[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Dla przyk³adu, jedna z moich s³uchaczek odkry³a - ku swojemu ogromnemuzdziwieniu - ¿e wszystkie jej pozytywne wspomnienia, czyli te, które dotyczy³ysukcesów, przechowywane by³y w kolorze czarno-bia³ym, a wszystkie negatywnemia³y w ¿ywe barwy.Kiedy zaczê³a zmieniaæ obraz najbardziej negatywnychwspomnieñ na czarno-bia³y, stawa³y siê one neutralne (przestawa³y j¹niepokoiæ), albo ujawnia³y siê w nich pozytywne aspekty, których dawniej niepotrafi³a odkryæ.To naprowadzi³o j¹ równie¿ na pomys³, by przysz³e sukcesyprogramowaæ w postaci w³aœnie takiego obrazu, poniewa¿ zawsze ³atwiej jestwspó³pracowaæ z ku ni¿ zmieniaæ jego podstawowe wzorce.Ni¿ej podajê pewne sugestie odnoœnie stosowania tego bardzo skutecznego sposobuw celu zmiany naszych reakcji na wspomnienia, obci¹¿one negatywnymi emocjami.Zwróæ uwagê na to, ¿e z niektórymi wspomnieniami trzeba bêdzie popracowaæwiêcej ni¿ jeden raz.1.Dodaj jakiœ element do wspomnienia.Dobrym sposobem modyfikowania wspomnieñzwi¹zanych z krytyk¹, jest umieszczenie rogu na g³owie osoby, która nasskrytykowa³a.Wskazane jest, by przy tym w tle brzmia³a muzyka cyrkowa.Mo¿nate¿ przed naszym krytykiem umieœciæ b³azna, stroj¹cego miny.Takie zmianyspowoduj¹, ¿e zdarzenie zyska zupe³nie inny kontekst, co u³atwi naszej pamiêciumieszczenie go w zbiorze idiotycznych historyjek, w którym nie bêdzie ju¿czyni³o nam krzywdy.Odmian¹ takich dzia³añ jest usuniêcie czegoœ, czego obecnoœæ wydaje siêbezsensowna, na przyk³ad, roœliny doniczkowej, obrazka lub fili¿anki.Czasamiku traktuje taki przedmiot jako klucz do danego schowka i kiedy go usuniemy,zmienia siê reakcja emocjonalna.2.Zmieñ otoczenie.Spróbuj przenieœæ ca³e wspomnienie w inne miejsce albo winne czasy, pamiêtaj¹c o charakterystycznych dla danego okresu ubiorach.Kluczdo emocji czêsto ukryty jest w³aœnie w miejscu lub w czasie.Odmian¹ tejprocedury jest zmiana miejsca, z którego ogl¹damy dane zdarzenie.Zwykle zaka¿dym razem patrzymy z tego samego punktu, tak jakbyœmy byli kamer¹ nastatywie.Poeksperymentuj z ró¿nymi miejscami i k¹tami widzenia.Spróbujspojrzeæ z góry, z innej strony, z innego poziomu, albo od ty³u.Mo¿esz tak¿eodwróciæ obraz „do góry nogami".U wielu ludzi takie doœwiadczenie powodujezasadnicz¹ zmianê w ich reakcji na wspomnienie.3.Zmieñ kontekst rzeczywistoœci.Mo¿na to zrobiæ w ten sposób, ¿e szybkozamra¿amy wspomnienie -jakbyœmy zamienili je w cienk¹ szklan¹ lub lodow¹ taflê- a nastêpnie bierzemy m³otek i t³uczemy.Koñczymy uprz¹tniêciem kawa³ków iwrzuceniem ich do œmietnika.Efekt takiego postêpowania jest czêsto ca³kiemzadawalaj¹cy.Innym sposobem jest rzucenie wspomnienia na ekran tak jakwyœwietla siê film, a nastêpnie przyspieszenie lub zwolnienie przesuwu obrazu,do czego wskazane jest dodaæ zwiêkszenie lub zmniejszenie poziomu dŸwiêku.Mo¿na te¿ przedstawiæ zdarzenie w formie spektaklu teatralnego, w którym myjesteœmy re¿yserem i mówimy aktorom, by robili dok³adnie to, co zrobili, anastêpnie chwalimy ich za doskona³e odegranie swojej roli.To daje nam subteln¹satysfakcjê z tego, ¿e sami sterujemy sytuacj¹ i pomaga usun¹æ uczuciebezradnoœci.4.Zmieñ elementy na przeciwne.Celem tego procesu jest odnalezienie kluczaemocjonalnego do danego wspomnienia.Chocia¿ poszukiwania odbywaj¹ siê nazasadzie prób i b³êdów, ale wyniki s¹ bardzo zachêcaj¹ce.Dobrym pocz¹tkiemjest zmiana koloru.Wspomnienie przechowywane w ¿ywych barwach, zamieñ nawyp³owia³e lub nawet czarno-bia³e, a do obrazu czarno-bia³ego lub wyblak³egowprowadŸ ¿ywe kolory.To, co widzisz z bliskiej odleg³oœci, oddal, a co pojawiasiê z oddali, przybli¿.Je¿eli znajdujesz siê na zewn¹trz wspomnienia iogl¹dasz je z boku (siebie równie¿) wejdŸ w obraz i doœwiadcz go w sposóbbardziej bezpoœredni, a je¿eli jesteœ wewn¹trz niego, wyjdŸ, by obejrzeæ go zzewn¹trz (choæ mo¿esz pozostawiæ siebie równie¿ wewn¹trz obrazu - w ten sposóbnie zmienisz kontekstu).Du¿y obraz wspomnienia mo¿na zmniejszyæ, a ma³y -powiêkszyæ.Je¿eli jest on nieograniczony, weŸ go w ramkê, a je¿eli posiadajakieœ granice, usuñ je.Kieruj siê jednak w³asnymi pomys³ami.Je¿eli chodzi o pomaganie innym, to opisane wy¿ej techniki zmieniania kontekstunadaj¹ siê do tego celu doskonale, poniewa¿ mo¿emy poprowadziæ wykonywany przeznich proces, nie wiedz¹c nawet, jaki by³ rzeczywisty kontekst.W ten sposób nienaruszamy prywatnoœci i unikamy skrêpowania.Prosimy jedynie dan¹ osobê, byprzywo³a³a w pamiêci dane zdarzenie, któremu towarzyszy³a silna emocja, anastêpnie dajemy jej wskazówki, jak ma je zmodyfikowaæ
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Linki
- Strona startowa
- Richard Bachman (Stephen King) Wielki Marsz (2)
- Stephen King ( Richard Bachman) Wielki Marsz
- Charles King Tonio Son of the Sierras (epub)
- Stephen King Cmentarz zwierzšt (doc)
- Stephen King Ballada o celnym strzale (6)
- Stephen King Szkieletowa załoga (doc)
- Charles King A Daughter of the Sioux (epub)
- King Stephen Ballada o celnym strzale (3)
- Clancy Tom Gotowosc bojowa
- Ballard James Graham Fabryka bezkresnych snow
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- szkoleniahr.opx.pl