X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W drugi dzie� wesela s�oczepiny.Boryna jako najbogatszy we wsi musia� mie� bogate i huczne wesele.Wa�na jest kolejno�� potraw i partnerów tanecznnych dla panny m�odej.Wa�neprzy�piewki.Bo�e NarodzeniePrzerwa od prac gospodarskich.Nastrój po�piechu, gotowania, zam�tu.Chleb,m�ka do klusek.Ozdoby �wi�teczne.Placki z miodem i serem.Jedlin�przystrajaj� ko�ció�.W Wigili� ko�cielny roznosi op�atek.We wschodnim rogudomu stawia si� snop siana.Siano jest te� pod obrusem.W Wigili� ca�y dzie�post.Po pierwszej gwiazdce �ami� si� op�atkiem.Kolejno�� potraw: Barszczczerwony, �ledzie, kluski z makiem, racuchy.Dla Jagustynki dodatkowe nakrycieprzy stole.Pij� kaw� i s�uchaj� opowie�ci o Jezusie.Gospodyni i parobcy �ami�si�op�atkiem ze zwierz�tami.O pó�nocy pastora�ka.Jesie� - pracePod koniec wrze�nia zbierano kartofle.Robi�y to kobiety i dzieci.Orano ziemi�lub robiono zasiew.Praca m�czyzn.Od tych robót zale�a�o �ycie w zimie.Gdys�yszeli bicie dzwonu na Anio� Pa�ski przerywali prac� i modlili si�.Po pracypod wieczór zaganiano zwierz�ta do zagród.Dojono krowy i rozpalano ognisko wkominku.Nad ranem dojono krowy i ruszano w pole.W niedziel� wyprowadzalizwierz�ta na popas i szli do ko�cio�a.Potem jedli obiad i gromadzili si� wkarczmie.Wybierali si� na jarmark by uzupe�ni� zasoby.Gdy zaczyna� pada�deszcz rozpocz�to zbiera� kapust�.Wieczorami opowiadali o swojej pracy.WZaduszki szli rano do ko�cio�a na Nieszpory.Sk�adali ksi�dzu i organi�cieofiar� by ci modlili si� za dusze zmar�ych.Niektórzy k�adli na grobach chleb.By� to dzie� udr�ki, a �wi�to na wpó� religijne.Zima - praceMniej pracy.Niektórzy musieli pracowa� w karczmie lub tartaku.Byli to g�ówniebiedni.Proste prace jak karmienie zwierz�t, m�ócono zbo�e itp.Mimo ci�kichwarunków chodzono po susz do lasu by ogrza� cha�upy.Cz�ciej przebywano wkarczmie.Zbierano si� w cha�upach by prz��� we�n�, by� to pretekst do spotka�,rozmów, plotek, zabaw.Zadawano zagadki, opowiadano histori�, zabawa wnied�wiedzia, wycinano ró�ne wycinanki.Wykonywano prace w zwi�zku ze �wi�tami.Pod koniec zimy robiono ostatnie porz�dki.Obowi�zywa�o to ca�� zbiorowo��.Kszta�towa�o to pogl�dy i moralno�� wiejskiejgromady.Zwyczaje te kultywowane by�y ze wzgl�du na szacunek tradycji i nawyk.Zwyczaje odgrywaj� wa�n� rol�, stanowi� ca�o�� z poszczególnymi lud�mi.Podporz�dkowanie to pokazane jest w czasie samos�du, niebezpieczna psychika,Jagna wyst�pi�a przeciw ich zwyczajom i tradycjom.�Ch�opi� jako epopeja wsiPowie�� ta jest panoram� �ycia ludzi wsi: obrz�dy, prace, utwór o �yciu wsi.Syntez� zapewnia:znajomo�� �rodowiskaumiej�tno�� syntetycznego uj�cia problemów wsiobiektywizm pisania prezencji zagadnie�realizmtrójwymiarowa obserwacja - jednoczesno�� scen - ich symultaniczno��dzie�o sztuki i dokument �ycia wsiEpopeja to gatunek literacki, d�ugi, cz�sto pisany wierszem.Pokazuje poetycznelosy bohaterów na tle wydarze� historycznych lub losy narodu w prze�omowymmomencie dziejowym.