[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Nie ma jednej, ogólnie uznanej definicji emocji, poniewa¿ ka¿da podkreœla innyaspekt tego z³o¿onego zjawiska.Niew¹tpliwie emocje wchodz¹ w sk³adpodstawowego systemu kontroluj¹cego zachowanie, który sk³ania organizm dodzia³ania.Towarzysz¹ pobudzaniu i zaspokajaniu popêdów, b¹dŸ apetytywnych (gdycz³owiek lub zwierz¹ do¿y do kontaktu z bodŸcem), b¹dŸ awersyjnych (gdy gounika).Znak emocji (przyjemna lub przykra) i kierunek zachowania motywacyjnego(d¹¿enie lub unikanie) s¹ ze sob¹ na ogó³ œciœle zwi¹zane.Emocje pobudzaj¹uk³ad autonomiczny i hormonalny, przygotowuj¹c organizm do skutecznegodzia³ania.Rola emocji jako czynnika przystosowawczego nie ogranicza siê tylko do funkcjimotywacyjnej.Trzeba pamiêtaæ, ¿e zarówno u zwierz¹t jak i cz³owieka s³u¿¹ onetak¿e komunikacji i ustalaniu regu³ ¿ycia spo³ecznego.Emocje mo¿na rozpatrywaæ jako behawioralne i wegetatywne zmiany (ekspresjaemocji) w odpowiedzi.na bodziec biologicznie znacz¹cy lub te¿ jakoprze¿ywanie, doœwiadczanie okreœlonych, przyjemnych lub nieprzyjemnych stanów(dostêpne dziêki introspekcji).Tylko ekspresja emocji poddaje siê obiektywnymmetodom badawczym.CYTAT Z KSI¥¯KI „MÓZG A ZACHOWANIE" str.376„Dotychczas nie powiod³y siê ¿adne próby ca³oœciowego wyjaœnienia neuronalnychmechanizmów emocji.Du¿o badañ poœwiêcono emocjom negatywnym, ich ekspresjajest wyraŸna u wszystkich prawie gatunków i dopracowano siê kilku dobrychmodeli doœwiadczalnych.Pod³o¿e neuronalne emocji pozytywnych jest znacznies³abiej poznane.Bardzo ostro¿ne i jedyne, uogólnienie wyników badañ nadró¿nymi przejawami emocji pozwala na stwierdzenie, ¿e w ich oœrodkow¹ kontrolês¹ zaanga¿owane przede wszystkim: struktury uk³adu limbicznego (zw³aszcza cia³omigda³owate), podwzgórze oraz œródmózgowie.Struktury te pozostaj¹ ze sob¹ wewzajemnych zwi¹zkach anatomicznych i funkcjonalnych.Cia³o migda³owate pe³nirolê szczególn¹, nadaj¹c „koloryt" emocjonalny i motywacyjny bodŸcomsensorycznym nap³ywaj¹cym ze œrodowiska.To, czy struktury te stanowi¹ jedyny iuniwersalny system dla wszystkich rodzajów emocji, pozostaje jeszczeniewiadome.Strach, wyzwalany przez bodŸce lub pamiêæ bodŸców zagra¿aj¹cych,jest kontrolowany przez tzw.system obronny obejmuj¹cy cia³o migda³owate,brzuszno -przyœrodkowe podwzgórze i istotê szar¹ oko³owodoci¹gow¹.Organizacjaneuronalna emocji takich jak gniew czy wœciek³oœæ nie jest dok³adnie poznana.Pod³o¿e biochemiczne emocji awersyjnych jest tak¿e wci¹¿ przedmiotemintensywnych badañ.Implikuje siê udzia³ wielu neuroprzekaŸników ineuromodulatorów.Emocje okreœlane jako przyjemne wi¹¿e siê z tzw.uk³ademnagrody, którego struktury znajduj¹ siê przede wszystkim wzd³u¿ przebieguprzyœrodkowego pêczka przodomózgowia.Nagradzaj¹ce dzia³anie samodra¿nienia,jak równie¿ wiêkszoœci œrodków uzale¿niaj¹cych, wynika, jak siê wydaje, znasilenia transmisji dopaminergicznej.Odniesienie wyników badañ neurobiologicznych do ludzkich zachowañemocjonalnych, tak jak w przypadku ka¿dej ekstrapolacji, musi byæ bardzoostro¿ne.Emocje stosunkowo proste jak strach i