[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Taki u¿ytek s³o­wa prowadzi dziœ do znacznej jegodewa­luacji13.O wielkich mo¿liwoœciach wykorzysty­wania jêzyka dla dzia³añ manipulatorskichmówi¹ liczne ju¿ publikacje ukazuj¹ce ten jêzyk jako niezwykle bogaty noœnikwar­toœci, ale te¿ jako ¿ywe siedlisko s³Ã³w-symboli, s³Ã³w-kluczy,neosemantyzmów oraz jako obszar dowolnego ¿onglowania metafor¹, eufemizmemitp.14 Jêzyk wiêcŒrodki manipulacjistwarza coraz to nowe szansê dla manipu­lacji przede wszystkim w trzechpodsta­wowych mediach: w prasie, radiu i tele­wizji15.W propagandzie ideologicznej jednym z najwa¿niejszych celów jest narzuceniespo³eczeñstwu nowego jêzyka.Dlatego w stosowanej wtedy manipulacji jêzykspe³­nia podwójn¹ funkcjê: jest œrodkiem wpro­wadzania do obiegu spo³ecznegonowego jêzyka („nowomowy") i w pewnym za­kresie sam staje siê tym nowymjêzykiem16.Jêzyk mówiony u¿ywany jest w coraz szerszym zakresie jako œrodek w tech­nikachmanipulowania podœwiadomoœci¹ cz³owieka.Techniki te s¹ omówione w drugiejczêœci niniejszego rozdzia³u.Anga¿uj¹ one do swego funkcjonowania równie¿s³owo drukowane.Œrodkiem manipulatorskiego oddzia³y­wania na podœwiadomoœæ jednostki jestrównie¿ obraz.Dziœ w dobie cywilizacji obrazu daje siê zaobserwowaæ jegoros­n¹c¹ dominacjê w stosunku do s³owa dru­kowanego.Wykorzystuj¹ tê now¹sytuacjê dysponenci manipulacji, aby konstruowaæ coraz doskonalsze techniki.6667Mechanizmy manipulacjiRównie¿ w propagandzie antykoœciel­nej manipulacja obrazem ma swoj¹ bogat¹kartê.Wystarczy przypomnieæ kr¹¿¹ce w obiegu publicznym w czasachkomunis­tycznych fotomonta¿e, które pokazywa³y papie¿a Piusa XII udzielaj¹cegorzekomo b³ogos³awieñstwa wojskom hitlerows­kim17.Dziœ ju¿ ka¿dego typu obraz mo¿e byæ wykorzystywany jako œrodek w manipu­lacjipodœwiadomoœci¹ cz³owieka.Czêsto w osi¹ganiu tego celu obraz wspomagany jestsugestywnym s³owem.W obrazie wy­stêpuje zawsze warstwa informacyjna, któ­r¹stosunkowo ³atwo mo¿na spreparowaæ i wykorzystaæ do skonstruowania techniks³u¿¹cych manipulowaniu podœwiadomoœ­ci¹ jednostki18.Do dzia³añ manipulatorskich wci¹gany jest w szerokim zakresie obraz filmowy.Obok filmu reklamowego równie¿ fdm fa­bularny korzysta z sugestywnych technikmanipulowania cz³owiekiem, wœród których czêsto oddzia³uje siê na podœwiadomoœæcz³owieka (tzw.wp³yw kumulatywny)19.M.Medved mówi¹c o manipulacji w fil­mie stwierdzi³, i¿ „prawdziwa potêga me-68Œrodki manipulacjidiów polega na tym, ¿e to one wskazuj¹ nam, co ma byæ normalne"20.Jest tonie­w¹tpliwie jedna z najwiêkszych manipu­lacji, jakie dokonuj¹ siê naœwiadomoœci cz³owieka (przez jego podœwiadomoœæ) za poœrednictwem odpowiednioskonstruo­wanego obrazu.Obok s³owa i obrazu równie¿ muzyka wykorzystywana jest jako œrodek wmani­pulowaniu cz³owiekiem, tak¿e w manipu­latorskich przekazach na jegopodœwiado­moœæ.Widaæ to przede wszystkim na przy­k³adzie muzyki rockowej.Muzyka ta,wzmacniana sugestywnym s³owem wyka­zuje wiele elementów, które skutecznieoddzia³uj¹ na podœwiadomoœæ jednostki.S¹ to w szczególnoœci: intensywny ruch,poci¹gaj¹cy rytm, fizyczna bliskoœæ dru­giego cz³owieka.Do tego dochodzizapach potu, papierosów, alkoholu, narkotyków.Œpiewowi towarzysz¹westchnienia, po­mruki, ³kania, jêki itp.Uczestnicy œpiewu i tañca prze¿ywaj¹g³êbokie ekscytacje, gdy przychodzi apogeum transu21.Wszys­tko to wywierag³êboki œlad na podœwia­domoœci cz³owieka.Te wp³ywy nak³adaj¹69Mechanizmy manipulacjisiê, potêguj¹, aby póŸniej wywo³aæ u m³o­dego uczestnika takich spotkañ reakcjegwa³towne i nie do koñca kontrolowane.3.Techniki manipulacjiW dzia³aniach manipulatorskich najczê­œciej stosowane s¹ techniki, po któresiêga tak¿e szeroko pojêta propaganda22.Przy­k³adem mo¿e byæ technikaautorytetu, ma­newru odci¹gaj¹cego czy selekcji [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • listy-do-eda.opx.pl