X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.I kiedy nanasz kraj, jak i na inne spada�y ró�ne kl�ski i zwyci�ywszy nas kolejnow wojnie, [Antioch] Pobo�ny80, Pompejusz Wielki i Licyniusz Krassus81,a ostatnio Cezar Tytus, zaj�li �wi�tyni�, jednak niczego takiego w niej nieznale�li, poza najczystszym kultem religijnym, co do którego nie mamy nicdo ukrycia przed obcymi82.To za�, �e Antioch [Epifanes] post�pi� niegodzi-wie ograbiwszy �wi�tyni� (do czego popchn�� go brak pieni�dzy, gdy� nieby� otwartym wrogiem), napad� na nas, swoich sprzymierze�ców i przyj a-ció�, nie znalaz� tam niczego zas�uguj�cego na wyszydzenie, po�wiadczaj�liczni i powa�ni historycy � Polibiusz z Megapolis, Strabon z Kapadocji,Miko�aj z Damaszku, Timagenes, kronikarz Kastor i Apollodor83.Wszyscyoni stwierdzaj�, �e Antioch wskutek braku pieni�dzy z�ama� umowy i spl�-drowa� �wi�tyni� �ydów, pe�n� z�ota i srebra.�wiadectwa te przeto Apionpowinien by� wzi�� pod uwag�, je�li sam nie mia� serca os�a i bezwstydu psa,któremu jego wspó�obywatele maj� zwyczaj cze�� oddawa�.Jego k�amstwozatem nie mia�o �adnego oparcia w �ród�ach zewn�trznych84.My przecie�ani nie czcimy os�ów, ani nie przyznajemy im jakiej� mocy, jak Egipcjaniekrokodylom i �mijom, uwa�aj�cy za szcz�liwych i godnych boskiego sza-cunku ludzi przez nie uk�szonych lub porwanych przez krokodyle85.Leczos�y u nas jak u innych ludzi rozs�dnych s� zwierz�tami, które d�wigaj� ci�-�ary na grzbietach, a gdy wejd� na klepisko, i zjadaj� zbo�e86 albo gdy niechc� post�powa� wyznaczon� drog�, otrzymuj� liczne baty, poniewa� s�u��do wykonywania robót i prac koniecznych dla uprawiania roli.Apion zatemalbo w wymy�laniu swoich k�amstw by� najwi�kszym na �wiecie niezdar�,albo co najmniej nie potrafi� wyci�gn�� z faktów w�a�ciwych wniosków,skoro �adna z jego kalumnii rzuconych na nas nie ma szans powodzenia.8Kolejne oszczerstwo:coroczny mord Greka ze wzgl�dów rytualnychDoda� on jeszcze do tego drug� bajk� dotycz�c�87 Greków; jest ona odpocz�tku do ko�ca zniewag� naszego narodu.W zwi�zku z tym wystarczy za-znaczy�, �e ci, co o�mielaj� si� mówi� o sprawach religijnych, powinni dobrzepami�ta�, i� mniejsz� profanacj� stanowi przekroczenie okr�gów �wi�tynnychni� rzucanie kalumnii na kap�anów.Lecz pisarzom tym wi�cej chodzi�o o to,by broni� splamionego �wi�tokradztwem króla ni� by pisa� rzetelnie i praw-dziwie o nas i �wi�tyni.Pragn�c bowiem wybieli� Antiocha i zatrze� wra�eniewiaro�omno�ci i �wi�tokradztwa, których dopu�ci� si� wzgl�dem naszego na-rodu wskutek braku pieni�dzy, zmy�lili jeszcze uw�aczaj�c� nam histori�, któ-r� zaraz przytoczymy.Otó� Apion, który wyst�pi� tu w roli wyraziciela in-nych, opowiada, �e Antioch znalaz� w �wi�tyni �o�e i spoczywaj�cego na nimcz�owieka, obok niego stó� suto zastawiony potrawami z ryb morskich, zwie-rz�t l�dowych i ptactwa, co cz�owieka owego wprawia�o w os�upienie.Nawej�cie króla od razu zareagowa� wielk� rado�ci�, jakby mia�o mu ono przy-nie�� najwi�ksz� ulg�.Pad�szy do kolan króla, wyci�gn�� prawic� i b�aga� goo uwolnienie.A gdy król wezwa� go, by mu z ca�ym zaufaniem wyzna�, kimjest, dlaczego tam si� znajduje i co maj� znaczy� te potrawy, wtedy cz�owieków �a�osnym tonem opowiedzia� mu w�ród szlochów i �ez o swoim nieszcz�-�ciu.Powiedzia� � ci�gnie dalej Apion � �e jest Grekiem i kiedy w�drowa�po prowincji, aby zarobi� na �ycie, nagle ludzie obcej narodowo�ci porwali goi zaprowadzili do �wi�tyni.Tam go zamkni�to i trzymano w ukryciu przedokiem ludzkim, ale tuczono