[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Aby byæ wœród tych, którzy pos³uguj¹ siêwy³¹cznie wywo³ywaczami zalecanymi przez producentów filmów i wywo³ywaæ jewy³¹cznie wed³ug zalecanych sposobów wywo³ywania, trzeba mieæ przekonanie, ¿etak postêpuj¹c uzyskuje siê rzeczywiœcie najlepsze rezultaty.S¹ fotografowie,którzy maj¹ takie przekonanie.Wierz¹, ¿e wielkie laboratoria “ich” firmrzeczywiœcie wypracowa³y najlepsze metody wywo³ywania i ¿e fotograf robinajlepiej, jeœli po prostu korzysta z tej metody; wierz¹ oni równie¿, ¿esamodzielnie pracuj¹cy fotograf nie ma ¿adnych szans konkurowania zlaboratoriami Kodaka, llforda czy Agfy.Ja te¿ jestem tego zdania.Ale aniKodak, ani Agfa, ani llford nie s¹ moimi firmami - “moj¹” firm¹ jest Foton, ado Fotonu dlaczego mia³bym mieæ zaufanie? Foton zaleca wywo³ywaæ film FotopanHL w wywo³ywaczach, których nie ma - których po prostu Foton nigdy nieprodukowa³, nie produkuje, ani nie zapowiada, ¿e bêdzie produkowa³.Fotonpodaje równie¿ sposoby wywo³ywania filmów Fotopan HL w wywo³ywaczach dostêpnych(przynajmniej teoretycznie) na rynku, ale postêpuj¹c zgodnie z tym co Fotonzaleca, nie tylko nie uzyskuje siê wyników bardzo dobrych, ale nawet nieuzyskuje siê wyników dobrych - po prostu psuje siê negatywy.Nie s¹ to warunkibuduj¹ce zaufanie do firmy.Niestety.W tej sytuacji nie pozostaje nic innego jak pokochaæ samodzielne poszukiwanianajlepszego sposobu wywo³ywania i szukaæ, szukaæ, a¿ uzyska siêsatysfakcjonuj¹ce rezultaty.Wydaje mi siê, ¿e w tej dziedzinie uda³o mi siêcoœ osi¹gn¹æ - i o tym bêdzie ten rozdzia³; o wywo³ywaniu filmów Fotopan HL.Dlaczego akurat film fotopan HL? To bardzo proste - tylko film wysokoczu³y maszansê byæ filmem uniwersalnym, przydatnym w ka¿dej, czy w wiêkszoœci sytuacji.Filmy o œredniej czu³oœci, czy tym bardziej filmy niskoczu³e maj¹ wyraŸnieograniczone zastosowanie.Co mo¿na zrobiæ na filmie o czu³oœci 50 ASA, czyli 18DIN? Sporo, ale bardzo niewiele zarazem.Jeœli jest dobra pogoda, film o czu³oœci 50 ASA daje w sposób ³atwy bardzopiêkne zdjêcia - nie wysilaj¹c siê przy wywo³ywaniu uzyskuje siê zdjêcia zniewidocznym lub ma³ym ziarnem; kontrast takich niskoczu³ych filmów jest naogó³ doœæ spory, ale albo ³atwo daje siê go obni¿yæ, albo (co wystêpujeczêœciej) nie przeszkadza on fotografuj¹cym, którzy lubuj¹ siê w takimkontraœcie.Film o czu³oœci 50 ASA jest wiêc ³atwy i przyjemny, póki jest du¿oœwiat³a i póki u¿ywa siê jednego, standardowego obiektywu i póki to, co jestfotografowane, nie rusza siê zbyt szybko.Póki to, póki tamto, póki co innego - to¿ to wszystko same ograniczenia.Wystarczy, aby s³oñce schowa³o siê za chmury, a fotografuj¹cy zaczyna szybkoodczuwaæ brak czu³oœci filmu.Wystarczy, aby zasz³a koniecznoœæ wykonania zdjêcia przy u¿yciu nawet krótkiegoteleobiektywu, a fotografuj¹cemu znów brak czu³oœci.Wystarczy, aby fotografowany obiekt porusza³ siê szybko wzglêdemfotografuj¹cego i to samo - brak