[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W kocu Arka uniosa si i spocza na szczycie góry Ararat, wznoszcej si nasiedemnacie tysicy stóp ponad dolin, i jej ywy adunek wysiad zszed zgóry.Noe zaoy winnic i pi wino, a ono go zmorzyo.T osob wybrano sporód caej ludzkoci, poniewa stanowia najlepsz jejpróbk.On mia odnowi ludzki ród na nowej podstawie.To bya owa nowa baza.Zapowiadaa si le.Cign dalej eksperyment, znaczyo ryzyko.Teraz by czaspo temu, aby zrobi z tymi ludmi to, co tak sprawiedliwie zrobiono z innymi zatopi ich.Nikt poza Stwórc nie mógby tego spostrzec.Ale on tego niewidzia.To znaczy: by moe, e nie widzia.Uznaje si, e on od pocztku czasów przewidzia wszystko, co stanie si nawiecie.Jeli to prawda, przewidzia, e Adam i Ewa zjedz jabko, e ichpotomstwo bdzie nie do zniesienia i trzeba bdzie je zatopi, e z koleipotomstwo Noego bdzie nie do zniesienia i wkrótce bdzie musia opuci swójtron w niebie i zstpi na ziemi, i da si ukrzyowa, aby znów zbawi tsam kopotliw ras ludzk.Ca? Nie.Jej cz? Tak.Jak wielk jej cz? Wkadym pokoleniu z setek i setek pokole miliard umrze i zostanie potpiony,oprócz moe dziesiciu tysicy miliarda.Te dziesi tysicy bdzie pochodzi zniewielkiej grupy chrzecijan, a tylko jeden na stu z tej maej grupy bdziemia jak szans.Nikt z nich w ogóle poza tak zwanymi rzymskimi katolikami, aczasem prezbiterianami, nie bdzie na tyle szczliwy, aby mie pod rkksidza, który by im wyczyci glaspapierem dusze przed wydaniem ostatniegotchnienia.Inni s nie do uratowania.Wszyscy inni s przeklci.Miliony.List XDwa Testamenty s interesujce, kady na swój sposób.Stary daje nam obrazBoga tego ludu, takiego, jakim by, zanim lud przyj religi, drugi gaje namobraz takiego Boga, jaki pojawi si póniej.Stary Testament jest interesujcygównie wskutek rozlewu krwi i zmysowoci.Nowy wskutek zbawienia.Zbawieniaprze ogie.Kiedy Bóg zstpi na ziemi po raz pierwszy, przyniós ycie i mier; kiedyzstpi po raz drugi, przyniós pieko.ycie nie byo cennym darem, ale bya nim mier.ycie byo gorczkowym snem,zoonym z radoci zatrutych troskami, z przyjemnoci zatrutych bólem; snem,który by koszmarnym pomieszaniem spazmatycznych i przelotnych rozkoszy,ekstaz, triumfów,, szczcia przesianego dugimi okresami ndzy, smutków,niebezpieczestw, okropnoci, rozczarowa, klsk, upokorze i rozpaczy najcisz kltw wymylon przez bosk pomysowo; lecz mier leczyazdruzgotanego ducha i zamane serce, dawaa im odpoczynek i zapomnienie; mierbya najlepszym przyjacielem czowieka; gdy czowiek nie móg duej znieycia, przybywaa mier i uwalniaa go.Bóg w czas poj, e mier bya bdem; bdem, gdy bya niewystarczajca;niewystarczajca z tego wzgldu, e jakiekolwiek znakomicie speniaa rolagenta przynoszcego nieszczcie tym, którzy pozostawali przy yciu, toprzecie samemu zmaremu pozwalaa uciec od wszelkich dalszych przeladowa wbogosawionym schronieniu grobu.To nie byo zadowalajce.Naleaoby wynalesposób cigania zmarego poza grobem.Przez cztery tysice lat Bóg rozwaa to zagadnienie bez powodzenia, lecz skorotylko zstpi na ziemi i sta si chrzecijaninem, umys mu si rozjani iju wiedzia, co robi.Wymyli pieko i obwieci jego istnienie.I oto rzecz ciekawa.Wszyscy wierz, e kiedy Bóg by w niebie, by surowy,twardy, obraony, zawistny i okrutny, lecz kiedy zstpi na ziemi i przyjimi Jezusa Chrystusa, sta si przeciwiestwem tego,, czym