X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jako wychowawca staje si� �ywym wzorcem dla swoich uczniów iwychowanków.2� Zdaje sobie spraw�, jak wielkim za�gro�eniem dla rozwoju wiary i mi�o�ci uwychowanków mog� si� sta� media ma�sowe (wp�ywy laicyzuj�ce, propagowanie151Odporno�� na propagand�konsumpcyjnego stylu �ycia, liberalizmu moralnego i permisywizmu).3� Opublikowane dotychczas doku�menty ko�cielne mog� by� dla kate�chetypraktycznym i kompetentnym zbiorem poucze� i wskaza� w dziedzinie �rodkówprzekazu oraz propagandy.4� Katecheta ujmuje postaw� odporno��ci na propagand� w szerokim kontek�ciezasad moralnych.Wszak propaganda w jakim� stopniu krzywdzi cz�owieka(ok�amuje, manipuluje nim, budzi uprze�dzenia itp.).Jednocze�nie za�chrze�cija�nin, który w sakramencie bierzmowania otrzyma� pe�ni� Ducha �wi�tego(m.in.dar m�dro�ci, rozumu, rady), pope�nia win� moraln�, je�eli wyra�a zgod�na otumanianie siebie i bli�nich w nast�p�stwie dzia�a� propagandowych.5� Katecheta, z racji swego powo�ania i mi�sji, w pracy pedagogicznej pos�ugujesi� rów�nie� �rodkami nadprzyrodzonymi, jak mo�dlitwa, �ycie sakramentalne,asceza.�rodki te s�.niezb�dne do wzmocnienia si�y woli wy�chowanka, a tymsamym do ugruntowania si� postawy odporno�ci na propagand�.6� Jednym z czynników po�rednicz��cych, które decyduj� o wp�ywie mediów152Odporno�� na propagand�masowych na osobowo�� cz�owieka jest jego religijno��.Liczne badaniapo-twierdzaj� t� �cis�y zale�no��16.Samo po-g��biame �ycia religijnego mo�ewi�c po��rednio przyczyni� si� do uodpornienia cz�owieka na negatywne wp�ywymediów i propagandy.Katecheta spe�nia na tym polu wyj�tkowe zadanie.7� Najwa�niejszym �rodowiskiem wy�chowawczym jest rodzina.Rodzice mog� dokona�bardzo wiele w zakresie formowania u swoich dzieci postawy od�porno�ci napropagand�.Nie zawsze jed�nak s� odpowiednio do tego zadania przygotowani, niedysponuj� te� niezb�d�nym czasem, a nawet brak im podstawo�wych materia�ówpomocniczych.Kate�cheta (a zw�aszcza katecheta-duszpasterz) mo�e im pospieszy�ze szczególnie skute�czn� pomoc� (tzw.wywiadówki kateche�tyczne, katechezadoros�ych, konfesjona�, zespo�y parafialne, a w szczególno�ci zes�po�ysynodalne, podejmuj�ce problematy�k� mediów masowych i propagandy).Oprócz katechezy, bardzo wiele w dzie�dzinie formowania odporno�ci napropa�gand� mog� dokona� katolickie media masowe, a w szczególno�ci prasakatolic-153Odporno�� na propagand�ka17.Jest tak dlatego, poniewa� w redak-f, cjach katolickich zatrudnieni s�profesjo-nali�ci, wykazuj�cy tak�e znajomo�� pro�blematyki mediów oraz propagandy imo�g� w tej dziedzinie spieszy� z kompeten�tna pomoc�.Poniewa� za� warsztatynau�kowe wykazuj� znaczne opó�nienie w swoich studiach nad propagand�, prze�tonadal nale�y liczy� na pomoc ze strony fachowców, którzy zabieraj� g�os jakopublicy�ci.Przed negatywnym wp�ywem propa�gandy na osobowo�� cz�owieka przestrze�gaj� dzi�morali�ci i pisarze, politycy i lu�dzie mediów, my�liciele i socjologowie.Tegog�osu me wolno nikomu lekcewa��y�.Powinien si� on sta� wyzwaniem orazinspiracj� dla wszystkich, którym na sercu le�y troska o pe�ny rozwój osobyludzkiej.Niech odpowiedzi� na ten g�os b�dzie ofiarna i wspólna praca nadufor�mowaniem w jednostce i w spo�ecze�stwie postawy trwa�ej odporno�ci napro�pagand� oraz na ka�dy negatywny wp�yw przekazywany przez wspó�czesne mediamasowe.154rZAKO�CZENIEKsi��ka niniejsza jest próba odpowiedzi na dotkliwy brak tego rodzajupublikacji w nowej rzeczywisto�ci, która w Polsce zapocz�tkowa� przewrótpolityczny w 1989 r.Pojawi�a si� wtedy nowa propa�ganda, nader zró�nicowana ibogatsza od swojej poprzedniczki.Tymczasem spo�e�cze�stwo, g�ówny jej adresat,zachowa�o stare nawyki i sympatie, a zw�aszcza przykre obci��enia, wyros�e zsystemu totalitarnego.Nowa sytuacja dopuszcza wreszcie publiczne wypowiedzi natemat propagandy z krytycznym podkre�leniem jej negatywnego oblicza.U�atwia tojed�nostce przyj�cie najw�a�ciwszej postawy wobec tego zjawiska oraz ochron�przed manipulacja i jej gro�nymi skutkami.Aby jednak zrozumie� wielowymiaro�w� propagand� oraz jej wp�yw naspo�e�cze�stwo, nie mo�na dzi� poprzesta� wy���cznie na studiowaniu definicjitego zja�wiska.Dlatego te� ukazano w publikacji trzy podstawowe sk�adnikipropagandy, którymi s� �rodki, zasady i tech-159Zako�czenieniki.Nawet pobie�ne przedstawienie tychsk�adników przybli�a obraz omawia�negoproblemu i przekonuje, �e propa-ganda stanowi jeden z pot�nych ��wia-tów"wspó�czesnego cz�owieka.Aby ten obraz by� w miar� pe�ny i wiarygodny,propagand� nale�y ukazywa� w procesie aktywnego funkcjonowania.A zatempo�winien to by� jej dynamiczny obraz.Z tej racji propaganda zosta�aprzedstawiona w dwóch g�ównych odniesieniach: w rela�cji do nowych dzia�a�wymierzonych w Ko�ció� katolicki w Polsce, oraz w ze-stawieniu z naczelnymizasadami wycho�wania.W ksi��ce pos�u�ono si� konkret-nymi przyk�adamipropagandy antyko�-cielnej z lat 1989-1994 ze szczególnym uwzgl�dnieniempublikacji prasowych.Refleksja nad polskim ��wiatem propa�gandy" prowadzi do wielu wniosków ocharakterze postulatów.Oto najwa��niejsze z nich.1.Przede wszystkim nie wolno nigdy ba�gatelizowa� propagandy.Fakt, �e onaist�nieje w ka�dym systemie politycznym i sta�je si� wszechobecna w mediachmasowych, nie usprawiedliwia decyzji, aby przechodzi� wobec tego zjawiskaoboj�tnie.160Zako�czeniePropaganda jest zjawiskiem starym i powszechnym, dlatego te� nie mo�na jejwyeliminowa� z �ycia publicznego [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • listy-do-eda.opx.pl
  • Drogi uĚźytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.