[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Marka.Klemens stwierdza³ wliœcie, ¿e oryginaln¹ Ewangeliê wed³ug œw.Marka zatajono, poniewa¿ nieodpowiada³a wymogom Koœcio³a.W liœcie czytamy:Gdy¿ jeœli nawet rzekli coœ prawdziwego, ten, kto Prawdê kocha, nie powiniensiê z nimi zgadzaæ.Jako ¿e nie wszystkie rzeczy prawdziwe s¹ Prawd¹; aniprawda, która zdaje siê prawdziwa wedle ludzkich opinii, winna byæ wywy¿szonaponad prawdziw¹ Prawdê – Prawdê wiary.Ewangeliê wed³ug œw.Marka opublikowano pierwsz¹ i pos³u¿y³a ona czêœciowo zapodstawê innym Ewangeliom synoptycznym – Mateusza i £ukasza.List biskupaKlemensa koñczy siê oficjaln¹ instrukcj¹, która ma zapewniæ utrzymanie wtajemnicy oryginalnego tekstu Marka:Nie wolno nigdy im ustêpowaæ.Ani gdy przed³o¿¹ swe fa³szerstwa, nie wolnoprzyznawaæ im racji, ¿e tajna Ewangelia jest dzie³em Marka – ale powinno siêtemu zaprzeczyæ pod przysiêg¹.Gdy¿ nie wszystkie rzeczy prawdziwe winny byæpowiedziane wszystkim ludziom.W usuniêtej czêœci Ewangelii jest relacja o powstaniu £azarza z martwych – alew tej relacji £azarz (Szymon Mag/Zelota) wo³a do Jezusa z grobu, jeszcze przedodsuniêciem g³azu27.Dziêki temu jest ca³kiem jasne, ¿e cz³owiek ten nie by³martwy w sensie fizycznym – co obala uparte twierdzenie Koœcio³a, ¿e nale¿yuznaæ powstanie z martwych za cud.Co wiêcej, oryginalna Ewangelia wed³ug œw.Marka nie zawiera szczegó³Ã³w oZmartwychwstaniu i jego nastêpstwach; koñczy siê po prostu ucieczk¹ kobietsprzed pustego grobu.Koñcowe 12 wersów szesnastego rozdzia³u Marka, tak jak s¹publikowane dzisiaj, omy³kowo do³¹czono póŸniej28.Waga tego odkrycia polega na tym, ¿e przypadek z £azarzem to czêœæ tej samejsekwencji zdarzeñ, których zwieñczeniem by³o namaszczenie Jezusa w Betaniiprzez Mariê Magdalenê.Ewangelie synoptyczne nie mówi¹, co siê sta³o w chwiliprzybycia Jezusa do domu Szymona, nie ma w nich powstania £azarza z martwych.Ale Jan (11, 20-29) opisuje:Gdy wiêc Marta us³ysza³a, ¿e Jezus idzie, wybieg³a na jego spotkanie; ale Mariasiedzia³a w domu [.][Marta] odesz³a i zawo³a³a Mariê, siostrê swoj¹ i rzek³a: Nauczyciel tu jest iwo³a ciê.A ta skoro to us³ysza³a, wsta³a spiesznie i posz³a do niego.Nie podano ¿adnych powodów oci¹gania siê Marii, chocia¿ poza tym fragmentwydaje siê ca³kiem jednoznaczny.Ale incydent opisano o wiele bardziejszczegó³owo w utajnionej czêœci Marka.Wyjaœniono, ¿e Maria faktycznie wysz³a zdomu przy pierwszej okazji, ale zosta³a zganiona przez uczniów, którzy odes³alij¹ z powrotem do œrodka, ka¿¹c oczekiwaæ polecenia Nauczyciela.Jest faktem, ¿eMaria jako ¿ona Jezusa by³a zwi¹zana œcis³ymi zasadami postêpowaniaoblubienicy.Nie wolno jej by³o opuszczaæ domu i witaæ ma³¿onka, dopóki niewyrazi³ na to zgody29.Opis Jana bez komentarza pozostawia Mariê w przypisanymjej miejscu, ale bardziej szczegó³owy tekst Marka celowo ocenzurowano.Skrócenie opowieœci o £azarzu t³umaczy, dlaczego