[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Rozdzia³ 10.Jak zwiêkszyæ o sto procent wiedzê, któr¹ zdoby³eœ do tej poryJak na razie, pozna³eœ zasady piêciu oddzielnych systemów pamiêciowych: £MS,zak³adki obrazkowe, rymowanki liczbowe, zak³adki mieszkaniowe i alfabetyczne.Ka¿dy z nich daje siê zastosowaæ osobno lub w powi¹zaniu z innymi.Mo¿eszrównie¿ wybraæ jeden lub dwa systemy do „celów specjalnych”, np.dozapamiêtywania informacji szczególnie wa¿nych lub potrzebnych, o których chceszpamiêtaæ przez rok lub d³u¿ej.Zanim przejdziemy do bardziej rozbudowanych technik pamiêciowych, chcênajpierw przedstawiæ ci niezwykle prosty i skuteczny sposób na podwojeniemo¿liwoœci ka¿dej z poznanych do tej pory metod.Otó¿ kiedy np.wykorzysta³eœju¿ wszystkie zak³adki obrazkowe, a informacji do zapamiêtania masz wiêcej,wróæ do pocz¹tkowych zak³adek i w nastêpnych skojarzeniach ogl¹daj je tkwi¹ce -powiedzmy - w du¿ym bloku lodu.To zdecydowanie zmieni charakter skojarzeñ irzeczywiœcie w dwójnasób powiêkszy skutecznoœæ metody, gdy¿ bêdziesz mia³ ioryginaln¹ listê zak³adek i jeszcze jedn¹, tyle ¿e w nowym kontekœcie.WeŸmy przyk³ad.Jeœli w systemie zak³adek obrazkowych za cyfrê jeden przyj¹³eœo³Ã³wek, teraz wyobraŸ go sobie w ogromnej bryle lodu, albo jak o³Ã³wki wystaj¹ zka¿dego rogu wielkiej kostki lodu.W systemie rymowanek liczbowych mog³eœprzyj¹æ np.cztery - rowery, zobacz wiêc teraz rowery je¿d¿¹ce po wielkiejbryle lodu.Podobnie dla zak³adek alfabetycznych, asa np.przyklejasz do jednejze œcian lodowego szeœcianu.Gdybyœ mia³ teraz z tym asem po³¹czyæ np.zapamiêtywan¹ papugê, zobacz jak ptak dziobem i pazurami zdrapuje tego asa zlodu, drze siê przy tym jak opêtany itp.Tak wiêc w tej chwili, dziêki £MS i zak³adkom mieszkaniowym, potrafisz ju¿zapamiêtywaæ kolejnoœæ dowolnych przypadkowo dobranych informacji, dwie listypo 10 pozycji ka¿da i 25 ró¿nych elementów powi¹zanych z zak³adkamialfabetycznymi.I w ka¿dej chwili mo¿esz podwoiæ tê iloœæ, wykorzystuj¹ctechnikê „bloku lodu”.Rozdzia³ 11.Jak d³ugo pamiêtasz?Oprócz znanych ci ju¿ zasad tworzenia „¿ywego” obrazu ujêtych w regule OBRAZPLUS AKCJA s¹ jeszcze dwa inne obszary dzia³añ, zrozumienie których pozwalapodwoiæ skutecznoœæ zapamiêtywania.Te obszary to: (1) odtwarzanie informacji wtrakcie nauki i (2) odtwarzanie informacji po zakoñczeniu nauki.ODTWARZANIE W CZASIE UCZENIAFunkcjonowanie pamiêci w czasie typowego okresu nauki mo¿esz najlepiejsprawdziæ sam, w oparciu o poni¿sze æwiczenie.Przeczytaj podan¹ ni¿ej d³ug¹listê s³Ã³w, tylko raz, s³owo po s³owie, bez stosowania ¿adnych technikpamiêciowych.Po prostu czytaj¹c staraj siê zapamiêtaæ mo¿liwie najwiêcej s³Ã³ww zadanej kolejnoœci.Zacznij czytaæ te trzy kolumny ju¿ teraz, po czym na str.