[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Micha³ WerpachowskiMitologiaGeneza mituMit jest odpowiedzi¹ na drêcz¹ce ludzkoœæ pytaniaJak powsta³ œwiat i cz³owiekJakie jest przeznaczenie cz³owiekaWyjaœnienie zjawisk pogody; zmiennoœæ pór roku, sk¹d siê wzi¹³ ogieñFunkcje mituPoznawcze; pozwalaj¹ interpretowaæ zjawiska przyrodyŒwiatopogl¹dowe; mity s¹ podstaw¹ wierzeñ religijnychSakralne; maj¹ powi¹zania z kultem bóstw i rytua³ami obrzêdowymiPODZIA£ MITÓW-Genealogiczne - Teogoniczne - Kosmogeniczne - Antropogeniczne(Powstanie rodu) (Powstanie bogów) (Powstanie kosmosu) (Powstaniecz³owieka)Formy mitówMit „pos³uguje” siê metafor¹ [1 Metafora:], alegori¹ [2 Alegoria:],symbolami, co oznacza i¿ nie wyra¿a treœci wprost.Mit nie jest gatunkiem literackim, ale spowodowa³ powstanie gatunkówliterackich, którymi autorzy pos³ugiwali siê aby je tworzyæ, tj.Epos, epopeja,tragedia.ArchetypArchetypy s¹ pierwotnymi wzorami ludzkich postaw i zachowañ [3 Patrztabelka]Toposy, topika [4 Sta³e obrazy i motywy literackie które wywodz¹ siê z mitów.]Z³oty wiekArkadiaPowstanie wszechœwiata w mitologii greckiej a przekaz biblijnyChaosUranos + GajaKronos + Reja TytaniHera, Deneta, Hestia, Hades, Posejdon, Dzeus Sturêcy, Okeanos, CyklopiRó¿nice i zbie¿noœci w mitologii greckiej, a przekazie biblijnymMitologia Mitologia + Biblia BibliaNie znaj¹ astronomiiPrzekonanie o p³askoœci ziemiPowstanie roœlin, zwierz¹t, nieba i ziemiDu¿a iloœæ bogów i bóstw - politeizmWszechœwiat tworzony w nieokreœlonym czasie.Bogowie nie przywi¹zuj¹ wagi do nazw stworzeñ.Odpowiedzialnoœæ nad sprawowaniem w³adzy w przyrodzie podzielona pomiedzybogów.Bogowie s¹ w³adcami wszechœwiata.Bogowie maj¹ swoje postaci i cechy, istnieje tak¿e ich wyobra¿eniePodlegaj¹ przeznaczeniuIngeruj¹ poœród spraw ludzkich.Z bogami rodzi siê œwiatJeden Bóg - monoteizmŒwiat tworzony jest w czasie szeœciu dni - 6 obrazów.Bóg przywi¹zuje wagê do nazw stworzeñBóg czyni cz³owieka w³adc¹ przyrody.Bóg tworzy tylko istoty dobre, i daje im w³asn¹ wolê.Tworzy cz³owieka na swoje podobieñstwo.Bóg nie ma obrazu, ani postaci, próby ukazania go w jakiejkolwiek postaci s¹grzechem.Bóg istnieje poza czasem i przestrzeni¹.BógOdpowiednikRolaAtrybutyHistoriaUwagiDzeusJowiszW³adca bogówEgida, ber³o, tron, d¹b, orze³, b³yskawicaDzeus = jasnoœæ, œwiat³o.Jeden z synów Kronosa i Reji, ukrywany przed dziecio¿ernym ojcem , ukryty w górach, wychowywany przez kozê - Almatejê, z którejzrobi³ tarczê - EgidêHera¯ona Dzeusa, opiekunka domostwa, bogini ma³¿eñstwa i narodzinLilia, krowa, paw, owoc granatuHadesBrat Dzeusa, stra¿nik umar³ych i w³adca Hadesu (krainy podziemi).Róg obfitoœci i he³m niewidzialnoœciPosejdonNeptunTak¿e brat Dzeusa, w³adca mórz, to dziêki niemu tryska³y Ÿród³a, ujarzmia³konie i bykiTrójz¹b, koñ i ryba.HefajstosSyn Dzueusa i Hery , bóg kowalstwa, ognia i wulkanów.Wykó³ dla Dzeusa pioruny,Achillesowi zbrojê.M³ot, kowad³oAresMarsSyn Dzeusa i Hery, bóg wojnyDzikDionizosSyn Dzeusa, bóg wina p³odnoœci, roœlinnoœci i teatruWinoroœli, tyrs, pantera, róg obfitoœci i bluszcz.ApolloSyn Dzeusa, bóg œwiat³a, przepowiedni, muzyki i poezjiLaur, ³uk, lira, delfin, krukHermesSyn Dzeusa, bóg mówców, kupców i z³odziei, pos³aniec bogów i przewodnik dusz doœwiata zmar³ychKadyceuszAtenaCórka Dzeusa, bogini sztuki i techniki, wojny i pokojuTarcza, w³Ã³cznia, drzewko oliwne i sowa.Ulubienica Dzeusa, wyskoczy³a z jego g³owy w zbroiArtemidaBogini zwierz¹t, roœlin i dzieciCedr, ³aniaAfrodytaWenusBogini piêkna, mi³oœci i œmiechu.Wy³oni³a siê z morskiej toni.£abêdŸ, go³êbica i wróbelNienawidzona przez Herê i Atenê, za jej urodêDemeterSiostra Dzeusa, bogini rolnictwa i odradzaj¹cego siê ¿yciaK³os zbo¿a, œwinia i makCórka - Kora, odpowiedzialna za przemiennoœæ, pór roku.Bóg, bogini, bohater.ArchetypDemeter, NiobeCierpienie matkiPenelopaWiernoœæ ¿onyOdysWiara w przetrwanieHeraklesMêstwoPrometeuszOdwaga, spo³ecznikEpimeteuszG³upotaMarzycielstwoIkarDedalPracowitoœæZazdroœæHeraNarcyzSamouwielbienie, mi³oœæ do samego siebie.Afrodyta, ErosMi³oœæ zmys³owaHefajstosPracowitoœæZwyciêstwoNikePodzia³ literatury greckiej na okresyWiek epiki (VIII w.p.n.e) Wiek liryki (VII i VI w.p.n.e) Wiek tragedii (Vw.p.n.e)Wiek epigramatu (III w.p.n.e)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Linki
- Strona startowa
- Kitowicz Jedrzej Opis obyczajow za ponowania
- Cortazar Julio Gra w klasy
- Carol Lynne In For a Pound
- Antologia SF Kroki w nieznane 2006
- Brandon Massey The Darkness to Come (epub)
- Robert Ludlum Tajne Archiwa 4 Kod Altmana (3)
- R 05 07 (12)
- Terry Pratchett Czarodzicielstwo
- Andrzej Sapkowski Pani jeziora
- Connelly, Michael 9 Dragons(1)
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- aikidobyd.xlx.pl