[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jeœli siê na przyk³ad dosta³a w czasie wojny do niewoli (wzwi¹zku z czym nie mo¿na by³o wykluczyæ jej zgwa³cenia), wówczas od tego czasunie by³o ju¿ gwarancji czystoœci kontynuowania rodu.Syn kobiety ongiœ wziêtejdo niewoli uwa¿any by³ za potomka nieprawowitego i nie nadawa³ siê do pe³nieniaurzêdu kap³añskiego.Najwy¿szemu kap³anowi Hirkanowi (134-104 p.n.e.) i jego synowi, najwy¿szemukap³anowi Aleksandrowi Janneuszowi (103-76 p.n.e.) przeciwnicy zarzucali, ¿eich pochodzenie czyni ich niezdolnymi do piastowania urzêdu najwy¿szegokap³ana.Józef Flawiusz tak opisuje ten problem w odniesieniu do Hirkana:„Sukcesy Hirkana wzbudzi³y jednak przeciw niemu zawiœæ wœród ¯ydów.Najbardziejniechêtnie patrzyli na niego faryzeusze… Pewnego dnia zaprosi³ ich na biesiadêi ugoœci³ serdecznie… Wtedy faryzeusze oœwiadczyli, ¿e niczego nie brak jegocnocie.Tylko jeden z biesiadników, niejaki Eleazar, cz³owiek o z³ymcharakterze, maj¹cy upodobanie w niesnaskach, rzek³: «Jeœli chcesz postêpowaæsprawiedliwie, wyrzeknij siê arcykap³añstwa zadowalaj¹c siê tym, i¿ rz¹dziszludem».Kiedy Hirkan zapyta³ go, z jakiej przyczyny powinien wyrzec siê urzêduarcykap³añskiego, Eleazar powiedzia³: «Albowiem s³yszeliœmy od starszych, ¿etwoja matka by³a brank¹ za panowania Antiocha Epifanesa».By³a to wiadomoœæfa³szywa" [67 Józef Flawiusz, Dawne… 13, 10, 5].Nieprawd¹ by³o (byæ mo¿e), ¿ematka Hirkana dosta³a siê do niewoli.Prawd¹ natomiast by³o, ¿e zgodnie z¿ydowskim prawem Hirkan w takim przypadku nie móg³by byæ prawowicie najwy¿szymkap³anem.¯ydzi zwracali wiêc szczególn¹ uwagê na matkê, zw³aszcza na jej pochodzenie; wtakim razie u obu Ewangelistów rodowód ten zosta³ ca³kowicie zignorowany.Jezus, wed³ug prawa ¿ydowskiego, nie posiada nieskazitelnego pochodzenia, gdy¿ze strony ojca - w ka¿dym razie przy za³o¿eniu dziewiczego poczêcia - Jegoojciec nie by³ jego ojcem, a Jego drzewo genealogiczne ze strony matki by³onieznane.Wszystko, co mo¿na by³o powiedzieæ o Jego matce, Marii, by³o podobne do tego,co Plutarch († ok.120 n.e.) pisa³ o pewnej kobiecie w Pontos: „W Pontos ¿y³akobieta, która twierdzi³a, ¿e sta³a siê brzemienna za spraw¹ Apolla, w cowielu, co te¿ oczywiste, pow¹tpiewa³o, ale wielu te¿ uwierzy³o" [68Vergleichende Lebensbeschreibungen, Lysander 26].£añcuch drzewa genealogicznego Jezusa, potomka Dawidowego, ma ze strony ojcaw¹tpliwe ogniwo koñcowe, jeœli Józef nie jest ojcem Jezusa.Ale posiada te¿w¹tpliwe Ÿród³o zwi¹zane z obietnic¹ pojawienia siê Mesjasza, a o to przecie¿ wca³ej tej sprawie chodzi.Dawid bowiem tê obietnicê, czy te¿ zapowiedŸpojawienia siê Mesjasza, który bêdzie jednym z jego potomków, dopisa³ sobiesam, aby przyczyniæ sobie jeszcze wiêkszej chwa³y, ewentualnie dopuœci³ dodopisania tej zapowiedzi.Nale¿y przypuszczaæ, ¿e jakiœ pisarz nadworny, albonadworny prorok - liczba pochlebców w otoczeniu w³adcy jest zawsze wiêksza ni¿w otoczeniu zwyk³ego obywatela - wpad³ na pomys³ wieñcz¹cy ideê królewskiejgloryfikacji, korzystny dla wszystkich bior¹cych udzia³ w tym przedsiêwziêciu,a „przepowiednia" ta znalaz³a siê potem w Ksiêgach Samuela.W 2 Sam 7, 11 i n.prorok Natan przepowiada Dawidowemu potomstwu wiecznekrólestwo: „Tobie te¿ Pan zapowiedzia³, ¿e ci zbuduje dom… Przede mn¹ [Bóg] domtwój i twoje królestwo bêdzie trwaæ na wieki." To miejsce ¯ydzi chrzeœcijanietraktowali jako zapowiedŸ przysz³ego królestwa mesjañskiego.Równie¿ Dawidnatychmiast to akceptuje i ze swej strony daje Bogu znaæ o sobie w³asn¹przepowiedni¹: „Teraz wiêc, o Panie, Bo¿e, niech trwa na wieki s³owo, któreœwyrzek³ o s³udze swoim i jego domu, i czyñ, jak powiedzia³eœ, a¿eby na wiekiby³o wielbione imiê Twoje…" (2 Sam 7, 25 i n.).Religia przepowiada domowipanuj¹cemu wieczne trwanie, a w³adca przepowiada religii wiecznoœæ.Uznanie Mesjasza, Króla-Zbawcy Izraela, króla idealnego, który panowanie Bogarozci¹gnie na wszystkie narody i ustanowi królestwo pokoju, za potomkaokreœlonego w³adcy i ustanowienie tego w³aœnie w³adcy (w tym wiêc przypadkuDawida) miernikiem, wed³ug którego mierzono by wielkoœæ przysz³ego mesjasza -to by³ szczyt wszystkiego, co mo¿na by³o przedsiêwzi¹æ w gloryfikacjicz³owieka.Dot¹d w Izraelu na taki pomys³ nikt jeszcze nie wpad³, poniewa¿ krajten póŸniej ni¿ otaczaj¹ce sta³ siê monarchi¹ [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • listy-do-eda.opx.pl