by przedtem, toznaczy, e sta si sodki, agodny, miosierny, przebaczajcy, e zniknacaa szorstko jego natury, a jej miejsce zaja gboka, tskna mio dojego biednych ludzkich dzieci.Podczas gdy on wanie jako Jezus Chrystuswymyli pieko i obwieci jego istnienie.To znaczy, e jako delikatny, agodny Zbawiciel by tysic miliardów razyokrutniejszy ni kiedykolwiek w Starym Testamencie o, bez porównaniastraszniejszy ni w owych dawnych czasach!Delikatny i agodny? Zbadamy wkrótce ten popularny sarkazm przy blasku pieka,które wynalaz.Jakkolwiek prawd jest, e palm zoliwoci musi si przyzna Jezusowi,wynalazcy pieka.Bóg by do twardy i surowy dla wszystkich swych boskichcelów, zanim jeszcze zosta chrzecijaninem.Nie wydaje si, eby kiedykolwiekzastanawia si nad tym, e to on jest winny, gdy czowiek postpuje le,, jakoe czowiek dziaa jedynie zgodnie z usposobieniem, jakie on im dal.Nie, onkarze czowieka, kara zwykle przewysza przestpstwo,.Czsto te spada nie nasprawc zego czynu, lecz na kogo innego na wadc, na szefa spoecznoci naprzykad.Potem gdy mieszka Izrael w Syttim, pocz lud cudzooy z córkami Moabskimi.Rzek tedy Pan do Mojesza: Zbierz wszystkie ksita z ludu, a ka im teprzestpc powiesza Panu przed socem, aby si odwróci gniew popdliwociPaskiej od Izraela.Czy wyglda to dla was sprawiedliwie? Nie wydaje si, aby ksita ludupopenili jakie cudzoóstwo, a przecie to oni zostali powieszeni zamiastludu.Gdyby to by suszne i sprawiedliwe w owych czasach, byoby suszne isprawiedliwe dzisiaj, gdy ambona utrzymuje, e sprawiedliwo Boga jestwieczna i niezmienna; a take, e jest ródem Moralnoci i e boska moralnojest wieczna i niezmienna.wietnie, wobec tego musimy wierzy, e gdyby ludNowego Jorku zacz cudzooy z córkami New Jersey, byoby rzecz suszn isprawiedliw wznie przed ratuszem szubienic i powiesi na niej burmistrza,szeryfa, sdziów i arcybiskupa, jakkolwiek oni nic z tym nie mieli wspólnego.Nie wydaje im si to suszneCo wicej, jednego moecie by zupenie pewni: nie mogoby si to zdarzy.Ciludzie nie pozwoliliby na to.Oni s lepsi ni ich Biblia.Nic by si tuaj niezdarzyo, z wyjtkiem jaki procesów o odszkodowanie, gdyby incydentu nie daosi zatuszowa; i nawet na poudniu nie wystpowano by przeciw osobom, którenic z tego nie skorzystay, tam wziliby sznur i urzdziliby polowanie nakorespondentów, a gdyby ich nie mogli znale, zlinczowaliby czarnucha.Sprawy znacznie si poprawiy od czasów Wszechmocnego, niech sobie ambona mówi,co chce.Czy chcecie zbada nieco bliej moralno, usposobienie i postpowanie Boga? Iczy zechcecie zapamita, e w szkóce niedzielnej nakania si mae dzieci,aby kochay Wszechmocnego, czciy go i chwaliy, i uczyniy swym wzorem, ipróboway, o ile mog, by do niego podobne? Czytajcie:1.Potem rzek Pan do Mojesza mówic:2.Pomcij si krzywdy synów Izraelskich nad Madyjanitasmi i potem przyczonbdziesz do ludu twego.7.Tedy zwiedli bitw z Madyjanitami, jako rozkaza Pan Mojeszowi, i pobiliwszystkie mczyzny.8.Króle te Madyjaskie pobili midzy inszymi pobitymi ich, Ewiego i Rechema,i Sura, i Hura, i Rebaha, piciu królów Madyjaskich, i Balaama, synaBeorowego, zabili mieczem.9.I pobrali w niewole synowie Izraelscy ony Madyjaczyków, i dziatki ich, iwszystko bydo ich, i wszystkie trzody ich, i wszystkie majtnoci ichpobrali:10 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • listy-do-eda.opx.pl