X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Marka.Klemens stwierdza� wli�cie, �e oryginaln� Ewangeli� wed�ug �w.Marka zatajono, poniewa� nieodpowiada�a wymogom Ko�cio�a.W li�cie czytamy:Gdy� je�li nawet rzekli co� prawdziwego, ten, kto Prawd� kocha, nie powiniensi� z nimi zgadza�.Jako �e nie wszystkie rzeczy prawdziwe s� Prawd�; aniprawda, która zdaje si� prawdziwa wedle ludzkich opinii, winna by� wywy�szonaponad prawdziw� Prawd� � Prawd� wiary.Ewangeli� wed�ug �w.Marka opublikowano pierwsz� i pos�u�y�a ona cz�ciowo zapodstaw� innym Ewangeliom synoptycznym � Mateusza i �ukasza.List biskupaKlemensa ko�czy si� oficjaln� instrukcj�, która ma zapewni� utrzymanie wtajemnicy oryginalnego tekstu Marka:Nie wolno nigdy im ust�powa�.Ani gdy przed�o�� swe fa�szerstwa, nie wolnoprzyznawa� im racji, �e tajna Ewangelia jest dzie�em Marka � ale powinno si�temu zaprzeczy� pod przysi�g�.Gdy� nie wszystkie rzeczy prawdziwe winny by�powiedziane wszystkim ludziom.W usuni�tej cz�ci Ewangelii jest relacja o powstaniu �azarza z martwych � alew tej relacji �azarz (Szymon Mag/Zelota) wo�a do Jezusa z grobu, jeszcze przedodsuni�ciem g�azu27.Dzi�ki temu jest ca�kiem jasne, �e cz�owiek ten nie by�martwy w sensie fizycznym � co obala uparte twierdzenie Ko�cio�a, �e nale�yuzna� powstanie z martwych za cud.Co wi�cej, oryginalna Ewangelia wed�ug �w.Marka nie zawiera szczegó�ów oZmartwychwstaniu i jego nast�pstwach; ko�czy si� po prostu ucieczk� kobietsprzed pustego grobu.Ko�cowe 12 wersów szesnastego rozdzia�u Marka, tak jak s�publikowane dzisiaj, omy�kowo do��czono pó�niej28.Waga tego odkrycia polega na tym, �e przypadek z �azarzem to cz�� tej samejsekwencji zdarze�, których zwie�czeniem by�o namaszczenie Jezusa w Betaniiprzez Mari� Magdalen�.Ewangelie synoptyczne nie mówi�, co si� sta�o w chwiliprzybycia Jezusa do domu Szymona, nie ma w nich powstania �azarza z martwych.Ale Jan (11, 20-29) opisuje:Gdy wi�c Marta us�ysza�a, �e Jezus idzie, wybieg�a na jego spotkanie; ale Mariasiedzia�a w domu [.][Marta] odesz�a i zawo�a�a Mari�, siostr� swoj� i rzek�a: Nauczyciel tu jest iwo�a ci�.A ta skoro to us�ysza�a, wsta�a spiesznie i posz�a do niego.Nie podano �adnych powodów oci�gania si� Marii, chocia� poza tym fragmentwydaje si� ca�kiem jednoznaczny.Ale incydent opisano o wiele bardziejszczegó�owo w utajnionej cz�ci Marka.Wyja�niono, �e Maria faktycznie wysz�a zdomu przy pierwszej okazji, ale zosta�a zganiona przez uczniów, którzy odes�alij� z powrotem do �rodka, ka��c oczekiwa� polecenia Nauczyciela.Jest faktem, �eMaria jako �ona Jezusa by�a zwi�zana �cis�ymi zasadami post�powaniaoblubienicy.Nie wolno jej by�o opuszcza� domu i wita� ma��onka, dopóki niewyrazi� na to zgody29.Opis Jana bez komentarza pozostawia Mari� w przypisanymjej miejscu, ale bardziej szczegó�owy tekst Marka celowo ocenzurowano.Skrócenie opowie�ci o �azarzu t�umaczy, dlaczego namaszczenie relacjonowane wEwangeliach