X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Na �rodkowym obrazku powy�ej za pomoc�kontrastu opisany zosta� rozmiar, napi�cie, kierunek i konflikt.Du�y statekwydaje si� przera�aj�cy dzi�ki kontrastowi rozmiaru pomi�dzy nim i mniejsz��ódeczk�.Napi�cie jest blisko zwi�zane z kontrastem i zwi�ksza organiczny idramatyczny klimat kompozycji.Napi�cie wzrasta w polu pomi�dzy dwomakontrastuj�cymi obiektami, wzd�u� krzywej linii, lub wówczas, gdy dwa silniekontrastuj�ce ze sob� kolory umieszczone s� w sposób sugeruj�cy konflikt.DynamikaRysunekbrakDodaj�c dynamik� do kompozycji stwarzasz wra�enie ruchu, pr�dko�ci i kierunku.Wra�enia te tworzy si� g�ównie za pomoc� linii, a ich styl okre�la rodzajdynamiki.G�adkie wiruj�ce linie tworz� wra�enie delikatnej p�ynno�ci, podczasgdy proste, czasami zbiegaj�ce si� linie daj� wra�enie agresywnego,bezpo�redniego ruchu.RównowagaRysunekbrakDzi�ki równowadze wykonasz poprawn� kompozycj�.Równowaga wywodzi si� zsymetrii, lecz nie powinna by� rozumiana wy��cznie jako symetria.Równowagazwi�zana jest z równym rozmieszczaniem wizualnego ci�aru na obrazku.Du�eci�kie pole po jednej stronie obrazka powinno zosta� zrównowa�one mo�eniewielkim jasnym elementem po drugiej.HarmoniaRysunekbrakZamiast napi�cia i dynamiki mo�esz doda� do swojej kompozycji harmoni�.Wra�enie takie tworzy si� poprzez zastosowanie g�adkich p�ynnych linii iprzestrzennego uk�adu.Pomy�l o b��kitnych przestworzach z polami poni�ej, lubkolistej polany w lesie w s�oneczny dzie�.Unikaj agresywnych kontrastów koloruczy rozmiaru, jak równie� szybkiego ruchu.KoloryRysunekKOLOR W KOMPOZYCJIbrakKolory mog� akcentowa� lub zminimalizowa� wszystkie elementy kompozycyjnepowy�ej opisane.Wybór koloru mo�esz przyczyni� si� do utworzenia napi�cia lubharmonii, równowagi lub agresji.Zastosowanie ciep�ych lub zimnych kolorów, naprzyk�ad, mo�esz mniej lub bardziej uwydatni� poszczególne cz�ci obrazka wkompozycji.Na powy�szym rysunku kolor zosta� zastosowany jako narz�dzie kompozycje w celudodania kontrastu pomi�dzy du�ym obszarem nieba i ma�ym latawcem.Czerwonykolor latawca nadaje obrazkowi równie� równowag�, gdy� dzia�a jak przeciwwagadla obszaru niebieskiego.Du�e obszary zielonego i niebieskiego u góry i do�uobrazka nadaj� kompozycji wra�enie spokoju.W bardziej szczegó�owy sposóbzajmiemy si� kolorami w dalszej cz�ci ksi��ki.Kierunek czytaniaMoje postrzeganie kompozycji oparte jest na sposobie czytania tekstu iobrazków.Zosta�em wychowany w kulturze, w której tekst czyta si� od lewej doprawej strony.W innych kulturach przyj�te s� inne zasady czytania, na przyk�adod prawej do lewej, czy od góry do do�u i dlatego te� przedstawiciele tychkultur maj� inny sposób odczytywania obrazków.Chocia� mo�e to ciebie dotyczy�bardzo rzadko, warto o tym pami�ta� podczas projektowania, poniewa� mo�eszzastosowa� te kulturowe zwyczaje do osi�gni�cia ró�nych efektów.Historyjkitypu komiks w gazecie nie mia�by sensu, gdy czytane od ty�u, a nawet czytaj�cod ty�u proste kompozycje mo�na zmieni� ich atmosfer�.Czytaj�c od lewej do prawej obrazek ten ma dla mnie takie znaczenie:M�czyzna p�ynie > Du�y kszta�t > Du�y rekin!RysunekbrakJe�li odwróc� obrazek.Rysunekbrak.i przeczytam go ponownie zrozumiem go w taki sposób:Oko > Rekin > Ma�y go�� próbuj�cy si� ratowa�!Na tym obrazku dwie wersje nie ró�ni� si� zbytnio mi�dzy sob�, lecz nale�ypami�ta� o takiej ró�nicy i bra� j� na powa�nie.Szkic kompozycyjnyPrzydatn� technik� do tworzenia lepszych kompozycji jest szkic kompozycyjny.Ró�nice pomi�dzy szkicem kompozycyjnym i ogólnym procesem szkicowania omówionympowy�ej polega na tym, �e gdy szkicowanie koncentruje si� na poszczególnychobrazkach