… sprawdŸ jak je zapamiêta³eœ.by³emkiedydalekogdziezakreslewyponi¿ejgdziedwaLeonardo da Vincicojegoktórycoikiedyjeszczekiedymuszêgdziez bokucochodziægdziegdziepokójdomog³empalectamtenkiedyma³yzmianaZAPAMIÊTYWANIE W TRAKCIE UCZENIA SIÊJeœli przeczyta³eœ s³owa z poprzedniej strony, zapisz je teraz, tyle, ilezapamiêta³eœ.Wynik tego testu mo¿e byæ bardzo pouczaj¹cy, pokazuje bowiem, jak pracujetwoja pamiêæ.Zdecydowana wiêkszoœæ ludzi zapamiêtuje to, czego uczy³a siê napocz¹tku i pod koniec jednostki lekcyjnej, równie¿ lepiej to, co daje siê zesob¹ po³¹czyæ, skojarzyæ i zawsze to, co jest niezwyk³e, niecodzienne, co jakoœodbiega od normy.Tak wiêc w powy¿szym teœcie zapamiêtuje siê zwykle pierwsze 3 - 5 s³Ã³w iostatnie 2 - 3, dalej s³owa: co, gdzie, kiedy (poniewa¿ powtarzaj¹ siê i mo¿naje ³atwo ze sob¹ po³¹czyæ, np.pytaniem co siê wydarzy³o, gdzie i kiedy) orazLeonardo da Vinci, który w ogóle nie pasuje do ca³oœci.Byæ mo¿e zapamiêta³eœrównie¿ s³owa lub grupê s³Ã³w, które wyró¿ni³eœ z tej listy z racjispecyficznych dla ciebie skojarzeñ i znaczeñ.Wa¿ne jest równie¿ to, czego nie zapamiêta³eœ; a wiêc „œrodek” jednostkilekcyjnej (ani koniec ani pocz¹tek), to co nie da³o siê po³¹czyæ, skojarzyæ zinnymi s³owami i to, co w ¿aden sposób „nie wybija siê z t³a”, nie zaskakujeinnoœci¹.Gdyby przyj¹æ teraz w dalszych rozwa¿aniach czynnik czasu, zastanówsiê chwilê nad odpowiedzi¹ na nastêpuj¹ce pytanie: uczysz siê trudnego tekstuprzez 40 min., rozumiesz go raczej kiepsko, ale stwierdzasz, ¿e idzie ci niecolepiej w ostatnich 10 minutach czytania.W tej sytuacji, czy:przerywasz naukê, stwierdzaj¹c, ¿e skoro zacz¹³eœ w³aœnie rozumieæ, to mo¿eszchwilê odpocz¹æ?uczysz siê dalej, przyjmuj¹c, ¿e skoro zacz¹³eœ rozumieæ, to nie ma co terazprzerywaæ nauki, a przerwê zrobisz sobie póŸniej?Wiêkszoœæ ludzi wybiera drugie rozwi¹zanie, wychodz¹c z za³o¿enia, ¿e jeœlinauka zaczyna im iœæ lepiej, to tak bêdzie dalej.Ale, jak potwierdzaj¹ wynikiostatniego testu i osobiste doœwiadczenia - zrozumieæ wcale nie znaczyzapamiêtaæ, te dwie sprawy ró¿ni¹ siê iloœciowo i to bardzo.Czynnik, któryokreœla tê ró¿nicê to organizacja czasu nauki.To co rozumiesz, niekoniecznie musisz zapamiêtaæ, co wiêcej, w miarê up³ywuczasu bêdziesz przypomina³ sobie coraz mniej z tego, co zrozumia³eœ, jeœli nierozwi¹¿esz problemu za³amania siê krzywej trwa³oœci pamiêci w po³owie jednostkilekcyjnej (patrz wykres na str.…).Krzywa ta ma zawsze taki sam kszta³t, bezwzglêdu na przedmiot uczenia siê; dotyczy to równie¿ technik pamiêciowych.Szukamy rozwi¹zania, w którym nast¹pi pe³na synergia miêdzy zapamiêtywaniem arozumieniem, kiedy te dwa czynniki zaczn¹ siê nawzajem wspieraæ.Jest tomo¿liwe tylko wtedy, kiedy tak zorganizujesz czas nauki, aby rozumienie tekstupozostawa³o stale na wysokim poziomie, co sp³yci, lub wrêcz powstrzyma spadekna krzywej trwa³oœci pamiêci w po³owie jednostki lekcyjnej.Nie jest to trudne.Wystarczy nauczyæ siê dzieliæ „lekcje” na najbardziej efektywne jednostki.Jakwynika z doœwiadczenia, jednostki te powinny liczyæ 10 - 50 min., np.30 - jakna wykresie na strone nastêpnej.Taka organizacja czasu nauki daje od razuwidoczne korzyœci [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • listy-do-eda.opx.pl