[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W drugi dzieñ wesela s¹oczepiny.Boryna jako najbogatszy we wsi musia³ mieæ bogate i huczne wesele.Wa¿na jest kolejnoœæ potraw i partnerów tanecznnych dla panny m³odej.Wa¿neprzyœpiewki.Bo¿e NarodzeniePrzerwa od prac gospodarskich.Nastrój poœpiechu, gotowania, zamêtu.Chleb,m¹ka do klusek.Ozdoby œwi¹teczne.Placki z miodem i serem.Jedlin¹przystrajaj¹ koœció³.W Wigiliê koœcielny roznosi op³atek.We wschodnim rogudomu stawia siê snop siana.Siano jest te¿ pod obrusem.W Wigiliê ca³y dzieñpost.Po pierwszej gwiazdce ³ami¹ siê op³atkiem.Kolejnoœæ potraw: Barszczczerwony, œledzie, kluski z makiem, racuchy.Dla Jagustynki dodatkowe nakrycieprzy stole.Pij¹ kawê i s³uchaj¹ opowieœci o Jezusie.Gospodyni i parobcy ³ami¹siêop³atkiem ze zwierzêtami.O pó³nocy pastora³ka.Jesieñ - pracePod koniec wrzeœnia zbierano kartofle.Robi³y to kobiety i dzieci.Orano ziemiêlub robiono zasiew.Praca mê¿czyzn.Od tych robót zale¿a³o ¿ycie w zimie.Gdys³yszeli bicie dzwonu na Anio³ Pañski przerywali pracê i modlili siê.Po pracypod wieczór zaganiano zwierzêta do zagród.Dojono krowy i rozpalano ognisko wkominku.Nad ranem dojono krowy i ruszano w pole.W niedzielê wyprowadzalizwierzêta na popas i szli do koœcio³a.Potem jedli obiad i gromadzili siê wkarczmie.Wybierali siê na jarmark by uzupe³niæ zasoby.Gdy zaczyna³ padaædeszcz rozpoczêto zbieraæ kapustê.Wieczorami opowiadali o swojej pracy.WZaduszki szli rano do koœcio³a na Nieszpory.Sk³adali ksiêdzu i organiœcieofiarê by ci modlili siê za dusze zmar³ych.Niektórzy k³adli na grobach chleb.By³ to dzieñ udrêki, a œwiêto na wpó³ religijne.Zima - praceMniej pracy.Niektórzy musieli pracowaæ w karczmie lub tartaku.Byli to g³Ã³wniebiedni.Proste prace jak karmienie zwierz¹t, m³Ã³cono zbo¿e itp.Mimo ciê¿kichwarunków chodzono po susz do lasu by ogrzaæ cha³upy.Czêœciej przebywano wkarczmie.Zbierano siê w cha³upach by prz¹œæ we³nê, by³ to pretekst do spotkañ,rozmów, plotek, zabaw.Zadawano zagadki, opowiadano historiê, zabawa wniedŸwiedzia, wycinano ró¿ne wycinanki.Wykonywano prace w zwi¹zku ze œwiêtami.Pod koniec zimy robiono ostatnie porz¹dki.Obowi¹zywa³o to ca³¹ zbiorowoœæ.Kszta³towa³o to pogl¹dy i moralnoœæ wiejskiejgromady.Zwyczaje te kultywowane by³y ze wzglêdu na szacunek tradycji i nawyk.Zwyczaje odgrywaj¹ wa¿n¹ rolê, stanowi¹ ca³oœæ z poszczególnymi ludŸmi.Podporz¹dkowanie to pokazane jest w czasie samos¹du, niebezpieczna psychika,Jagna wyst¹pi³a przeciw ich zwyczajom i tradycjom.