projektu, szkic kompozycyjny k�adzie nacisk na ogólny wygl�d obrazkai sposób po��czenia poszczególnych elementów.Pracuj�c na stosunkowo du�ym arkuszu papieru z markerem lub mi�kkim, grubymo�ówkiem naszkicuj kilka uk�adów witryny obejmuj�cych wszystkie elementy, jakiemusisz umie�ci� w kompozycji.RysunekbrakPodobnie jak w opisanym wcze�niej procesie szkicowania postaraj si� uwolni�wszystkie my�li zwi�zane z poszczególnymi elementami w witrynie, nad któr�pracujesz.Spróbuj tym razem skoncentrowa� si� na przekazaniu nastroju �wyobra� sobie emocjonaln� zawarto�� wiadomo�ci.Na przyk�ad, je�li pracujesznad wprowadzeniem do witryny po�wi�conej horrorom, zastanów si�, co oznaczahorror: mo�e jest to chaos, dramat, napi�cie i konflikt.Spróbuj wyobrazi�sobie obrazki zawieraj�ce te elementy, a nast�pnie zastosuj je w kompozycji.Na tym etapie powiniene� ju� wybra� definitywnie format witryny.Podobnie jakpodczas procesu szkicowania, pracuj szybko: w ci�gu 30 minut wykonaj du�oniewielkich szkiców, po�wi�caj�c na ka�dy z nich maksymalnie 10 sekund.Niestaraj si� za bardzo analizowa�, tylko pomy�l o rozmieszczeniu oddzielnychelementów obrazka, takich jak pasek nawigacji czy poszczególne przyciski,postara si� potraktowa� obrazek jako ca�o��.W ten sposób wszystkie cz�ciobrazka rozpracujesz jako ca�o�� zamiast ko�czy� poszczególne sekcje, anast�pnie modyfikowa� je, aby pomie�ci�y jeszcze inne elementy.Przejrzyj szkice i wybierz te, które b�dziesz chcia� wykorzysta�.Nast�pnieponownie je przeanalizuj i stopniowo twój uk�ad b�dzie przekszta�ca� si� wnadaj�c� si� do wykorzystania kompozycj�.Schematy kolorówDo opisywania i omawiania kolorów stosujemy wiele subiektywnych terminów, gdy�,mimo istnienia teorii koloru zastosowanie kolorów wci�� jest niezwyklesubiektywnym zagadnieniem.Ka�dy cz�owiek postrzega kolory inaczej i, wzale�no�ci od tego, jak s� one zastosowane w projekcie, kombinacje kolorów mog�wygl�da� na krzykliwe, b�d� czyste i przejrzyste.Bardzo cz�sto zastosowaniedanego koloru jest po prostu kwesti� gustu.Jednak�e, wybrane przez ciebie elementy we wcze�niejszych etapach projektowaniawywr� silny wp�yw na kolory, jakie zastosujesz w ko�cowym projekcie.Zdefiniowana wiadomo�� i docelowa publiczno�� okre�la nastrój i klimat witryny,lecz dobrane prze ciebie kolory równie� wp�yn� na klimat witryny i wywo�aneprze ni� odczucia.Schemat kolorów musi zosta� dopasowany do kompozycji.I w tym przypadku pomy�l o swojej docelowej publiczno�ci, zdefiniowanejwiadomo�ci i wybranej kompozycji.Dynamiczna czy zrelaksowana? M�oda czystarsza? Ch�opcy czy dziewcz�ta? Post�puj zgodnie i czerp inspiracj� z decyzjidokonanych przez ciebie w poprzednich etapach procesu.Trzema najwa�niejszymi w�a�ciwo�ciami kolorów s�:Kolor lub barwaNazwa koloru, czyli definiuj�ca go w�asno��.Warto�� i jasno��Warto�� jasno�ci, czyli zawarto�� jasno�ci w kolorze.Intensywno�� czyli nasycenieStopie� czysto�ci koloru w stosunku do �maksimum� koloru.Podczas planowania schematu kolorów dla witryny powiniene� wzi�� pod uwag�kilka zasad.Omówimy je poni�ej, rozpoczynaj�c od kontrastu koloru.Kontrast kolorówPoprzez inteligentne skontrastowanie kolorów mo�esz uzyska� niezwykle efektywnerezultaty.Gdy zwyczajnie umieszczamy ró�ne kolory obok siebie, kontrastpowstaje jako wynik ró�nych barw danego koloru.RysunekKONTRAST KOLOR�WbrakKontrast jasne/ciemnePrzy zastosowaniu tej samej barwy, czyli tego samego koloru, lecz zmienimyjasno�� poszczególnych sekcji powstanie w ten sposób kontrast jasne/ciemne [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • listy-do-eda.opx.pl
  • Drogi uĚźytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.