[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Nastêpnym wa¿nym; krokiem poprzedzaj¹cym czytanie w³aœciwe bêdzie dokonanie przegl¹du.PAMIÊTAJ: Dokonuj¹c przegl¹du uzyskujesz pe³ny obraz czytanego materia³u,dziêki czemu ³atwiej ci œledziæ tok myœli autora oraz zapamiêtaæ istotne fakty(bo przegl¹d stworzy³ im kontekst).Pobie¿ny przegl¹d materia³u — bez wzglêdu na jego objêtoœæ — powinien ci zaj¹ænie wiêcej ni¿ 20 minut.Nastêpnie przystêpujesz do w³aœciwego uwa¿negoczytania.PRZEGL¥DSposób dokonywania przegl¹du omówi³em w oddzielnym rozdziale („Dokonywanieprzegl¹du"), ale dla zupe³nej jednoznacznoœci przed­stawiê go w postacikolejnych kroków (w naszym przyk³adzie od­nosz¹cych siê do wybranego rozdzia³upodrêcznika).RADA: Nawet jeœli masz przeczytaæ tylko fragment tekstu (np.fragmentrozdzia³u), to dla uzyskania pe³niejszego jego obrazu dokonaj pobie¿negoprzegl¹du ca³oœci.Ta czynnoœæ nie zajmie ci du¿o czasu, ale za to du¿o lepiejbêdziesz rozumieæ to, co czytasz.ETAPY DOKONYWANIA PRZEGL¥DUSparafrazuj, czyli wyraŸ swoimi s³owami, tytu³.Ta czynnoœæwzmocni twoj¹ motywacjê do czytania.Zapoznaj siê dok³adnie z podtytu³ami, ilustracjami czy tabelami,aby dziêki nim zidentyfikowaæ znacz¹ce treœci zawarte w rozdziale.Przeczytaj pierwszy ustêp, podsumowanie i wszystkie pytaniaznajduj¹ce siê na koñcu rozdzia³u.Przeczytaj pierwsze zdanie ka¿dego ustêpu.Jak wyjaœni³emw rozdziale „Czytanie wybiórcze", zazwyczaj zawiera onog³Ã³wn¹ myœl.Oceñ, ile zyska³eœ, postêpuj¹c zgodnie z pierwszymi czteremaetapami, a przede wszystkim, czy na podstawie dokonanegoprzegl¹du jesteœ w stanie odpowiedzieæ na pytania znajduj¹cesiê na koñcu rozdzia³u.6.Napisz krótko, czego siê dowiedzia³eœ podczas przegl¹du.Uwaga!Przedstawione etapy dokonywania przegl¹du odnosz¹ siê do uwa¿nego czytaniapodrêczników, ale po pewnych modyfikacjach mo¿na je z powodzeniem zastosowaæ doinnych tekstów.CZYTANIE W£AŒCIWEPrzegl¹d umo¿liwi³ ci rozpoznanie i zrozumienie struktury or­ganizacyjnejtekstu i g³Ã³wnej jego idei.Jesteœ ju¿ w stanie systematycznie wychwytywaæistotne szczegó³y, œledziæ argumentacjê i tok myœli autora.Proces uwa¿negoczytania wymaga od ciebie umiejêtnoœci interpretowania i oceniania tego, cozosta³o napisane oraz zrozumienia nie tylko tego, co jasno wynika z tekstu, alerównie¿ i tego, co mo¿na wywnioskowaæ z kontekstu.Ten etap nie zamyka sesjiuwa¿nego czytania.Po nim nastêpuje bardzo wa¿ne podsumowanie.PODSUMOWANIENa tym etapie powinieneœ w skondensowanej formie wyraziæ to, czego dowiedzia³eœsiê (nauczy³eœ) po uwa¿nej lekturze tekstu.Jest niezwykle wa¿ne, byœ dokona³tego w³asnymi s³owami.ZAPAMIÊTAJ: Udana próba sformu³owania podsumowania w³as­nymi s³owami dowodzi,¿e zrozumia³eœ czytany tekst.Podsumowanie mo¿esz zapisaæ w postaci linearnej,technik¹ dendrytów, rozga³êzieñ lub map myœlowych.Zosta³y one przedstawione wrozdziale „Notowanie w trakcie lektury".Pamiêtaj, aby metod¹ eksperymentowaniasprawdziæ, która z wymienionych technik najbar­dziej ci odpowiada i stosuj j¹na co dzieñ.ROZDZIA£ XVICZYTANIE TEKSTÓW NAUKOWO-TECHNICZNYCHCo zyskasz, czytaj¹c ten rozdzia³• Zrozumiesz, ¿e przed lektur¹ tekstu naukowo-technicznego trzeba solidnieprzyswoiæ sobie definicje i terminologiê.