X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
."Tutaj, w Ameryce, nie mo�emy okre�la� buddystów zen w taki sam sposób jak wJaponii.Ameryka�scy uczniowie nie s� kap�anami, a jednak nie s� te� ca�kowicie�wieckimi lud�mi.Rozumiem to w nast�puj�cy sposób: to, �e nie jeste�ciekap�anami, jest prost� spraw�, ale to, �e nie jeste�cie ca�kowicie �wieckimilud�mi jest trudniejsze.My�l�, �e jeste�cie lud�mi wyj�tkowymi i potrzebujeciejakiej� specjalnej praktyki, która nie jest dok�adnie praktyk� kap�ana i niejest dok�adnie praktyk� cz�owieka �wieckiego.Odkrywacie teraz stosown� dla wasdrog� �ycia.My�l�, �e jest ni� nasza spo�eczno�� zen, nasza grupa.Lecz musimy równie� wiedzie�, czym jest nasza niepodzielna pier�wotna droga iczym jest praktyka Dogena.Zenji Dogen powiedzia�, �e jedni osi�gn� o�wiecenie,a inni nie.To jest sprawa, któr� si� bardzo interesuj�.Chocia� wszyscy mamytak� sam� zasadnicz� praktyk�, któ�r� wykonujemy w ten sam sposób, jedniosi�gn� o�wiecenie, a inni nie.Oznacza to, �e nawet je�li nie mamy �adnegodo�wiadczenia o�wiecenia, to je�li siedzimy we w�a�ciwy sposób z w�a�ciw�postaw� i rozumieniem praktyki, wówczas jest to zen.Najwa�niejsze jestpraktykowa� powa�nie, nale�y równie� rozumie� i ufa� wielkiemu umys�owi.Mówimy �wielki umys�" lub �ma�y umys�" czy �umys� Buddy" lub �umys� zen" i tes�owa, jak wiecie, co� oznaczaj�, ale co�, czego nie mo��emy i nie powinni�mypróbowa� zrozumie� w kategoriach do�wiadczenia.Mówimy o do�wiadczeniuo�wiecenia, ale nie jest to jakie� do�wiadczenie, które by podlega�o kategoriomdobra i z�a, czasu czy przestrzeni, prze�sz�o�ci czy przysz�o�ci.Jest todo�wiadczenie czy �wiadomo�� przekra�czaj�ca te rozró�nienia i odczucia.Niepowinni�my wi�c pyta�: �Czym jest do�wiadczenie o�wiecenia?".Tego rodzajupytanie oznacza, �e nie wiecie, czym jest do�wiadczenie zen.O o�wiecenie niemo�na pyta� we� d�ug zwyk�ego sposobu my�lenia.Kiedy nie wik�acie si� w takiemy�lenie, macie szans�, aby zrozumie�, czym jest do�wiadczenie zen.Wielki umys�, w którym musimy pok�ada� ufno��, nie jest czym�, czego mo�eciedo�wiadczy� w sposób obiektywny.Jest to co�, co zawsze masz, co zawsze jest ztob�; nie mo�esz zobaczy� swoich oczu, a twoje oczy nie mog� zobaczy� siebie.Oczy widz� jedynie rzeczy na zewn�trz - rzeczy obiektywne.Je�li my�lisz osobie, twoje �ja" nie jest ju� wtedy twoim prawdziwym �ja".Nie mo�eciedokonywa� projekcji siebie jako jakiej� rzeczy obiektywnej, by móc si� nad ni�zastanawia�.Umys�, który jest zawsze po twojej stronie, nie jest tylko twoimumys�em, jest to umys� uniwersalny, zawsze ten sam, nie ró�ni�cy si� od umys�ukogo� innego.Jest to umys� zen.Jest to wielki, wielki umys�.Ten umys� jestwszyst�kim, co widzicie.Wasz prawdziwy umys� jest zawsze w tym, co widzicie.Chocia� nie znacie swojego w�asnego umys�u, on jest - w�a�nie w tej chwili, gdyco� widzicie, wtedy tam jest.To bardzo interesuj�ce.Wasz umys� jest zawszejednym z tym, co obserwujecie.Widzicie wi�c, �e ten umys� jest jednocze�niewszystkim.Prawdziwy umys� jest umys�em obserwuj�cym.Nie mo�ecie powie�dzie�: �To jestmoja ja��, mój ma�y umys� czy mój ograniczony umys�, a to jest wielki umys�".To jest ograniczanie siebie, ograniczanie praw�dziwego umys�u, obiektywizowanieumys�u.Bodhidharma powiedzia�: ��eby ujrze� ryb�, musisz obserwowa� wod�".Wrzeczywisto�ci, kiedy widzicie wod�, widzicie prawdziw� ryb�.Zanim zobaczycienatur� Buddy, obserwujecie swój umys�.Kiedy widzicie wod� - to jest praw�dziwanatura.Prawdziwa natura jest patrzeniem na wod�.Kiedy mówi�cie: �Moje zazenjest n�dzne", macie tu prawdziw� natur�, ale g�upota nie pozwala wam jejdostrzec.Celowo j� ignorujecie.�Ja", przy po�mocy którego obserwujecie swójumys�, czuje si� ogromnie wa�ne.Ale to �ja" nie jest wielkim �ja", jest to�ja" bezustannie aktywne, które zawsze p�ywa, zawsze leci na skrzyd�ach przezbezmiar powietrza.Po�przez skrzyd�a rozumiem my�l i dzia�anie.Bezmierne niebojest domem, moim domem.Nie ma tam ptaka ani powietrza.Kiedy ryba p�ywa, wodai ryba s� ryb�.Nie ma nic oprócz ryby.Czy rozumiecie? Nie mo�ecie znale��Natury Buddy poprzez wiwisekcj� [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • listy-do-eda.opx.pl
  • Drogi użytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam siÄ™ na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treÅ›ci do moich potrzeb. PrzeczytaÅ‚em(am) PolitykÄ™ prywatnoÅ›ci. Rozumiem jÄ… i akceptujÄ™.

     Tak, zgadzam siÄ™ na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyÅ›wietlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treÅ›ci marketingowych. PrzeczytaÅ‚em(am) PolitykÄ™ prywatnoÅ›ci. Rozumiem jÄ… i akceptujÄ™.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.