wszelkiego rodzaju jad�em.Zrazu traktowanie toby�o dla niego niespodziewanym dobrodziejstwem i wzbudza�o w nim rado��,potem podejrzenie i z kolei przera�enie.Gdy w ko�cu zagadn�� o to s�u�b�,która mia�a do niego dost�p, dowiedzia� si�, �e u �ydów jest tajemne prawo,które nakazywa�o w taki sposób go karmi�.Czyni� to oni co roku w oznaczo-nym czasie.Porywaj� cudzoziemca greckiego, tucz� go przez ca�y rok, poczym wyprowadzaj� do jakiego� lasu, zabijaj�, a cia�o jego sk�adaj� na ofiar�wed�ug swoich obrz�dów i spo�ywaj� mi�so z niego88.Przy zabijaniu go naofiar� przysi�gaj�, �e pozostan� wrogami Greków, nast�pnie szcz�tki zabitegocz�owieka wrzucaj� do do�u.Na koniec � relacjonuje Apion � o�wiadczy�,�e ju� niewiele dni mu pozosta�o i b�aga� króla, aby przez sam wstyd przedbogami greckimi udaremni� zamach �ydów na jego �ycie i wybawi� go z gro-��cych mu nieszcz��.Ca�a ta bajka nie tylko pe�na jest okropno�ci godnychjakiej� tragedii, ale jeszcze przepojona jest duchem cynicznego okrucie�stwa.Mimo to nie uwalnia ona Antiocha od pope�nionego �wi�tokradztwa, jak tosobie wyobra�ali us�u�ni mu pisarze.Przecie� król wszed�szy do �wi�tyni niespodziewa� si� zasta� tam czego� podobnego, ale � jak sami stwierdzaj� �czu� si� tym odkryciem zaskoczony.Dopuszcza� si� zatem z ca�� �wiadomo-�ci� post�pku niesprawiedliwego, niegodziwego i w ka�dym przypadku bez-bo�nego, cho�by podawa� nie wiadomo ile k�amstw, które bardzo �atwo mo�-na przejrze�, je�li zastanowi� si� nad ca�� t� spraw�.Grecy przecie�, jakwiadomo, nie s� jedynymi, którzy maj� ró�ne ni� nasze prawa, ale odnosi si�to przede wszystkim do Egipcjan i wielu innych narodów.Bo komu� z nichnie wypad�o kiedy� odwiedzi� naszego kraju? A zatem dlaczego mieliby�myw regularnie powtarzanym sprzysi�eniu upuszcza� krew tylko [Grekom]?89Albo czy jest mo�liwe, �eby wszyscy �ydzi gromadzili si� przy tych ofiarachi �eby starcza�o mi�sa z jednej z nich dla tylu tysi�cy ludzi, jak to utrzymujeApion?90 Albo dlaczego po odkryciu tego cz�owieka, kimkolwiek on by� [au-tor bowiem nie nazwa� go po imieniu]91, król nie sprowadzi� go triumfalnie dojego ojczyzny, cho� takim post�pkiem móg� zyska� sobie opini� cz�owiekapobo�nego i wielkiego filohellena oraz zapewni� sobie pot�ne poparcie po-wszechne w szerzeniu nienawi�ci do �ydów? Ale do�� ju� tych pyta�, bo g�u-pców nale�y zbija� nie argumentami, lecz faktami.Otó� wszyscy, którzy wi-dzieli nasz� �wi�tyni�, wiedz�, jak ona wygl�da�a i jakie nieprzekraczalnebariery broni�y jej nieskazitelnej czysto�ci92.Mia�a bowiem w swym obr�biecztery dziedzi�ce, a dost�p do ka�dego z nich ogranicza�y prawem nakazaneprzepisy [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • listy-do-eda.opx.pl
  • Drogi uЕјytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    PamiД™taj, Ејe dbamy o TwojД… prywatnoЕ›Д‡. Nie zwiД™kszamy zakresu naszych uprawnieЕ„ bez Twojej zgody. Zadbamy rГіwnieЕј o bezpieczeЕ„stwo Twoich danych. WyraЕјonД… zgodД™ moЕјesz cofnД…Д‡ w kaЕјdej chwili.

     Tak, zgadzam siД™ na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerГіw w celu dopasowania treЕ›ci do moich potrzeb. PrzeczytaЕ‚em(am) PolitykД™ prywatnoЕ›ci. Rozumiem jД… i akceptujД™.

     Tak, zgadzam siД™ na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerГіw w celu personalizowania wyЕ›wietlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treЕ›ci marketingowych. PrzeczytaЕ‚em(am) PolitykД™ prywatnoЕ›ci. Rozumiem jД… i akceptujД™.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.