X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ludzie mali, ma�ego serca znajd� bardziej pogodne obliczeStwórcy.Boga mi�osierdzia nazywa poeta Bogiem Robaków.Nie takie Jego obliczefascynuje poet�.Spór o Boga staje si� pocz�tkiem polemiki z Mickiewiczem nawzór pojedynku Hektora z Achillesem.S�owacki zarzuca Mickiewiczowis�owianofilstwo - ide� jedno�ci narodów s�owia�skich pod przewodnictwem Rosji,wi�zanie sprawy narodowej z katolicyzmem.W�asn� postaw� wobec narodu definiujepoeta :"Kocham Lud wi�cej ni� umar�ych ko�ci.Kocham., lecz jestem bez �ez, bezlito�ci"Wed�ug S�owackiego wieszcz nie powinien udziela� ludowi pociechy - winien by�bezwzgl�dnym krytykiem narodu, bo s�abo�� i kl�ska wywo�uj� pogard�.Wyra�aprzekonanie, �e przysz�e pokolenia S�owackiemu przyznaj� racj�.Siebie iMickiewicza porównuje do dwóch Bogów poezji, obaj s� wielcy, cho� S�owackitroch� wi�kszy.Zygmunt Krasi�ski "Nie-boska komedia""Nie-boska komedia" napisana zosta�a w 1833 r., wydana w 1835.Autor nawi�zujedo "Boskiej komedii" Dantego, ukazuj�cej boski porz�dek �wiata.Krasi�skiopisuje destrukcj� owego porz�dku.Jest to dramat wieloznaczny,wielotematyczny, cho� wszystkie aspekty znaczeniowe ��czy zasadnicza idea -ukazanie destrukcji �wiata boskiego.Wyst�puj� trzy w�tki - poetycki, rodzinny,historiozoficzny.Cz�� pierwsza traktuje o dramacie poety, który g�osiszlachetne, wznios�e, pi�kne idee, a za drugiej strony w �adnej mierze tychidei nie potwierdza.Wst�p rozpoczyna si� pochwa�� poezji (ironicznym), ko�czysi� pot�pieniem poety romantycznego.Krasi�ski mówi o moralnejodpowiedzialno�ci za s�owo - g�oszone rzeczy nale�y potwierdza� we w�asnym�yciu.Krasi�ski pot�pia poetów i samego siebie za mi�o�� do w�asnych dzie�, anie ludzi.To pot�pienie poezji wyp�ywa z faktu, i� romantycy cz�sto odrzucalipoezj� s�owa, przek�adali nad ni� poezj� �ycia.Artysta ze sztuki czyni �ród�oprzyjemno�ci, zamiast czyni� z niej �ród�o moralnego podniesienia �ycia.Wyró�nia dwa rodzaje poetów - fa�szywych - to ci, którzy usi�uj� stylizowa�ycie wed�ug literatury i uk�adaj� je pod�ug literackich wzorców oraz poetówprawdziwych - obdarzonych darem prorokowania.W dramacie Krasi�skiego fa�szywympoet� jest Hrabia Henryk - �ycie swoje próbowa� budowa� wed�ug zewn�trznychwzorców i odebra� w ten sposób sobie zdolno�� autentycznego prze�ywania �ycia.Poet� prawdziwym jest Or� - b�ogos�awiony poeta.W momencie chrztu matkazwróci�a si� do Boga, by jej syn by� poet�.By by� prawdziwym poet� trzebacierpie�, z niego bierze si� moc twórcza - dziecko dotkni�te jest �lepot�.Konstrukcja ma znaczenie symboliczne - Or� traci wzrok fizyczny, zyskujeduchowy - dar prorokowania.Cz�� pierwsza i druga s� po�wi�cone problemom�ycia rodzinnego i sytuacji egzystencjalnej cz�owieka - bohaterem dramatu jestm��.Prawdziw� przestrzeni� dramatu jest dusza g�ównego bohatera.Cz��pierwsz� rozpoczyna kwestia Anio�a Stró�a - objawia powo�anie jakie otrzyma�hrabia Henryk - ma by� m�em i ojcem.Miar� cz�owieka jest zdolno�� kochaniainnych.Na samym wst�pie Krasi�ski sugeruje, �e jego utwór b�dzie mówi� o brakuserca, mi�o�ci.Anio� Stró� objawia, �e je�li Henryk dotrzyma przysi�gima��e�skiej to b�dzie zbawiony.Jednak hrabia traktuje ma��e�stwo jakoponi�enie.Moce z�a nie pozostaj� spokojne - chór z�ych duchów zsy�a nahrabiego trzy pokusy - dziewic�, symbolizuj�c� romantyczn� absolutyzacj�mi�o�ci, s�aw�, symbolizuj�c� romantyczn� pogard� wobec ludzi i wizj� Edenu.Dziewica ukazuje si� bohaterowi jako wymarzona, romantyczna kochanka, w zjawiewidzi pi�kn� kobiet� - w ten sposób autor wyra�a popularny pogl�d, �e pi�kno��kobiety jest z�udna, ukrywa si� w niej szpetota.