namaszczenie relacjonowane wEwangeliach wed³ug œw.Marka i Mateusza odbywa siê w domu Szymona Trêdowatego,a nie £azarza, jak o tym mowa w Ewangelii wed³ug œw.Jana.Ale okreœlenie„Szymon Trêdowaty" jest tylko kolejnym zakamuflowanym opisem Szymona Zeloty(£azarza); nazwano go „Trêdowaty", bo ekskomunikowany sta³ siê „nieczysty".Toz kolei t³umaczy przedziwn¹ anomaliê – bo oto czytamy, i¿ trêdowaty przyjmujeszacownych przyjació³ w swoim piêknym domu.Symboliczne okreœlenie „Trêdowaty"stanowi³o szyfr i mia³o ukryæ przed okiem niewtajemniczonych w³aœciw¹ treœæprzekazu.Jezus wje¿d¿aj¹c do Jerozolimy na oœle by³ nie tylko formalnie namaszczonymmesjañskim Chrystusem, by³ tak¿e przysz³ym ojcem, jego ¿ona by³a w trzecimmiesi¹cu ci¹¿y.6ZDRADA I UKRZY¯OWANIEPOLITYKA I PASCHAWjazd Jezusa Chrystusa do Jerozolimy by³ urz¹dzony z wielkim rozmachem; drogêwy³o¿ono p³aszczami i ga³¹zkami palmowymi, wznoszono okrzyki: „Hosanna SynowiDawidowemu!" (Mt 21, 9).Jednak¿e panuje pogl¹d, ¿e w tej wielkiej ceremoniibrali udzia³ jego uczniowie (jak zapisano u £ukasza 19, 39-39).Rozrzucaniega³êzi palmowych mia³o przypomnieæ ludziom o triumfalnym wjeŸdzie do JerozolimySzymona Machabeusza – który wyzwoli³ Palestynê spod syryjskiego jarzma – w 142roku p.n.e.1 Ale oblicze Jezusa nie by³o dobrze znane w mieœcie; by³ kimœznanym tylko dla mieszkañców Galilei i okolicznych terenów.W rzeczy samejMateusz (21, 10) stwierdza: „A gdy wjecha³ do Jerozolimy, poruszy³o siê ca³emiasto, mówi¹c: Któ¿ to jest?".Proroctwo Jana Chrzciciela2 stanowi³o, ¿e w marcu 33 roku objawi siê zbawcamesjasz i na tron wst¹pi prawowity król.Wiele rzeczy starannie przygotowano naten czas – namaszczenie, oœlicê, ga³¹zki palmowe i tak dalej.Ale nie nast¹pi³onic nadzwyczajnego! Wed³ug Marka (11, 11) Jezus wszed³ do Œwi¹tyni, „obejrza³wszystko, a ¿e ju¿ by³a póŸna godzina, wyszed³ z dwunastoma do Betanii".£ukasz(19, 40) opowiada, ¿e faryzeusze napomnieli uczniów za wywo³anie zamieszania.Mateusz (21, 12) dodaje: „I wszed³ Jezus do œwi¹tyni, i wyrzuci³ wszystkich,którzy sprzedawali i kupowali w œwi¹tyni, a sto³y wekslarzy i straganyhandlarzy go³êbiami powywraca³".Nastêpnie powróci³ do Betanii.Jan wyjaœnia,¿e Jezus mówi³ do ludzi na ulicy, po czym „chocia¿ tyle cudów dokona³ wobecnich, niewierzyli w niego" (J 12, 37).W sumie wizyta w Jerozolimie by³a fiaskiem.Jezusa nie spotka³o oczekiwanepowitanie i zda³ sobie sprawê, ¿e jego dni s¹ policzone.Mê¿owie uczeni w Piœmiei arcykap³ani „szukali sposobu, jak by go podstêpem pojmaæ i zabiæ" (Mk 14, 1).Plan stworzenia idyllicznej Judei wolnej od rzymskiego jarzma zawiód³.Zawiód³, gdy¿ marzeñ Jezusa o zjednoczeniu ludu (po³¹czeniu ¿ydów i poganprzeciwko Rzymianom) nie akceptowali sekciarscy ziomkowie.Szczególniefaryzeusze, saduceusze i podobne grupy nie chcia³y stan¹æ pod sztandaremunifikacji [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • listy-do-eda.opx.pl