• Docenisz znaczenie przyk³adów i klasyfikacji.• Zaczniesz dostrzegaæ zasadê: porównanie, kontrastowanie.• Zwrócisz uwagê na relacje: przyczyna, skutek.• Przyswoisz sobie plan, umo¿liwiaj¹cy efektywne czytanie teks­tównaukowo-technicznychCZYTANIE TEKSTÓW NAUKOWO-TECHNICZNYCHPodrêczniki z takich dziedzin jak fizyka, matematyka, medycyna czy chemiastanowi¹ specyficzny, a zarazem bardzo trudny rodzaj lektury.Niemal¿e ka¿des³owo jest w nich istotne.W zwi¹zku z tym wymagaj¹ logicznego, zorganizowanegopodejœcia, sprowadzaj¹cego siê do czytania wed³ug z góry wytyczonego planu.Plan ten znajdziesz na koñcu tego rozdzia³u.Du¿ym u³atwieniem w czytaniu tekstów naukowo-technicznych jest rozpoznanie ichstruktury (patrz „Plan czytania tekstów naukowo--technicznych" punkt 2).ZAPAMIÊTAJ: W³aœciwe rozpoznanie struktury tekstu naukowo--technicznegoumo¿liwi ci skuteczne, p³ynne œledzenie myœli autora, co z kolei stanowipodstawê dobrego rozumienia i zapamiêtywania.Na pewno œwietnie zdajesz sobie sprawê z tego, ¿e w wiêkszoœci tekstównaukowo-technicznych teorie, idee, koncepcje s¹ ze sob¹ œciœle powi¹zane (niena darmo fizykê czy matematykê okreœla siê jako nauki œcis³e), a czêsto jednewynikaj¹ z drugich.Jeœli nie zrozumiesz wiêc jakiejœ idei czy koncepcji, toprzestaniesz rozumieæ to, co czytasz.ZAPAMIÊTAJ: Studiuj teksty naukowo-tec³miczne bardzo dok³adnie, czytaj¹c S£OWOPO S£OWIE (symbol po symbolu, cyfrê po cyfrze.)Aby sprawniej œledziæ i lepiej rozumieæ myœl autora, powinieneœ wiedzieæ, zapomoc¹ jakich sta³ych elementów organizuje on tekst.Elementy charakterystyczne dla tekstów naukowo-technicznych:Definicje, terminologiaPrzyk³adyKlasyfikacje i wyszczególnieniaZasada: podobieñstwa, ró¿niceRelacje: przyczyna, skutekCzytaj¹c jakikolwiek tekst naukowo-techniczny, a w szczególnoœcibardzo specjalistyczny, staraj siê rozpoznaæ wymienione wy¿ej elemen-ty, gdy¿ u³atwi to zarówno pojmowanie myœli przewodnich autora, jaki odnotowywanie szczegó³Ã³w, co w efekcie przyczyni siê do w³aœciwegorozumienia tekstu.DEFINICJE, TERMINOLOGIADefinicje i terminologia stanowi¹ „materia³ budowlany" tekstu technicznego.• ZAPAMIÊTAJ: Jeœli chcesz zrozumieæ tekst techniczny, to musisz starannieprzyswoiæ w³aœciwe pojêcia i specjalistyczn¹ terminologiê.W jêzyku potocznym s³owa maj¹ ró¿ne znaczenia i generalnie s¹ nieprecyzyjne, coczêsto prowadzi do nieporozumieñ.W tekstach naukowych znaczenie s³Ã³w jestœciœle okreœlone, ma³o tego — liczy siê w nich ka¿dy przecinek i kropka(postawione we w³aœciwym miejscu!).Co do definicji, to warto pamiêtaæ, ¿ejedno pojêcie mo¿na wyjaœniæ krótko, inne wymaga kilku zdañ czy obszernegoustêpu, a jeszcze inne ca³ego rozdzia³u.ZAPAMIÊTAJ: Ka¿d¹ definicjê przeanalizuj bardzo uwa¿nie.W tym przypadku„chodzenie na skróty" wyj¹tkowo nie pop³aca.PRZYK£ADYPrzyk³ady w ksi¹¿kach naukowo-technicznych pozwalaj¹ autorom wyjaœniæabstrakcyjne koncepcje i poprzeæ je konkretami, a z drugiej strony u³atwiaj¹zrozumienie tych koncepcji.W tekstach nasyconych treœci¹, wymagaj¹cych wysi³kuintelektualnego, spe³niaj¹ one i tê funkcjê, ¿e pozwalaj¹ „zwolniæ tempo" i„z³apaæ oddech" [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • listy-do-eda.opx.pl