wed�ug �w.Marka i Mateusza odbywa si� w domu Szymona Tr�dowatego,a nie �azarza, jak o tym mowa w Ewangelii wed�ug �w.Jana.Ale okre�lenie�Szymon Tr�dowaty" jest tylko kolejnym zakamuflowanym opisem Szymona Zeloty(�azarza); nazwano go �Tr�dowaty", bo ekskomunikowany sta� si� �nieczysty".Toz kolei t�umaczy przedziwn� anomali� � bo oto czytamy, i� tr�dowaty przyjmujeszacownych przyjació� w swoim pi�knym domu.Symboliczne okre�lenie �Tr�dowaty"stanowi�o szyfr i mia�o ukry� przed okiem niewtajemniczonych w�a�ciw� tre��przekazu.Jezus wje�d�aj�c do Jerozolimy na o�le by� nie tylko formalnie namaszczonymmesja�skim Chrystusem, by� tak�e przysz�ym ojcem, jego �ona by�a w trzecimmiesi�cu ci��y.6ZDRADA I UKRZY�OWANIEPOLITYKA I PASCHAWjazd Jezusa Chrystusa do Jerozolimy by� urz�dzony z wielkim rozmachem; drog�wy�o�ono p�aszczami i ga��zkami palmowymi, wznoszono okrzyki: �Hosanna SynowiDawidowemu!" (Mt 21, 9).Jednak�e panuje pogl�d, �e w tej wielkiej ceremoniibrali udzia� jego uczniowie (jak zapisano u �ukasza 19, 39-39).Rozrzucaniega��zi palmowych mia�o przypomnie� ludziom o triumfalnym wje�dzie do JerozolimySzymona Machabeusza � który wyzwoli� Palestyn� spod syryjskiego jarzma � w 142roku p.n.e.1 Ale oblicze Jezusa nie by�o dobrze znane w mie�cie; by� kim�znanym tylko dla mieszka�ców Galilei i okolicznych terenów.W rzeczy samejMateusz (21, 10) stwierdza: �A gdy wjecha� do Jerozolimy, poruszy�o si� ca�emiasto, mówi�c: Któ� to jest?".Proroctwo Jana Chrzciciela2 stanowi�o, �e w marcu 33 roku objawi si� zbawcamesjasz i na tron wst�pi prawowity król.Wiele rzeczy starannie przygotowano naten czas � namaszczenie, o�lic�, ga��zki palmowe i tak dalej.Ale nie nast�pi�onic nadzwyczajnego! Wed�ug Marka (11, 11) Jezus wszed� do �wi�tyni, �obejrza�wszystko, a �e ju� by�a pó�na godzina, wyszed� z dwunastoma do Betanii".�ukasz(19, 40) opowiada, �e faryzeusze napomnieli uczniów za wywo�anie zamieszania.Mateusz (21, 12) dodaje: �I wszed� Jezus do �wi�tyni, i wyrzuci� wszystkich,którzy sprzedawali i kupowali w �wi�tyni, a sto�y wekslarzy i straganyhandlarzy go��biami powywraca�".Nast�pnie powróci� do Betanii.Jan wyja�nia,�e Jezus mówi� do ludzi na ulicy, po czym �chocia� tyle cudów dokona� wobecnich, niewierzyli w niego" (J 12, 37).W sumie wizyta w Jerozolimie by�a fiaskiem.Jezusa nie spotka�o oczekiwanepowitanie i zda� sobie spraw�, �e jego dni s� policzone.M�owie uczeni w Pi�miei arcykap�ani �szukali sposobu, jak by go podst�pem pojma� i zabi�" (Mk 14, 1).Plan stworzenia idyllicznej Judei wolnej od rzymskiego jarzma zawiód�.Zawiód�, gdy� marze� Jezusa o zjednoczeniu ludu (po��czeniu �ydów i poganprzeciwko Rzymianom) nie akceptowali sekciarscy ziomkowie.Szczególniefaryzeusze, saduceusze i podobne grupy nie chcia�y stan�� pod sztandaremunifikacji [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • listy-do-eda.opx.pl
  • Drogi użytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.