�Ch�opi� - zmiana patriarchalizmu na system, gdzie ka�dy móg� tworzy� swedobro.�wiadomo�� spo�eczno narodowa.Kryzys gospodarki indywidualnej, z du�ychgospodarstw rozdrabnia�y si� ma�e gospodarstwa.Kiedy� patriarcha mia� du�oziemi.Dzieci i wnuki pracowa�y u ojca.Teraz m�ode pokolenie chce mie� w�asn�ziemi�.M�odzi maj� wi�ksz� wiedz� Patriarchalny system rodziny ust�pujemiejsca nowemu systemowi gdzie m�odzi, ale doro�li ludzie maj� w�asn� ziemi�.Maj� �wiadomo�� swych praw obywatelskich i przywilejów.Stare pokolenieprzyzwyczajone jest do bierno�ci wobec w�adz.M�odzi si� buntuj� i wiedz�, �emaj� do tego prawo.W epopei wyst�puje bohater zbiorowy.Natura:stwarza nastrój (Ja� i Jagusia pod drzewem - intymno��)natura wyznacza rytm �ycia ka�dego wie�niaka.Wszechobecna w ich �yciu bonak�ada na nich konkretne obowi�zki.Ich dzia�ania warunkowane s� przeznatur�.urasta do rangi odr�bnego bohatera.Przeciwnik i sojusznik ludzi.Opisimpresjonistyczny, gra �wiat�a i barwy, opis plastyczny, nastrój dynamiczny,zmieniaj�cy si�.Cechy opisu w epopei:opis rozbudowany, zw�aszcza cz�� porównawcza porówna�.Personifikacja natury.opis dynamicznyPatos przeplatany z komizmem np.:ch�opi ruszaj� na las, nastrój powa�ny i uroczystyprzegnanie kolonistówwypowiedzi Rochaopis niektórych prac polowych ich wa�no�� dla ludzi wsi.Patos ma s�u�y� monumentalno�ci bohaterów b�d� niektórych ich dzia�a�.Humorjest przeciwwag� patosu:komiczne postacie- Jagustynka- Ambro�ykomiczne sceny- rozprawa s�dowa o ojcostwo Boryny wzgl�dem dziecka dziewkikomiczne dialogi- rozprawa na temat chorego m�czyzny, urwana macicaU�yte techniki to:realizm (opis prac polowych)impresjonizmmalarsko��dobór kolorówperspektywiczne spojrzeniesymbolizm�mier� Boryny na polu.Z ziemi� zwi�zane by�o jego �ycie i ziemi� zwi�zana jestjego �mier�.naturalizmpodporz�dkowanie �ycia przyrodzie i jej rytmowiekspozycja roli jak� pe�ni pop�d pó�ciowydrastyczne sceny: Kuba obcina nog�X X L E C I E M I � D Z Y W O J E N N ERamy czasowePocz�tek: 1918 r.Koniec: 1939 r.SYTUACJA W KULTURZE PO I WOJNIE �WIATOWEJW Europie w tym czasie panowa�y nastroje przygn�bienia i niepokoju.Dla wielupa�stw wojna zako�czy�a si� kl�sk�, dowiod�a te� do jakich zniszcze� cz�owiekjest zdolny.Za�amaniu uleg� system demokratyczny (daj�cy obywatelom swobody iprawa polityczne, uznaj�cy wp�yw obywateli na rz�dy i ich wspó�udzia� wsprawowaniu w�adzy) [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • listy-do-eda.opx.pl
  • Drogi uГ…Вјytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam siГ„в„ў na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerГѓВіw w celu dopasowania treÅ›ci do moich potrzeb. PrzeczytaÅ‚em(am) PolitykГ„в„ў prywatnoÅ›ci. Rozumiem jÄ… i akceptujГ„в„ў.

     Tak, zgadzam siГ„в„ў na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerГѓВіw w celu personalizowania wyÅ›wietlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treÅ›ci marketingowych. PrzeczytaÅ‚em(am) PolitykГ„в„ў prywatnoÅ›ci. Rozumiem jÄ… i akceptujГ„в„ў.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.