�ona Henryka jako kobietaprosta widzi zjaw� normalnie, sytuacja ta doprowadza j� do ob��du.Hrabia,znudzony �yciem ma��e�skim zaniedbuje ma��onk� i ona, Maria, do�wiadczaci�kiej choroby ob��du - trafia do szpitala wariatów.Rodzi jeszcze dziecko ichrzci je.Bardzo istotn� rol� odgrywa moment pobytu �ony w szpitalu - widzeniaapokaliptyczne s� zapowiedzi� wydarze� z 3 i 4 cz�ci dramatu.Najbardziejprzejmuj�co przedstawione jest odrzucenie przez Chrystusa krzy�a zbawienia.Hrabia zostaje wezwany do nawrócenia przez Anio�a Stró�a.Henryk jestromantykiem, chce odda� si� s�u�bie s�awy.Odrzuca koncepcj� �ycia sielskiego.W kolejnej cz�ci dramatu zobaczymy Henryka w okopach �wi�tej Trójcy - poj�cieXIX w., komentuj�ce postaw� Ko�cio�a wobec agresji laicyzacyjnej.Od tejpostawy odst�pi� dopiero na soborze watyka�skim drugim.Hrabia idzie wi�cbroni� tradycji, przesz�o�ci.Staje si� przywódc� obozu arystokracji - rodu ipieni�dza.Hrabia w przebraniu zwiedza obóz rewolucjonistów, widzi tamwywodz�cy si� z plebsu mot�och, ludzi biednych, g�odnych, mieszczan,przechrztów.Obecno�� tych ostatnich mo�e mie� swa �ród�a historyczno -kulturowe - spisek �ydów przeciwko chrze�cija�stwu lub pogl�d, i� �ydzi u kresudziejów przejd� na chrze�cija�stwo.Zbiorowo�� ta pozbawiona jest poczuciasensu wydarze� politycznych, �wiadomo�ci spo�ecznej.�wiadomym przywódc�rewolucji jest Pankracy - on jeden rozumie wydarzenia polityczne.Rewolucja maswego kap�ana, wprowadza now� religi� - nawi�zuje ona do obrz�dów poga�skich isatanistycznych.Istot� owych obrz�dów jest blu�niercze praktykowanieorgiastycznego erotyzmu.Pod koniec cz�ci III mamy dyskusj� - Hrabiegoodwiedza Pankracy i pragnie za�o�y� skansen dla arystokracji, gdzie �y� bytylko Hrabia.Dyskusja traktuje o roli arystokracji w historii, a tak�e orewolucji.Henryk przypomina o chlubnych elementach arystokratycznej tradycji -o jej rycerskich korzeniach, o roli cywilizacyjnej, o opiece jak� otaczaarystokracja ludzi biednych - zniszczenie arystokracji to zniszczenie kultury itradycji.Cz�� IV - dzia�alno�� Hrabiego jako przywódcy arystokracji, któral�ka si� walki i gotowa jest si� wyrzec wolno�ci dla ocalenia �ycia.Za opórHrabiego przeklinaj� go, robi to nawet wierny s�uga Jakub.Chór g�osów objawiahrabiemu wyrok wiekuistego pot�pienia.Po �mierci syna Hrabia pope�niasamobójstwo - skacze w przepa�� z krzykiem "Poezjo, b�d� mi przekl�ta".Warto�ci jakimi kierowa� si� Hrabia ukszta�towa�a poezja romantyczna -przywiod�a go do zguby, dlatego bohater j� przeklina.Dramat zamyka obrazPankracego spogl�daj�cego na gruzy �wiata.My�li o budowie nowejrzeczywisto�ci, o odkupieniu dzie�a zniszczenia przez dzie�o tworzenia.Giniejednak w chwili triumfu, pora�ony wizj� Chrystusa.W utworze Krasi�skiprzedstawi� histori� jako nie - boskie dzie�o ludzi.�wiatem winna rz�dzi�mi�o��, a rz�dzi nienawi��.Autor ukazuje skutki braku mi�o�ci w �wiecietworzonym przez cz�owieka.Ukaza� tak�e konsekwencje braku mi�o�ci w �yciurodzinnym.Sens �wiata przywróci� mo�e jedynie Bóg.Opatrzno�� jest jedynymprawdziwym twórc� dziejów - cz�owiek wnosi destrukcj�.Tylko triumf Boga mo�eprzywróci� w�a�ciwy cel �ycia, doprowadzi� do zwyci�stwa mi�o�ci nad z�em [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • listy-do-eda.opx.pl