[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Na œrodkowym obrazku powy¿ej za pomoc¹kontrastu opisany zosta³ rozmiar, napiêcie, kierunek i konflikt.Du¿y statekwydaje siê przera¿aj¹cy dziêki kontrastowi rozmiaru pomiêdzy nim i mniejsz¹³Ã³deczk¹.Napiêcie jest blisko zwi¹zane z kontrastem i zwiêksza organiczny idramatyczny klimat kompozycji.Napiêcie wzrasta w polu pomiêdzy dwomakontrastuj¹cymi obiektami, wzd³u¿ krzywej linii, lub wówczas, gdy dwa silniekontrastuj¹ce ze sob¹ kolory umieszczone s¹ w sposób sugeruj¹cy konflikt.DynamikaRysunekbrakDodaj¹c dynamikê do kompozycji stwarzasz wra¿enie ruchu, prêdkoœci i kierunku.Wra¿enia te tworzy siê g³Ã³wnie za pomoc¹ linii, a ich styl okreœla rodzajdynamiki.G³adkie wiruj¹ce linie tworz¹ wra¿enie delikatnej p³ynnoœci, podczasgdy proste, czasami zbiegaj¹ce siê linie daj¹ wra¿enie agresywnego,bezpoœredniego ruchu.RównowagaRysunekbrakDziêki równowadze wykonasz poprawn¹ kompozycjê.Równowaga wywodzi siê zsymetrii, lecz nie powinna byæ rozumiana wy³¹cznie jako symetria.Równowagazwi¹zana jest z równym rozmieszczaniem wizualnego ciê¿aru na obrazku.Du¿eciê¿kie pole po jednej stronie obrazka powinno zostaæ zrównowa¿one mo¿eniewielkim jasnym elementem po drugiej.HarmoniaRysunekbrakZamiast napiêcia i dynamiki mo¿esz dodaæ do swojej kompozycji harmoniê.Wra¿enie takie tworzy siê poprzez zastosowanie g³adkich p³ynnych linii iprzestrzennego uk³adu.Pomyœl o b³êkitnych przestworzach z polami poni¿ej, lubkolistej polany w lesie w s³oneczny dzieñ.Unikaj agresywnych kontrastów koloruczy rozmiaru, jak równie¿ szybkiego ruchu.KoloryRysunekKOLOR W KOMPOZYCJIbrakKolory mog¹ akcentowaæ lub zminimalizowaæ wszystkie elementy kompozycyjnepowy¿ej opisane.Wybór koloru mo¿esz przyczyniæ siê do utworzenia napiêcia lubharmonii, równowagi lub agresji.Zastosowanie ciep³ych lub zimnych kolorów, naprzyk³ad, mo¿esz mniej lub bardziej uwydatniæ poszczególne czêœci obrazka wkompozycji.Na powy¿szym rysunku kolor zosta³ zastosowany jako narzêdzie kompozycje w celudodania kontrastu pomiêdzy du¿ym obszarem nieba i ma³ym latawcem.Czerwonykolor latawca nadaje obrazkowi równie¿ równowagê, gdy¿ dzia³a jak przeciwwagadla obszaru niebieskiego.Du¿e obszary zielonego i niebieskiego u góry i do³uobrazka nadaj¹ kompozycji wra¿enie spokoju.W bardziej szczegó³owy sposóbzajmiemy siê kolorami w dalszej czêœci ksi¹¿ki.Kierunek czytaniaMoje postrzeganie kompozycji oparte jest na sposobie czytania tekstu iobrazków.Zosta³em wychowany w kulturze, w której tekst czyta siê od lewej doprawej strony.W innych kulturach przyjête s¹ inne zasady czytania, na przyk³adod prawej do lewej, czy od góry do do³u i dlatego te¿ przedstawiciele tychkultur maj¹ inny sposób odczytywania obrazków.Chocia¿ mo¿e to ciebie dotyczyæbardzo rzadko, warto o tym pamiêtaæ podczas projektowania, poniewa¿ mo¿eszzastosowaæ te kulturowe zwyczaje do osi¹gniêcia ró¿nych efektów.Historyjkitypu komiks w gazecie nie mia³by sensu, gdy czytane od ty³u, a nawet czytaj¹cod ty³u proste kompozycje mo¿na zmieniæ ich atmosferê.Czytaj¹c od lewej do prawej obrazek ten ma dla mnie takie znaczenie:Mê¿czyzna p³ynie > Du¿y kszta³t > Du¿y rekin!RysunekbrakJeœli odwrócê obrazek.Rysunekbrak.i przeczytam go ponownie zrozumiem go w taki sposób:Oko > Rekin > Ma³y goœæ próbuj¹cy siê ratowaæ!Na tym obrazku dwie wersje nie ró¿ni¹ siê zbytnio miêdzy sob¹, lecz nale¿ypamiêtaæ o takiej ró¿nicy i braæ j¹ na powa¿nie.Szkic kompozycyjnyPrzydatn¹ technik¹ do tworzenia lepszych kompozycji jest szkic kompozycyjny.Ró¿nice pomiêdzy szkicem kompozycyjnym i ogólnym procesem szkicowania omówionympowy¿ej polega na tym, ¿e gdy szkicowanie koncentruje siê na poszczególnychobrazkach projektu, szkic kompozycyjny k³adzie nacisk na ogólny wygl¹d obrazkai sposób po³¹czenia poszczególnych elementów.Pracuj¹c na stosunkowo du¿ym