[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Labana, zda³praktyczny egzamin.Ze wzglêdu na negatywn¹ ocenê osoby R.Labana w ówczesnejsytuacji politycznej hitlerowskich Niemiec nie dosz³o do premiery„chórów ruchowych" podczas Olimpiady w 1936 r.W 1938 r.w obawie przed represjami R.Laban wyjecha³ za granicê.Przeniós³ siê na sta³e do Anglii i poœwiêci³ pracy badawczej w dziedzinieanalizy ruchu.Z pomoc¹ Lisy Ullman Rudolf Laban za³o¿y³ w Manchester Art ofMovement Studio, a w roku 1954 stworzy³ oœrodek badañ Art odMovement Centre w Addlestone pod Londynem.Zarys swojej kineto-grafii opublikowa³ w ksi¹¿ce Principles of Dance and Motement Nota-tion w roku 1956.Dziêki dokonanej przez siebie analizie elementarnychaktów ruchowych i przyporz¹dkowaniu im symboli graficznych umo¿-liwi³ tworzenie niezliczonych kombinacji symboli opisuj¹cych — zapomoc¹ nielicznych znaków — ci¹g³oœæ ruchu, czas jego trwaniai trójwymiarowoœæ.W ten sposób powsta³o swoiste pismo, które jest w stanie utrwaliæka¿dy rodzaj ruchu ludzkiego: ruchy zwi¹zane z prac¹, ¿yciem codzien-nym, akrobacje, tañce wszystkich narodów, stylów i epok.Zapropono-wany przez R.Labana system symboli ruchów sta³ siê uniwersalnymjêzykiem wspó³czesnej kinetografii.R.Laban zmar³ w 1958 roku w Addlestone, pozostawiaj¹c po sobieogromny dorobek w zakresie studiów nad ruchem oraz nowoczesnystyl jego zapisu, zwany kinetografi¹ lub „labanotation".Najwa¿niej-szym historycznie oœrodkiem kinetografii w Europie jest Laban Artof Moyement Centre w Londynie.Od 1959 r.jest siedzib¹ Interna-tional Council od Kinetography Laban, gdzie prowadzi siê prace naddoskonaleniem kinetografii i upowszechnieniem metody R.Labana.292.Gimnastyka twórcza (ekspresyjna) Rudolfa LabanaZ teorii R.Labana wywodzi siê wspó³czesna koncepcja wychowaniafizycznego powszechnie realizowana w Wielkiej Brytanii i krajachniemieckojêzycznych.W.Gniewkowski [1983], referuj¹c aktualnetrendy w wychowaniu fizycznym, wskazuje na takie specyficzne ichcechy, jak odchodzenie od ruchu odwzorowanego, wykonywanego nakomendê, na rzecz ruchu podejmowanego zgodnie z w³asn¹ inwencj¹,fantazj¹ i doœwiadczeniem.Zgodnie z t¹ koncepcj¹ æwiczenia gimna-styczne powinny przybieraæ formê zadañ otwartych, które zapewniaj¹du¿y margines swobody, mo¿liwoœæ decydowania o sposobie wykona-nia ruchu i tym samym wyra¿ania swej indywidualnoœci.„Naczelnymhas³em tak rozumianej gimnastyki jest nie to, czegoœmy siê nauczyli,lecz to jakimi siê stajemy" [Gniewkowski 1983, s.274].Jest toodwo³anie siê do koncepcji wychowania naturalnego i postawienie natwórczy rozwój jednostki.Podstawowe zasady prowadzenia zajêæ ruchowych wed³ug R.Laba-na s¹ nastêpuj¹ce [Gniewkowski 1983]:ka¿dy æwicz¹cy wykonuje zadania ruchowe na swój sposób(pokaz wykonania zadania jest zbêdny),zajêcia s¹ prowadzone w luŸno ustawionej grupie, a pozycjawyjœciowa do æwiczeñ jest dowolna dla ka¿dego dziecka,elementami towarzysz¹cymi wykonywaniu zadañ ruchowychmo¿e byæ rytm i muzyka,tematyka zadañ ruchowych wywodzi siê z piêciu zasadniczychtematów:wyczucie w³asnego cia³a,wyczucie ciê¿aru i czasu,wyczucie przestrzeni,doskonalenie p³ynnoœci ruchów i wyczucie ciê¿aru cia³a w prze-strzeni i czasie,adaptacja ruchów w³asnych do ruchów partnera i grupy.Schemat budowy lekcji nie istnieje; przy konstruowaniu toku lekcjiobowi¹zuj¹ trzy zasady:zasada wszechstronnoœci,zasada naprzemiennoœci wysi³ku i rozluŸnienia,zasada stopniowania trudnoœci.30W tej koncepcji wychowania fizycznego æwiczenia gimnastyczne naprzyrz¹dach tak¿e maj¹ charakter dowolny.Ka¿de dziecko æwiczy to,na co ma ochotê i na co je staæ.Liczy wy³¹cznie na siebie, poniewa¿ niktmu niczego nie narzuca, ale i nikt mu nie pomaga.R.Laban stosowa³ równie¿ zadania wymagaj¹ce odwzorowaniaruchów wed³ug precyzyjnych poleceñ.Przyk³ady realizacji tematów podstawowych w programie opraco-wanym wed³ug R.Labana przytacza w swoim artykule W.Gniew-kowski [1983, s.275-279].Przyk³ady æwiczeñ w obrêbie wyszczególnionych tematówgeneralnychTemat I: Wyczucie w³asnego cia³aDziecko manipuluje, bawi siê w³asnymi rêkami, nogami, pal-cami, wykonuje wszelkie mo¿liwe ruchy w stawach w sposób dowol-ny, stosuj¹c na przemian: ruchy dynamiczne i powolne, w napiêciui rozluŸnieniu, ruchy globalne lub zlokalizowane w okreœlonym frag-mencie cia³a
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Linki
- Strona startowa
- Paulo Coelho Weronika postanawia umrzeć (3)
- Paulo Coelho Weronika postanawia umrzeć (4)
- Paulo Coelho Weronika postanawia umrzeć
- Comte A. Metoda pozytywna... (4)
- Bogdanowicz M. O dysleksji
- Archer Jeffrey Ein Mann von Ehre
- Barbara Freethy One True Love (epub)
- Anatomia człowieka. Podręcznik i atlas dla studentów licencjatów medycznych. cz.1
- Boglar Krystyna Stonoga(1)
- King Serge Kahili Szaman miejski
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- freerunner.xlx.pl