[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Musicie dzia³aæ ze wszystkichsi³, by w bliskiej przysz³oœci by³o jedynie dziesiêæ procent debilizgadzaj¹cych siê na wykonanie aktów przemocy zleconych przez hierarchiêpolityczno-wojskow¹.Ci, co zabili Jezusa, robili to ze spokojem ducha.Nie byli odpowiedzialni:wykonywali jedynie rozkazy.Sam Pi³at odmówi³ wziêcia na siebie odpowiedzialnoœci za jego œmieræ."Umy³rêce" i pozwoli³ fanatykom umotywowanym przez rabinów ukrzy¿owaæ go.Gdybyprzepytano tych wszystkich ludzi, ¿aden nie poczuwa³by siê do winy.Umylibyrêce - jak zrobili to Rzymianie; rabini, poniewa¿ twierdziliby, ¿e bylipos³uszni prawu i ewentualnie jakiemuœ szefowi, fanatycy równie¿.Byæ mo¿eznalaz³by siê w koñcu winny, podczas gdy to ca³y t³um pope³ni³ przestêpstwo.Polega³o ono na braku interwencji, by powstrzymaæ zbrodniê, jak¹ by³a egzekucjaniewinnego cz³owieka.Ci, co wrzucali pierwszych chrzeœcijan na arenê z lwami, tak¿e wykonywalirozkazy.Ci, co palili czarownice równie¿, tak samo jak ci, co przeœladowaliprotestantów, i jak naziœci z Oœwiêcimia, którzy równie¿ wykonywali rozkazy, itak samo jak pilot bombowca, lec¹cy w kierunku Hiroszimy oraz ludzie bêd¹cy zasterami helikopterów, które zrównywa³y z ziemi¹ wietnamskie wioski.Macie wszyscy, i na ka¿dym kroku wybór: pozostaæ odpowiedzialnymi za waszeczyny, lub staæ siê "nieodpowiedzialnymi".Ale "nieodpowiedzialni" bêd¹ i takodpowiedzialni za swe czyny i pewnego dnia bêd¹ musieli siê z nich t³umaczyæ,gdy¿ oni wszyscy s¹ winni zbrodni przeciwko ludzkoœci.Nauczcie siê tego na pamiêæ, jeœli trzeba, ale odmawiajcie pos³uszeñstwawszelkiej hierarchii usi³uj¹cej zmusiæ was do czynów, za które pozornie niebêdziecie uwa¿ani za odpowiedzialnych.Wojsko jest tego najniebezpieczniejszymprzyk³adem.Lepiej umieraæ jako osoba odpowiedzialna za odmawianie zabijania,ni¿ zabijaæ innych zas³aniaj¹c siê pretekstem, ¿e wykonywaliœmy tylko rozkazy.Ten, kto wykonuje potworne rozkazy jest bardziej winny, ni¿ ten, kto jewydaje.¯aden argument nie usprawiedliwia cierpienia drugiej osoby.Nawet gdybyprzetrwanie ca³ej ludzkoœci zale¿a³o od cierpieñ, które trzeba by³oby zadaæjednemu pokojowemu cz³owiekowi, lepiej by³oby ¿eby ca³a ludzkoœæ wyginê³a.Tymbardziej, jeœli chodzi tylko o przetrwanie "ojczyzny", to znaczy granicyarbitralnie wytyczonej na Ziemi - na tej planecie, która jest dla wszystkichludzi.Jedynie absolutne przestrzeganie tej zasady mo¿e nas powstrzymaæ odniedostrzegalnego zaniku poczucia odpowiedzialnoœci jednostek."Jestem odpowiedzialny za to co czyniê innym, nawet je¿eli ktoœ inny mirozkazuje." Oto pierwsze zdanie, które nale¿y zawsze sobie powtarzaæ."¯aden powód nie usprawiedliwia cierpienia lub œmierci pokojowego cz³owieka,nawet gdyby od tego zale¿a³o przetrwanie ludzkoœci, nie usprawiedliwi³oby towyj¹tku." To jest drugie zdanie, które nale¿y zawsze sobie powtarzaæ.Jest jasne, ¿e to nie podwa¿a dzia³añ we w³asnej obronie, co jest przedstawionew przes³aniu i co pozwala powstrzymaæ za pomoc¹ si³y kogoœ stosuj¹cego przemocwobec was, a tak¿e wobec tych, których kochacie.Gdyby jakiœ wojskowy zagra¿a³ zag³ad¹ ludzkoœci za pomoc¹ swoich pocisków,by³oby stosowne obezw³adniæ go ewentualnie si³¹ a nawet zlikwidowaæ go, jeœlinie by³oby innych œrodków.Wobec tych, którzy zagra¿aj¹ ludzkoœci przemoc¹ igwa³tem, przemoc mo¿e byæ zastosowana, w miarê mo¿liwoœci, usi³uj¹c zwyczajnierozbroiæ i obezw³adniæ.Jest ponadto dobry sposób, by zobowi¹zaæ do odpowiedzialnoœci tych, którzydysponuj¹ moc¹ unicestwienia miast wykonuj¹c rozkaz odstrzelenia pociskównuklearnych.Wystarczy posiadaæ dok³adn¹ ich listê, by wiedzieli, ¿e w razieu¿ycia tej broni bêd¹ poci¹gniêci do odpowiedzialnoœci na równi z tymi, cowydali rozkaz.Usi³uje siê to zrobiæ z nazistowskimi zbrodniarzami i gdyby takalista istnia³a przed 1939 rokiem, z takimi samymi dyspozycjami, podanymi dopublicznej wiadomoœci, zapewne zastanowiliby siê dwa razy nim przyst¹piliby dotorturowania niewinnych ludzi.Pokojowi cywile powinni mieæ mo¿liwoœæ umieszczenia wœród wojskowychneutralnych obserwatorów, maj¹cych za zadanie wyjawiæ to¿samoœæ tych, którzywykonuj¹ nieludzkie zadania pod pretekstem, ¿e otrzymali taki rozkaz
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Linki
- Strona startowa
- Cook Robin ROK INTERNY
- Marketing w Internecie
- Marketing w Internecie (5)
- Marketing w Internecie (3)
- Encyklopedia spraw międzynarodowych i ONZ [tom II] Edmund Małczyk
- Harlan Coben Jeden falszywy ruch
- Filozofia z Elementami logiki ĆW
- Brentano, Clemens Italienische Maerchen
- Archer Jeffrey Imperium
- Bolton, Sharon Schlangenhaus
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- mons45.htw.pl