[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Alkohol podnosi têtno,os³abia dzia³anie serca jako pompy, os³abia nasze reakcje i os¹d sytuacji,odwadnia organizm.Dzolacja skóryMieszkañcy ch³odniejszych czêœci œwiata nauczyli siê ubieraæ warstwowo, ¿eby wra­zie czego móc rozbieraæ siê „po kawa³ku” i dostosowywaæ do temperatury.Dlatego kiedy robi siê gor¹co, wielu motocyklistów decyduje siê na stopniowepozbywanie siêJeœli wystawiasz szyjê na dzia³anie gor¹cego powietrza, krew przenosi ciep³o domózgu i do narz¹dów wewnêtrznych186CZASAMI BYWA GOR¥COkolejnych warstw ubrania; zdejmuj¹ ochronne spodnie, potem kurtki.Jeœli robisiê naprawdê gor¹co, motocyklista zostaje czêsto w samej podkoszulce i krótkichspodenkach.I co siê dzieje? Okazuje siê, ¿e wkrótce jest mu jeszcze bardziejgor¹co.Zastanów siê.Jeœli temperatura zewnêtrzna przekracza 37 stopniCelsjusza, ods³oniê­ta skóra przyjmuje wiêcej ciep³a ni¿ oddaje.Nie da siêprzenieœæ ciep³a z obiektu zim­niejszego (skóra) na cieplejszy (powietrze).Jeœli zatem wystawiasz skórê na dzia³anie powietrza, które ma wy¿sz¹temperaturê ni¿ twoje cia³o, kierunek przep³ywu ciep³a mo¿e byæ tylko jeden — zzewn¹trz do twojego -organizmu.Jeœli zatem temperatura przekracza 37 stopni Celsjusza, nie tylko nie rozbierajsiê, ale zamknij otwory wentylacyjne.Dlatego w³aœnie tak w zimie, jak i wlecie noszê te same ocieplane buty i skórzane rêkawice.Moje stopy owiewastrumieñ powietrza, które najpierw rozgrza³o siê od nawierzchni drogi, a potemzosta³o jeszcze trochê podgrzane przez mój silnik.Czy nie gor¹co mi w stopy?Jasne, ¿e gor¹co, ale nie a¿ tak, jak gdybym za³o¿y³ lekkie buty z ods³oniêt¹kostk¹.Ch³odzeni!© poprzez parowanieZanim wyjecha³em z tego parkingu w Nebrasce, zdj¹³em os³onê karku i zamiastniej za³o¿y³em na szyjê lekki szalik z dzianiny, który zmoczy³em wod¹.W sakwiena ba­ku umieœci³em butelkê z wod¹ tak, ¿ebym móg³ siêgn¹æ do niej w czasiejazdy.Pa­miêtasz, jak dzia³a pocenie siê? Paruj¹ca woda absorbuje ciep³o zeskóry i oddaje je powietrzu.Motocyklista mo¿e spotêgowaæ ten efekt przezzmoczenie ubrania.Naj­wa¿niejsze jest ch³odzenie karku mniej wiêcej nawysokoœci uszu, bo tamtêdy biegn¹ najwa¿niejsze arterie krwionoœne nara¿one naprzegrzanie w gor¹cym powietrzu owiewaj¹cym motocyklistê w czasie jazdy.Mokrabawe³niana chustka zawiniêta wo­kó³ szyi pomo¿e och³odziæ ca³e cia³o.Tyle, ¿eco kilka minut musisz moczyæ j¹ na no­wo.Szalik zrobiony na drutach dzia³ajeszcze lepiej, bo wch³ania wiêcej wody.Wypróbowa³em kiedyœ specjalne ko³nierze wype³nione wch³aniaj¹cymi wodêkryszta³kami.Znakomicie dzia³a³y na spacerze, ale nie by³y dosyæ wydajne, abyrze­czywiœcie och³odziæ szyjê w czasie jazdy motocyklem.Kryszta³ki trzymaj¹wodê tak dobrze, ¿e odparowuje ona zbyt wolno.Aby jechaæ na motocyklu wnaprawdê gor¹-187Ei SYTUACJE SPECJALNEcy dzieñ, potrzebujê czegoœ, co pozwoli wodzie parowaæ znacznie intensywniej ito czegoœ przylegaj¹cego do skóry w³aœnie tam, gdzie przebiegaj¹ arterieszyjne, a nie wi­sz¹cego luŸno wokó³ szyi.Jest jednak i