przyjemnoœæ maj ¹prawdopodobnie zbli¿one mechanizmy u zwierz¹t i u cz³owieka.O typowo ludzkichz³o¿onych emocjach, takich jak mi³oœæ czy zazdroœæ, w sensie neurobiologicznymnie wiemy w³aœciwie nic".Trzeba zrozumieæ schematy myœlenia dot.powstawania zjawisk emocjonalnych(stanów emocjonalnych).Takie schematy myœlenia najbardziej znane, klasyczneto:schemat myœlenia Jamesa i Langego: najpierw s¹ pewne zmiany peryferalne =>œwiadomoœæ tychzmian powoduje pojawienie siê emocji.Magda Arnold odwraca schemat myœlenia Jamesa i Langego: percepcja pewnegozdarzenia => wwyniku percepcji - ocena tego zdarzenia => ocena prowadzi do pojawienia siêstanu emocjonalnego.Stan emocjonalny, jak siê pojawi, to wywo³uje pewn¹ formê gotowoœci dodzia³ania.Stanemocjonalny, w tym ujêciu, jest stanem prowokuj¹cym do motywacji.Emocjaprowadzi domotywacji.W uzupe³nieniu kilka propozycji, które tworz¹ podstawowe modeleprzebiegu procesówemocjonalnych - uk³ad teorii klasycznych na którym bazuj¹ wspó³czesne teorieemocji.Teoria percepcyjno-motywacyjna Roberta Leppera.Autor akcentuje: poznanie imotywacjê/odtego zaczyna ca³oœæ rozwa¿añ.Autor podaje, ¿e emocji nie da siê od siebieodró¿niæ na podstawie:• odmiennej œwiadomoœci doœwiadczania tych stanów,• reakcji cielesnych,• funkcji adaptacyjnych, które one pe³ni¹.Wg Roberta • Leppera w/w kryteria s¹ tylko czêœciowo s³uszne.Szuka³ uk³adu,takiej funkcji psychicznej, procesu psychicznego, który by³by procesemkluczowym i kryterium pozwalaj¹cym na odró¿nienie emocji od siebie.Tymkryterium dla Roberta Leppera s¹ efekty motywacyjne wyzwalane przez emocje.Motywacja jest kryterium rozró¿nienia emocji.¯eby odró¿niæ emocje od siebietrzeba odp.na pytanie jakie zachowania s¹ wzbudzane przez pewne stanypsychiczne a zatem stany lêku - ktoœ ucieka, stany gniewu - ktoœ atakuje.Rozró¿niamy, rozpoznajemy emocje tylko dlatego, ¿e s¹ motywami (i to jestjedyne kryterium odró¿nienia emocji od siebie), ¿e wzbudzaj¹ pewne dzia³ania.Emocje to motywy, które powoduj¹ uruchomienie pewnych zachowañ, aktów, dzia³añ.Stany emocjonalne (nie bêd¹ kwesti¹ utrzymywania siê pewnych form percepcji,pewnych form zmian cielesnych) bêd¹ tak d³ugo trwa³y jak d³ugo bêdzie trwa³ask³onnoœæ do pewnego dzia³ania.Przy powstawaniu samego procesu emocjonalnegob.istotny udzia³ ma poznanie (procesy percepcji).Nie ma mo¿liwoœci dzia³ania,powstania motywacji jeœli nie bêdzie percepcji.Robert Lepper twierdzi, ¿eprocesy percepcyjne musz¹ zaistnieæ, poniewa¿ daj¹ szansê rozpoznania skutkówdzia³ania lub rozpoznania rzeczywistoœci, która daje szansê pojawienia siêpewnych aktów dzia³ania.Procesy percepcyjne s¹ b.istotne ale nie s¹ kluczowedla powstania emocji.Emocja zale¿y od tego jakie dzia³ania zostan¹ wzbudzone wwyniku pojawienia siê pewnych form zak³Ã³cenia.Ta teoria jest motywacyjn¹teori¹ emocji ( motywacyjna teoria psychologiczna).Zrozumieæ emocje tozrozumieæ motywacjê a wiêc to jakie dzia³ania wyzwalaj¹ pewne stany, które s¹emocjami.Robert Lepper - b.wa¿na rola percepcji poznawczej [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • listy-do-eda.opx.pl