„Ch³opi” jako epopeja wsiPowieœæ ta jest panoram¹ ¿ycia ludzi wsi: obrzêdy, prace, utwór o ¿yciu wsi.Syntezê zapewnia:znajomoœæ œrodowiskaumiejêtnoœæ syntetycznego ujêcia problemów wsiobiektywizm pisania prezencji zagadnieñrealizmtrójwymiarowa obserwacja - jednoczesnoœæ scen - ich symultanicznoœædzie³o sztuki i dokument ¿ycia wsiEpopeja to gatunek literacki, d³ugi, czêsto pisany wierszem.Pokazuje poetycznelosy bohaterów na tle wydarzeñ historycznych lub losy narodu w prze³omowymmomencie dziejowym.„Ch³opi” - zmiana patriarchalizmu na system, gdzie ka¿dy móg³ tworzyæ swedobro.Œwiadomoœæ spo³eczno narodowa.Kryzys gospodarki indywidualnej, z du¿ychgospodarstw rozdrabnia³y siê ma³e gospodarstwa.Kiedyœ patriarcha mia³ du¿oziemi.Dzieci i wnuki pracowa³y u ojca.Teraz m³ode pokolenie chce mieæ w³asn¹ziemiê.M³odzi maj¹ wiêksz¹ wiedzê Patriarchalny system rodziny ustêpujemiejsca nowemu systemowi gdzie m³odzi, ale doroœli ludzie maj¹ w³asn¹ ziemiê.Maj¹ œwiadomoœæ swych praw obywatelskich i przywilejów.Stare pokolenieprzyzwyczajone jest do biernoœci wobec w³adz.M³odzi siê buntuj¹ i wiedz¹, ¿emaj¹ do tego prawo.W epopei wystêpuje bohater zbiorowy.Natura:stwarza nastrój (Jaœ i Jagusia pod drzewem - intymnoœæ)natura wyznacza rytm ¿ycia ka¿dego wieœniaka.Wszechobecna w ich ¿yciu bonak³ada na nich konkretne obowi¹zki.Ich dzia³ania warunkowane s¹ przeznaturê.urasta do rangi odrêbnego bohatera.Przeciwnik i sojusznik ludzi.Opisimpresjonistyczny, gra œwiat³a i barwy, opis plastyczny, nastrój dynamiczny,zmieniaj¹cy siê.Cechy opisu w epopei:opis rozbudowany, zw³aszcza czêœæ porównawcza porównañ.Personifikacja natury.opis dynamicznyPatos przeplatany z komizmem np.:ch³opi ruszaj¹ na las, nastrój powa¿ny i uroczystyprzegnanie kolonistówwypowiedzi Rochaopis niektórych prac polowych ich wa¿noœæ dla ludzi wsi.Patos ma s³u¿yæ monumentalnoœci bohaterów b¹dŸ niektórych ich dzia³añ.Humorjest przeciwwag¹ patosu:komiczne postacie- Jagustynka- Ambro¿ykomiczne sceny- rozprawa s¹dowa o ojcostwo Boryny wzglêdem dziecka dziewkikomiczne dialogi- rozprawa na temat chorego mê¿czyzny, urwana macicaU¿yte techniki to:realizm (opis prac polowych)impresjonizmmalarskoœædobór kolorówperspektywiczne spojrzeniesymbolizmŒmieræ Boryny na polu.Z ziemi¹ zwi¹zane by³o jego ¿ycie i ziemi¹ zwi¹zana jestjego œmieræ.naturalizmpodporz¹dkowanie ¿ycia przyrodzie i jej rytmowiekspozycja roli jak¹ pe³ni popêd pó³ciowydrastyczne sceny: Kuba obcina nogêX X L E C I E M I Ê D Z Y W O J E N N ERamy czasowePocz¹tek: 1918 r.Koniec: 1939 r.SYTUACJA W KULTURZE PO I WOJNIE ŒWIATOWEJW Europie w tym czasie panowa³y nastroje przygnêbienia i niepokoju.Dla wielupañstw wojna zakoñczy³a siê klêsk¹, dowiod³a te¿ do jakich zniszczeñ cz³owiekjest zdolny.Za³amaniu uleg³ system demokratyczny (daj¹cy obywatelom swobody iprawa polityczne, uznaj¹cy wp³yw obywateli na rz¹dy i ich wspó³udzia³ wsprawowaniu w³adzy) [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • listy-do-eda.opx.pl