[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.PSYCHOLOGIA KRYZYSUWYK£AD l 22 10 2000KRYZYS PSYCHOLOGICZNY- - stan psychiczny o pewnej dynamice ,który pojawia siê wsytuacji kryzysowej.S¹ ró¿ne rodzaje konfliktów^ przyci¹ganie , przyci¹ganie - polega na tym ¿e mamy dwie mi³e alternatywy dowyboru.Punkt krytyczny jest wtedy gdy si³y te krzy¿uj¹ siê^ unikanie ,unikanie - mamy dwie negatywne alternatywy do wyboru•^ unikowo -przyci¹gowy - zarówno przyci¹ga jak i odpycha.W miarê przyci¹ganiado cech roœnie tendencja odpychaj¹ca i odwrotnie w miarê oddalania roœnietendencja przyci¹gaj¹ca np.mi³oœæ do ¿onatego mê¿czyzny.Jest to najtrudniejszy typ ,prowadzi do kryzysuSTRES- oznacza pewien nacisk tego ¿ycia, trudna sytuacja.która •wydaje siê namniemo¿liwa do rozwi¹zania.Bardzo wa¿ny jest subiektywny wymiar stresu.Oznacza to ,¿e nie dla wszystkich osób to samo wydarzenie bêdzie stresem.Podobnie jest z kryzysem.Wa¿ne jest uwarunkowanie kulturowe np.rozwód inaczejjest postrzegany w USA a inaczej w krajach arabskich.W niektórych sytuacjachpoziom tolerancji na stres obni¿a siê co ma du¿e znaczenie dla funkcjonowanianaszego cia³a, oraz negatywny wp³yw na sam przebieg choroby np.nowotwór.FRUSTRACJA- stan w którym nasza potrzeba nie zosta³a zaspokojona.Wa¿na jestmi³oœæ we wczesnym okresie ¿ycia.Gdy dziecko nie ma mi³oœci nie kszta³tuje siêjego ego.ALLPORTWG.niego kryzys- to sytuacja emocjonalnego i umys³owego stresu ,wymagaj¹cazmian perspektyw w ci¹gu krótkiego okresu czasu.Cz³.nie potrafi zachowaæspokoju ,nie umie zastosowaæ form do rozwi¹zywania problemów.Trudna sytuacjapojawia siê nieoczekiwanie i wymaga du¿ych zmian osobowoœciPojêcie kryzysu wywodzi siê od Lindellmana Stan szoku po œmierci bliskiej osobytrwa 6 tygodni.Po tym czasie mo¿e z³agodnieæ lub doprowadziæ dopsychopatologii.Wyodrêbni³ on patologiczne jak i normalne objawy, po œmiercibliskich osób ( nag³a œmieræ).Objawy normalnea poczucie winy /najsilniejsze wystêpuj¹ u rodzin które spotka³y siê zeœmierci¹ samobójcz¹ ,lub wypadkiem a uczucie d³awienia w gardle , gdy rozmawiasiê o bliskim zmar³ym a chêæ unikania miejsc zwi¹zanych z bliskim zmar³ym (niekiedy zmieniaj¹miejsca zamieszkania, domy) a poczucie wielkiego zmêczenia i zaniedbaniaObjawy patologiczneo chêæ upodobania siê do osoby zmar³ej a dostrzeganie cech choroby osobyzmar³ejPsychologia kryzysu powsta³a w latach 60.Capllom- kryzys powstaje wtedy gdy zostaje zagro¿ona jakaœ wartoœæ.Podkreœla subiektywny wymiar kryzysu, wymiar osobisty-iTERAPIA RACJONALNO EMOCJONALNA - ELLISHOLMAN , RAHE /U³o¿yli listê wydarzeñ najbardziej stresowych , na samym pocz¹tku listypostawili stres ma³¿eñskiCAPLLOMkryzys trwa 6 tygodni i przebiega w etapach1.pojawia siê trudne doœwiadczenie cz³owiek stara siê rozwi¹zaæ problemdotychczas stosowanymi metodami.Czuje siê zagubiony bo stare metody zawodz¹.2.Napiêcie wzrasta Jednostka miota siê , metod¹ prób i b³êdów zaczynarozwi¹zaæ problem3.Maksymalna mobilizacja energii.Napiêcie osi¹ga bardzo wysoki pu³ap.4.Obni¿anie napiêcia bo problem zosta³ rozwi¹zany( mo¿e byæ rozwi¹zany naka¿dym etapie) albo jest postawa rezygnacji.Pojawia siê du¿e wyczerpaniepsychiczne i fizyczne.Pojawia siê nawet w przypadku pozytywnych rozwi¹zañ.Nierozwi¹zany kryzys mo¿e powróciæ.Podczas kryzysy cz³owiek jest szczególniepodatny; na pomoc*"PODZIA£ KRYZYSU• rozwo/owg-³acz¹ siê z pewnym okresem ¿ycia np., dorastanie ,kryzys okresum³odzieñczego