z³a wiadomoœæ: takie ch³odzenie przez parowanie dzia³a dobrzetylko w suchych klimatach.Jeœli wilgotnoœæ powietrza jest bardzo du¿a, to anipot, ani wo­da z koszulki czy szalika nie wyparuj¹.Nie ma parowania — nie mach³odzenia.Po­zostaje cieñ.Tote¿ w gor¹cych, ale wilgotnych klimatach nale¿yczêœciej siê zatrzymy­waæ na odpoczynek i korzystaæ z alternatywnych metodch³odzenia.Metody alternatywneW Arizonie wielu motocyklistów stosuje prost¹ metodê: drzemka do pó³nocy, apo­tem jazda do rana, kiedy jest najch³odniej.W Kalifornii mo¿na znaleŸæoch³odê w górach lub jad¹c wzd³u¿ wybrze¿a.W takich stanach jak Kansas czyIowa nie ma ani gór, ani wybrze¿a, ale mo¿esz skorzystaæ z ch³odniejszegopowietrza o poranku.Po prostu wstañ bardzo wczeœnie i przejedŸ jak najwiêkszyodcinek drogi zanim s³oñ­ce zacznie mocno przypiekaæ.Jad¹c dalej przez Nebraskê, postêpowa³em ju¿ zgodnie z zasadami pustynnegosurvivalu: robi³em czêstsze postoje, pi³em wiêcej wody, zapi¹³em siê po szyjê ica­³y czas zwil¿a³em szalik na karku.Pod wieczór upa³ i wiatr zel¿a³y, wiêczdecydo­wa³em siê jechaæ jeszcze dosyæ d³ugo po zmroku, ¿eby najlepiejwykorzystaæ mi³y ch³Ã³d nocy.Nastêpnym razem, kiedy przyjdzie ci jechaæ d³ugo w upale, przypomnij sobie mójflirt z przegrzaniem.Zaufaj mi — jazda na motocyklu jest znacznieprzyjemniejsza, jeœli wskaŸnik temperatury twojego cia³a nie stoi na czerwonympolu alarmowym, a wskaŸnik elektrolitów nie pokazuje, ¿e jedziesz na rezerwie.^PRZEKLÊTY WIATRUWandzia Wêdrowniczka dosta³a wreszcie kilka dni urlopu i wyruszy³a nawymarzo­n¹ motocyklow¹ wyprawê.W³aœnie pêdzi autostrad¹ przez Po³udniow¹Dakotê.Wczoraj wieczorem w telewizji mówili coœ o tym, ¿e na równinach mo¿emocno wiaæ, ale Wandzia by³a zbyt zmêczona po ca³odziennej jeŸdzie, ¿ebyuwa¿nie s³uchaæ prognozy pogody.Kiedy dziœ rano wyrusza³a w trasê, porannywiatr podniós³ trochê kurzu z parkingu, ale s³oñce grza³o coraz mocniej iwszystko wskazywa³o na to, ¿e czeka j¹ kolejny wspania³y dzieñ jazdy w stronêhoryzontu.Wandzia lubi swój motocykl.Niskie siod³o pozwala oprzeæ na ziemi obie nogijed­noczeœnie.Daleko do przodu wysuniête podnó¿ki sprawiaj¹, ¿e mo¿na wygodniewy­ci¹gn¹æ nogi.Wandzia doda³a z przodu wysok¹ owiewkê.Za ni¹ na siodlepiêtrzy siê przyczepiona paskami góra baga¿u.Przez pierwsze kilka godzin jazdyzdarza siê kil­ka nieprzyjemnych podmuchów wiatru, ale niebo jest b³êkitne,silnik motocykla roz­kosznie pomrukuje, a Wandzia cieszy siê wolnoœci¹ ipêdem.Krótki postój w Mitchell.Wandzia zauwa¿a, ¿e b³êkitne niebo skry³o siê zaciem­nymi chmurami.Kiedy wyje¿d¿a z powrotem na autostradê, wiatr zmieniakierunek na po³udniowo-zachodni, podmuchy s¹ coraz mocniejsze i coraz czêstsze.Kilka ki­lometrów dalej wiatr nagle potê¿nie uderza w motocykl z lewej strony,z przodu.Wandzia z trudem utrzymuje kierownicê, maszyna zwalnia tak, jak przyostrym ha­188PRZEKLÊTY WIATRmowaniu i skrêca w stronê pobocza.Skórzane frêdzelki kurtki smagaj¹ Wandziê pokarku [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • listy-do-eda.opx.pl