X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Labana, zda�praktyczny egzamin.Ze wzgl�du na negatywn� ocen� osoby R.Labana w ówczesnejsytuacji politycznej hitlerowskich Niemiec nie dosz�o do premiery�chórów ruchowych" podczas Olimpiady w 1936 r.W 1938 r.w obawie przed represjami R.Laban wyjecha� za granic�.Przeniós� si� na sta�e do Anglii i po�wi�ci� pracy badawczej w dziedzinieanalizy ruchu.Z pomoc� Lisy Ullman Rudolf Laban za�o�y� w Manchester Art ofMovement Studio, a w roku 1954 stworzy� o�rodek bada� Art odMovement Centre w Addlestone pod Londynem.Zarys swojej kineto-grafii opublikowa� w ksi��ce Principles of Dance and Motement Nota-tion w roku 1956.Dzi�ki dokonanej przez siebie analizie elementarnychaktów ruchowych i przyporz�dkowaniu im symboli graficznych umo�-liwi� tworzenie niezliczonych kombinacji symboli opisuj�cych � zapomoc� nielicznych znaków � ci�g�o�� ruchu, czas jego trwaniai trójwymiarowo��.W ten sposób powsta�o swoiste pismo, które jest w stanie utrwali�ka�dy rodzaj ruchu ludzkiego: ruchy zwi�zane z prac�, �yciem codzien-nym, akrobacje, ta�ce wszystkich narodów, stylów i epok.Zapropono-wany przez R.Labana system symboli ruchów sta� si� uniwersalnymj�zykiem wspó�czesnej kinetografii.R.Laban zmar� w 1958 roku w Addlestone, pozostawiaj�c po sobieogromny dorobek w zakresie studiów nad ruchem oraz nowoczesnystyl jego zapisu, zwany kinetografi� lub �labanotation".Najwa�niej-szym historycznie o�rodkiem kinetografii w Europie jest Laban Artof Moyement Centre w Londynie.Od 1959 r.jest siedzib� Interna-tional Council od Kinetography Laban, gdzie prowadzi si� prace naddoskonaleniem kinetografii i upowszechnieniem metody R.Labana.292.Gimnastyka twórcza (ekspresyjna) Rudolfa LabanaZ teorii R.Labana wywodzi si� wspó�czesna koncepcja wychowaniafizycznego powszechnie realizowana w Wielkiej Brytanii i krajachniemieckoj�zycznych.W.Gniewkowski [1983], referuj�c aktualnetrendy w wychowaniu fizycznym, wskazuje na takie specyficzne ichcechy, jak odchodzenie od ruchu odwzorowanego, wykonywanego nakomend�, na rzecz ruchu podejmowanego zgodnie z w�asn� inwencj�,fantazj� i do�wiadczeniem.Zgodnie z t� koncepcj� �wiczenia gimna-styczne powinny przybiera� form� zada� otwartych, które zapewniaj�du�y margines swobody, mo�liwo�� decydowania o sposobie wykona-nia ruchu i tym samym wyra�ania swej indywidualno�ci.�Naczelnymhas�em tak rozumianej gimnastyki jest nie to, czego�my si� nauczyli,lecz to jakimi si� stajemy" [Gniewkowski 1983, s.274].Jest toodwo�anie si� do koncepcji wychowania naturalnego i postawienie natwórczy rozwój jednostki.Podstawowe zasady prowadzenia zaj�� ruchowych wed�ug R.Laba-na s� nast�puj�ce [Gniewkowski 1983]:ka�dy �wicz�cy wykonuje zadania ruchowe na swój sposób(pokaz wykonania zadania jest zb�dny),zaj�cia s� prowadzone w lu�no ustawionej grupie, a pozycjawyj�ciowa do �wicze� jest dowolna dla ka�dego dziecka,elementami towarzysz�cymi wykonywaniu zada� ruchowychmo�e by� rytm i muzyka,tematyka zada� ruchowych wywodzi si� z pi�ciu zasadniczychtematów:wyczucie w�asnego cia�a,wyczucie ci�aru i czasu,wyczucie przestrzeni,doskonalenie p�ynno�ci ruchów i wyczucie ci�aru cia�a w prze-strzeni i czasie,adaptacja ruchów w�asnych do ruchów partnera i grupy.Schemat budowy lekcji nie istnieje; przy konstruowaniu toku lekcjiobowi�zuj� trzy zasady:zasada wszechstronno�ci,zasada naprzemienno�ci wysi�ku i rozlu�nienia,zasada stopniowania trudno�ci.30W tej koncepcji wychowania fizycznego �wiczenia gimnastyczne naprzyrz�dach tak�e maj� charakter dowolny.Ka�de dziecko �wiczy to,na co ma ochot� i na co je sta�.Liczy wy��cznie na siebie, poniewa� niktmu niczego nie narzuca, ale i nikt mu nie pomaga.R.Laban stosowa� równie� zadania wymagaj�ce odwzorowaniaruchów wed�ug precyzyjnych polece�.Przyk�ady realizacji tematów podstawowych w programie opraco-wanym wed�ug R.Labana przytacza w swoim artykule W.Gniew-kowski [1983, s.275-279].Przyk�ady �wicze� w obr�bie wyszczególnionych tematówgeneralnychTemat I: Wyczucie w�asnego cia�aDziecko manipuluje, bawi si� w�asnymi r�kami, nogami, pal-cami, wykonuje wszelkie mo�liwe ruchy w stawach w sposób dowol-ny, stosuj�c na przemian: ruchy dynamiczne i powolne, w napi�ciui rozlu�nieniu, ruchy globalne lub zlokalizowane w okre�lonym frag-mencie cia�a [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • listy-do-eda.opx.pl
  • Drogi uĹźytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.