najczêœciej koñczy siê kryzysem izoidalnym , ( samobójstwo ,alkoholizm , narkomania.Przyczyny kryzysu w tym okresie mog¹ byæ ró¿ne ,,- brak sensu ¿ycia - niemo¿noœæ znalezienia odpowiedzi prowadzi do kryzysuFroyd trzeba pytaæ do czego cz³owiek d¹¿y - do szczêœcia tu mo¿e przeszkadzaæw³asne cia³o które siê kiedyœ zbuntuje.Szczêœcie daje mi³oœæ ,to prawdziwa troska o drugiego cz³owieka , wi¹¿e siê z po¿¹daniem seksualnym• losowe- kataklizmy , katastrofy• pêd do samodzielnoœci i niezale¿noœci Kêpiñski twierdzi ¿e m³odzi ludzie zawszelk¹ cenê chc¹ siê wydostaæ ze struktury wyjœciowej a rodzice chc¹ ichzatrzymaæ (ludzie starsi chc¹ trzymaæ dzieci przy sobie co prowadzi doambiwalentnych uczuæ wobec rodziców a to wprowadza czynnik nerwicorodny.JUNGNawi¹zywa³ do psychologii Chin.¯ycie ludzkie podzielone jest na kilka faz1}_ dzieciñstwo - dominuje motyw przyjemnoœci2}_ lata 20 - dominuje motyw sukcesu, cz³owiek d¹¿y do osi¹gniêciasukcesu , pozycji, ustawia siê w ¿yciu.3)_ lata 40 - motyw obowi¹zku ;cz³owiek ma dorastaj¹ce dzieci,starzej¹cych siê rodziców 4]_ po 50 r.¿ chêæ wyzwolenia siê od cyklu ¿ycia ,przyjemnoœci.obowi¹zku -potrzeba religijnoœciJung ¿ycie porównywa³ do wschodz¹cego s³oñca.W pierwszej po³owie ¿yciacz³owiek uœwiadamia sobie nieodwracalnoœæ ¿ycia, co powoduje przebudowê jegoosobowoœci.Motywy seksualne s¹ bardzo silne potem s³abn¹ i wzrasta pragnieniemotywów religijnych i motywów filozoficznych Niektórzy badacze podkreœlali ¿ekryzys ten przezywaj¹ tylko ludzie dojrzali osobowoœciowe i inteligentni.Wdrugiej po³owie ¿ycia typowy kryzys to kryzys wypalenia -który wystêpuje u osóbze zbyt siln¹ potrzeb¹ osi¹gniêæ , jest to utrata idea³u i zainteresowañ swój ¹prac¹ zawodow¹; jest szczególnie wyraŸny u osób.którzy du¿o pracuj¹.typzachowania A.Wystêpuje tu herezja czynów Jest to choroba mened¿erska.Jak to uj¹³ MENIGOS praca psychoterapeuty polega na tym aby ludzi dobrychzrobiæ lepszymi.Terapia polega na tym aby cz³owiek odnalaz³ rol¹ ¿ycia ,zmieni³ sposób funkcjonowania.KRYZYSY LOSOWE - wywo³ane s¹'przez tragiczne doœwiadczenia taktwierdzi³ CAPLLONP£U¯EK I ZANOMMEN - na podstawie badañ ustalili przyczyny wiekum³odzieñczego ,ka¿dy kryzys ma charakter subiektywny.Podzielili te kryzysyna kryzysy rozwojowe :> d¹¿enie do samodzielnoœci> œrodowiskowe / -dom : przyczyn¹ kryzysu mo¿e byæ nadmierna dyscyplinaale i brak dyscypliny,brak zainteresowania ( cz³owiek postêpuje -wbrew swoimintencjom jego zachowanie ma charakter ekstremalny ), nadmierne zainteresowaniew ka¿dej nadmiernej trosce kryje siê agresja).Konflikty miêdzy rodzicami:je¿eli maj¹ ostry przebieg koñcz¹ siê rozwodem zbyt bliskie kontakty miêdzyrodzicami,rywalizacja z rodzeñstwem( rodzice nie traktuj¹jednakowo dzieci matki bardziejkochaj¹ synów a ojcowie córki.Rodzice uwa¿aj¹.¿e traktuj¹ dzieci jednakowotym czasem dziecin odczuwaj¹ inaczej.Rodzice swoje pogl¹dy wypowiadaj¹niepochlebnie wobec dzieci.Stawiaj¹ dziecku wysokie wymagania niewspó³miernedo mo¿liwoœci.Czêsto zdarza siê ,¿e rodzice stawiaj¹ dziecku swojeniezrealizowane marzenia.Dziecko nie umie przeciwstawiæ siê rodzicom.Przyczyn¹ osobist¹ mo¿e byæ tak¿e zawody mi³osne albo niemo¿liwoœæ znalezieniatrendu ¿ycia.-szko³a- wybór szko³y niezgodnej z zainteresowaniem> osobiste / Kryzys psychologiczny mo¿e zakoñczyæ siê tragicznie lubpozytywnie/ •^ [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • listy-do-eda.opx.pl