[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Prawo nakazuje wiêc, abyœ zosta³a ¿on¹mojego nie narodzonego jeszcze syna”.S³ysz¹c to, bogini Gangesu ucieszy³a siê,gdy¿ odpowiedzieæ króla by³a zgodna z jej intencj¹ poœlubienia Œamtanu irzek³a: „O królu z linii Bharata, na ca³ej ziemi nie ma takiej dynastii, któraby³aby równie silnie motywowana dobrem i przywi¹zana do Prawa, jak twoja.Zgadzam siê wiêc na to, aby zostaæ ¿on¹ twego maj¹cego siê narodziæ synaŒamtanu.Pamiêtaj jednak o tym, aby nie zdradziæ przed nim faktu, ¿e jestembogini¹ oraz naka¿ mu, aby nigdy nie kwestionowa³ sensu mych dzia³añ”.Po tychs³owach bogini Gangesu zniknê³a, pozostawiaj¹c królowi, który wraz ze sw¹ ¿on¹podda³ siê ciê¿kiej pokucie, cierpliwe oczekiwanie na narodziny zapowiedzianegosyna.I wkrótce, mimo ich póŸnego wieku, narodzi³ im siê syn Œamtanu,reinkarnacja króla Mahabisy.Gdy Œamtanu osi¹gn¹³ odpowiedni wiek, król Pratipa przygotowa³ ceremoniêkoronowania go na swego nastêpcê.Przedtem jednak, zgodnie z obietnic¹ dan¹bogini, wyjaœni³ mu, ¿e powinien zawrzeæ zwi¹zek ma³¿eñski z piêkn¹ m³od¹kobiet¹, która pewnego dnia niespodziewanie pojawi siê na jego drodze.Pratiparzek³: „O synu, nie os¹dzaj jednak nigdy celowoœci jej czynów, i nie pytaj jejo to, kim jest i sk¹d przybywa, lecz poddaj siê ca³kowicie swej mi³oœci doniej, tak jak ona podda siê ca³kowicie swej mi³oœci do ciebie”.Wkrótce pokoronacji król Pratipa wycofa³ siê z aktywnej s³u¿by rz¹dzenia, pozostawiaj¹ckrólestwo swemu synowi.Pewnego dnia, gdy król Œamtanu goni³ za jeleniem wzd³u¿ brzegu Gangesu,zobaczy³ nagle wynurzaj¹c¹ siê z wody piêkn¹ m³od¹ kobietê, o kszta³tach takdoskona³ych, ¿e nie potrafi³ oderwaæ od niej wzroku, tak jak swego czasu królMahabisa.Na proœbê króla zgodzi³a siê ona z ochot¹, aby zostaæ jego ¿on¹, ikról odda³ siê ca³kowicie mi³oœci, zapominaj¹c o królestwie, i nie domyœlaj¹csiê tragicznego biegu wydarzeñ, który by³ mu od dawna przypisany.Wkrótce narodzi³ mu siê pierwszy syn, lecz nie by³o mu dane cieszyæ siê nimd³ugo, gdy¿ pewnego ranka jego piêkna ¿ona zanios³a go nad brzeg œwiêtej rzekii utopi³a w jej wodach.Zobowi¹zany do milczenia król, mimo wielkiej rozpaczy,nie powiedzia³ s³owa.Wkrótce urodzi³ im siê drugi syn.Jednak¿e i tym razemGanga utopi³a go w wodach Gangesu i to samo uczyni³a a¿ siedem razy, topi¹cswych siedmiu synów.I gdy narodzi³ im siê ósmy syn, zrozpaczony król, widz¹csw¹ ¿onê nios¹c¹ go nad brzeg Gangesu, nie móg³ siê powstrzymaæ, z³ama³obietnicê dan¹ swej ¿onie i rzek³: „O piêkna ¿ono, pozwoli³aœ mi poznaænajwiêksze rozkosze mi³oœci, ale dlaczego chcesz by mi³oœæ ta pozosta³a ja³owa.O okrutna, powiedz mi, kim jesteœ i co daje ci prawo do okrutnegodzieciobójstwa?!” Ganga odpowiedzia³a: „O królu, z³ama³eœ dane mi s³owo, i bêdêmusia³a odejœæ.Zostawiê ci jednak tego syna, którego nazwij Gangadatt¹, czyliDarem Gangesu, który bêdzie ciê darzy³ wielk¹ mi³oœci¹.Muszê ci te¿ wyjaœniæ,¿e nie jestem cz³owiekiem, lecz bogini¹ Gang¹, i przybra³am ludzk¹ postaæ, bymóc cieszyæ siê mi³oœci¹ króla Mahabisy, którego reinkarnacj¹ jesteœ ty, okrólu Œamtanu.Nasi synowie byli naprawdê bogami Wasu, przeklêci narodzinami naziemi, którzy poprosili mnie o skrócenie ich pokuty, i dlatego utopi³am ich wwodach Gangesu”.Wraz z narodzinami ósmego syna, i z powodu przestêpstwa króla Œamtanu, któryz³ama³ dane s³owo, zadanie bogini na ziemi wype³ni³o siê, i Ganga opuœci³akróla.Zabra³a ze sob¹ ich ósmego syna do nieba, lecz obieca³a, ¿e pootrzymaniu odpowiedniego wykszta³cenia wróci on na ziemiê.I tak te¿ siê sta³o.Gangadatta wróci³ na ziemiê do swego ojca ju¿ jako doros³y mê¿czyzna,nauczywszy siê m¹droœci Wed od samego mêdrca Wasiszty, zdobywszy umiejêtnoœæw³adania broni¹ równ¹ królowi bogów Indrze, i uzyskawszy szacunek zarówno bogówjak i demonów asurów.Nikt nie móg³ mu dorównaæ w praworz¹dnoœci i znajomoœcizasad rz¹dzenia i walki. 4.Uwodliwa Satjawati Odzyskawszy swego syna, król Œamtanu zap³on¹³ do niego wielk¹ ojcowsk¹mi³oœci¹, i aby zapewniæ królestwu dziedzica mianowa³ go swym nastêpc¹ tronu.Król Œamtanu by³ dobrym królem, który zdoby³ sobie szacunek ca³ego œwiatadziêki swym prawym czynom i poszanowaniu Prawa.Zas³yn¹³ jako ten, który zawszedotrzymuje danego s³owa, i którego czyny s¹ zawsze inspirowane przez Prawo, anie przez kalkulacjê zysków lub d¹¿enie do przyjemnoœci.W zwi¹zku z tymzarówno bogowie, jak i ziemscy ksi¹¿êta widzieli w nim dobrego „pasterza”zarówno w³asnego rodu, jak i wszystkich tych, którzy byli motywowani przezdobro, i uznawali jego prawo do rz¹dzenia ca³¹ ziemi¹.Pod jego rz¹dami naziemi panowa³a idealna harmonia i porz¹dek zgodny z zasadami boskiego porz¹dku.Kasta braminów zdoby³a nale¿n¹ jej dominuj¹c¹ rolê, gdy¿ dziêki swemuprzyk³adowi król Œamtanu ukierunkowa³ i ograniczy³ pragnienia pozosta³ych kast;ksi¹¿êta podporz¹dkowali swe zachowanie nakazom braminów i Prawu, a pozosta³ekasty podporz¹dkowa³y siê woli ksi¹¿¹t.Ostatecznie król Œamtanu wyzby³ siêwszelkich ¿¹dz i namiêtnoœci.Zaprzesta³ kontaktu z kobietami i sta³ siêpustelnikiem.W królestwie œciœle przestrzegano wszelkich rytów nale¿nych bogomi przodkom.Mow¹ rz¹dzi³a prawda, a myœlami Prawo i ofiara sk³adana bogom.Królby³ ojcem dla ka¿dej ¿ywej istoty, i odnosz¹c siê do wszelkich ¿ywych istot bez¿¹dzy i namiêtnoœci, unika³ wszelkiej wobec nich niesprawiedliwoœci, i ¿adna¿ywa istota nie doœwiadczy³a niesprawiedliwej œmierci [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • listy-do-eda.opx.pl