jest tak dlatego, poniewa¿ w redak-f, cjach katolickich zatrudnieni s¹profesjo-naliœci, wykazuj¹cy tak¿e znajomoœæ pro­blematyki mediów oraz propagandy imo­g¹ w tej dziedzinie spieszyæ z kompeten­tna pomoc¹.Poniewa¿ zaœ warsztatynau­kowe wykazuj¹ znaczne opóŸnienie w swoich studiach nad propagand¹, prze­tonadal nale¿y liczyæ na pomoc ze strony fachowców, którzy zabieraj¹ g³os jakopublicyœci.Przed negatywnym wp³ywem propa­gandy na osobowoœæ cz³owieka przestrze­gaj¹ dziœmoraliœci i pisarze, politycy i lu­dzie mediów, myœliciele i socjologowie.Tegog³osu me wolno nikomu lekcewa­¿yæ.Powinien siê on staæ wyzwaniem orazinspiracj¹ dla wszystkich, którym na sercu le¿y troska o pe³ny rozwój osobyludzkiej.Niech odpowiedzi¹ na ten g³os bêdzie ofiarna i wspólna praca nadufor­mowaniem w jednostce i w spo³eczeñ­stwie postawy trwa³ej odpornoœci napro­pagandê oraz na ka¿dy negatywny wp³yw przekazywany przez wspó³czesne mediamasowe.154rZAKOÑCZENIEKsi¹¿ka niniejsza jest próba odpowiedzi na dotkliwy brak tego rodzajupublikacji w nowej rzeczywistoœci, która w Polsce zapocz¹tkowa³ przewrótpolityczny w 1989 r.Pojawi³a siê wtedy nowa propa­ganda, nader zró¿nicowana ibogatsza od swojej poprzedniczki.Tymczasem spo³e­czeñstwo, g³Ã³wny jej adresat,zachowa³o stare nawyki i sympatie, a zw³aszcza przykre obci¹¿enia, wyros³e zsystemu totalitarnego.Nowa sytuacja dopuszcza wreszcie publiczne wypowiedzi natemat propagandy z krytycznym podkreœleniem jej negatywnego oblicza.U³atwia tojed­nostce przyjêcie najw³aœciwszej postawy wobec tego zjawiska oraz ochronêprzed manipulacja i jej groŸnymi skutkami.Aby jednak zrozumieæ wielowymiaro­w¹ propagandê oraz jej wp³yw naspo³e­czeñstwo, nie mo¿na dziœ poprzestaæ wy­³¹cznie na studiowaniu definicjitego zja­wiska.Dlatego te¿ ukazano w publikacji trzy podstawowe sk³adnikipropagandy, którymi s¹ œrodki, zasady i tech-159Zakoñczenieniki.Nawet pobie¿ne przedstawienie tychsk³adników przybli¿a obraz omawia­negoproblemu i przekonuje, ¿e propa-ganda stanowi jeden z potê¿nych „œwia-tów"wspó³czesnego cz³owieka.Aby ten obraz by³ w miarê pe³ny i wiarygodny,propagandê nale¿y ukazywaæ w procesie aktywnego funkcjonowania.A zatempo­winien to byæ jej dynamiczny obraz.Z tej racji propaganda zosta³aprzedstawiona w dwóch g³Ã³wnych odniesieniach: w rela­cji do nowych dzia³añwymierzonych w Koœció³ katolicki w Polsce, oraz w ze-stawieniu z naczelnymizasadami wycho­wania.W ksi¹¿ce pos³u¿ono siê konkret-nymi przyk³adamipropagandy antykoœ-cielnej z lat 1989-1994 ze szczególnym uwzglêdnieniempublikacji prasowych.Refleksja nad polskim „œwiatem propa­gandy" prowadzi do wielu wniosków ocharakterze postulatów.Oto najwa¿­niejsze z nich.1.Przede wszystkim nie wolno nigdy ba­gatelizowaæ propagandy.Fakt, ¿e onaist­nieje w ka¿dym systemie politycznym i sta­je siê wszechobecna w mediachmasowych, nie usprawiedliwia decyzji, aby przechodziæ wobec tego zjawiskaobojêtnie.160ZakoñczeniePropaganda jest zjawiskiem starym i powszechnym, dlatego te¿ nie mo¿na jejwyeliminowaæ z ¿ycia publicznego [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • listy-do-eda.opx.pl