czu³oœci.Niestety, tym brakom nie zawsze mo¿na zaradziæ i przy stosowaniu filmówniskoczu³ych najczêœciej mamy do czynienia z niemoc¹, z koniecznoœci¹ schowaniaaparatu, rezygnacji z fotografowania.Chyba, ¿e ma siê dwa aparaty, w jednymfilm niskoczu³y, w drugim wysokoczu³y; albo ma siê takie cuda techniki, jakHasselblad, Bronica lub Mamyia, aparaty z wymiennymi kasetami, których mo¿namieæ - jeœli siê ma to, co trzeba - kilka: na filmy takie, œmakie, owakie,nawet na filmy Polaroida do fotografii natychmiastowej.Jeœli jednak nie ma siêodpowiedniej iloœci pieniêdzy, trzeba mieæ film uniwersalny, film dobry naka¿d¹ okazjê, na dzieñ s³oneczny i na pochmurny, dobry do fotografowania nadworze i dobry do fotografowania we wnêtrzach, film uniwersalny, dobry nawszystkie tematy.Dla mnie takim filmem na ka¿d¹ okazjê jest film Fotopan HL.Fotografujê na nim w dzieñ i w nocy; w s³oñcu, w deszczu, w œnie¿yce;fotografujê mieszaj¹c zdjêcia te, które s¹ robione na dworze z tymi, które s¹robione we wnêtrzach; na tych samych filmach mam zdjêcia portretowe ireprodukcje kreskowe (robione nie dla przyjemnoœci tylko do druku, do druku);to co mi przychodzi do g³owy fotografowaæ, lub co muszê sfotografowaæ -fotografujê na filmach Fotopan HL, a jedyne co czasem robiê, to (ale naprawdêraz na jakiœ czas, jeœli inaczej ju¿ nie mo¿na) zmieniam im czu³oœæ.Na co dzieñ, film za filmem, naœwietlam Fotopan HL tak, jakby mia³ on 1600 ASA,czyli 33 DIN.Œwiat³omierz aparatu Praktica nastawiam do koñca, do oporu, tosamo ze œwiat³omierzami aparatów Pentax ME Super - do oporu, na 1600 ASA.Czasem fotografujê na Fotopanie HL traktuj¹c go tak, jakby mia³ mniejsz¹czu³oœæ.Wtedy, gdy kontrasty s¹ bardzo du¿e i muszê je koniecznie zmniejszyæ,naœwietlam Fotopan HL jak film o czu³oœci 800 ASA, czyli 30 DIN.Mam opracowanysposób wywo³ywania jeszcze bardziej miêkkiego, przy naœwietlaniu Fotopan HLtak, jakby mia³ on 400 ASA - 27 DIN - ale od marca 1980 roku do koñca 1983 rokunie wywo³a³em tak ani jednego filmu HL.Na 363 zarejestrowane w zeszyciewywo³ania (w czasie niektórych wywo³ywañ obrabiane by³y jednoczeœnie 2 lub 5filmów - wszystkie ma³oobrazkowe), tylko 23 filmy naœwietlane by³y obficiej,tak jakby mia³y 800 lub 1000 ASA, Reszta.340 wywo³añ, to HL = 1600 ASA.Czasem, ale to bardzo rzadko, wywo³ujê film Fotopan HL forsownie, uzyskuj¹czdjêcia z klatek naœwietlanych tak, jakby film mia³ czu³oœæ 3200 ASA, a na wet6400 ASA.Normalnie jednak traktujê film HL tak, jakby mia³ 1600 ASA - oznaczato, ¿e normalnie nie doœwietlam go czterokrotnie; czterokrotnie w stosunku doczu³oœci podawanej przez wytwórcê, przez Foton, tj.400 ASA, czyli 27 DIN.Po co mi tak wysoka czu³oœæ?, czy nie wystarczy³aby mi czu³oœæ 400 ASA? - te¿przecie¿ bardzo wysoka.400 ASA to sporo, ale nie przesadzajmy, nie jest to zbyt wiele -wystarczy wpiêkny, s³oneczny dzieñ wejœæ do lasu i ju¿ okazuje siê [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • listy-do-eda.opx.pl