arkuszu papieru z markerem lub miêkkim, grubymo³Ã³wkiem naszkicuj kilka uk³adów witryny obejmuj¹cych wszystkie elementy, jakiemusisz umieœciæ w kompozycji.RysunekbrakPodobnie jak w opisanym wczeœniej procesie szkicowania postaraj siê uwolniæwszystkie myœli zwi¹zane z poszczególnymi elementami w witrynie, nad któr¹pracujesz.Spróbuj tym razem skoncentrowaæ siê na przekazaniu nastroju —wyobraŸ sobie emocjonaln¹ zawartoœæ wiadomoœci.Na przyk³ad, jeœli pracujesznad wprowadzeniem do witryny poœwiêconej horrorom, zastanów siê, co oznaczahorror: mo¿e jest to chaos, dramat, napiêcie i konflikt.Spróbuj wyobraziæsobie obrazki zawieraj¹ce te elementy, a nastêpnie zastosuj je w kompozycji.Na tym etapie powinieneœ ju¿ wybraæ definitywnie format witryny.Podobnie jakpodczas procesu szkicowania, pracuj szybko: w ci¹gu 30 minut wykonaj du¿oniewielkich szkiców, poœwiêcaj¹c na ka¿dy z nich maksymalnie 10 sekund.Niestaraj siê za bardzo analizowaæ, tylko pomyœl o rozmieszczeniu oddzielnychelementów obrazka, takich jak pasek nawigacji czy poszczególne przyciski,postara siê potraktowaæ obrazek jako ca³oœæ.W ten sposób wszystkie czêœciobrazka rozpracujesz jako ca³oœæ zamiast koñczyæ poszczególne sekcje, anastêpnie modyfikowaæ je, aby pomieœci³y jeszcze inne elementy.Przejrzyj szkice i wybierz te, które bêdziesz chcia³ wykorzystaæ.Nastêpnieponownie je przeanalizuj i stopniowo twój uk³ad bêdzie przekszta³ca³ siê wnadaj¹c¹ siê do wykorzystania kompozycjê.Schematy kolorówDo opisywania i omawiania kolorów stosujemy wiele subiektywnych terminów, gdy¿,mimo istnienia teorii koloru zastosowanie kolorów wci¹¿ jest niezwyklesubiektywnym zagadnieniem.Ka¿dy cz³owiek postrzega kolory inaczej i, wzale¿noœci od tego, jak s¹ one zastosowane w projekcie, kombinacje kolorów mog¹wygl¹daæ na krzykliwe, b¹dŸ czyste i przejrzyste.Bardzo czêsto zastosowaniedanego koloru jest po prostu kwesti¹ gustu.Jednak¿e, wybrane przez ciebie elementy we wczeœniejszych etapach projektowaniawywr¹ silny wp³yw na kolory, jakie zastosujesz w koñcowym projekcie.Zdefiniowana wiadomoœæ i docelowa publicznoœæ okreœla nastrój i klimat witryny,lecz dobrane prze ciebie kolory równie¿ wp³yn¹ na klimat witryny i wywo³aneprze ni¹ odczucia.Schemat kolorów musi zostaæ dopasowany do kompozycji.I w tym przypadku pomyœl o swojej docelowej publicznoœci, zdefiniowanejwiadomoœci i wybranej kompozycji.Dynamiczna czy zrelaksowana? M³oda czystarsza? Ch³opcy czy dziewczêta? Postêpuj zgodnie i czerp inspiracjê z decyzjidokonanych przez ciebie w poprzednich etapach procesu.Trzema najwa¿niejszymi w³aœciwoœciami kolorów s¹:Kolor lub barwaNazwa koloru, czyli definiuj¹ca go w³asnoœæ.Wartoœæ i jasnoœæWartoœæ jasnoœci, czyli zawartoœæ jasnoœci w kolorze.Intensywnoœæ czyli nasycenieStopieñ czystoœci koloru w stosunku do „maksimum” koloru.Podczas planowania schematu kolorów dla witryny powinieneœ wzi¹æ pod uwagêkilka zasad.Omówimy je poni¿ej, rozpoczynaj¹c od kontrastu koloru.Kontrast kolorówPoprzez inteligentne skontrastowanie kolorów mo¿esz uzyskaæ niezwykle efektywnerezultaty.Gdy zwyczajnie umieszczamy ró¿ne kolory obok siebie, kontrastpowstaje jako wynik ró¿nych barw danego koloru.RysunekKONTRAST KOLORÓWbrakKontrast jasne/ciemnePrzy zastosowaniu tej samej barwy, czyli tego samego koloru, lecz zmienimyjasnoœæ poszczególnych sekcji powstanie w ten sposób kontrast jasne/ciemne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Linki
- Strona startowa
- Flash 5 Developers giude
- Flash 5 Developers giude (2)
- Flash 5 Developers giude (6)
- Berthold, Will Prinz Albrecht Strasse
- Basnie 1001 nocy Rozni autorzy
- Cowie Vera Piekna i zla
- Cody Young Ben (epub)
- Brockmann, Suzanne Nicht ohne Risiko
- Auster, Paul Mann im Dunkel
- Pierre Boulle Planeta Małp (2)
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- juli.keep.pl