[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Wprzypadku dzieci nale¿y uwzglêdniaæ jak wygl¹daj¹ zaburzenia rozwojowe, jak siêmaj¹ deficyty funkcji poznawczych do poziomu rozwoju.Zaburzenia pamiêci przy lezjach skroniowychPrzy uszkodzeniach okolic skroniowych pojawiaj¹ siê zaburzenia pamiêci wpostaci:1) je¿eli dotyczy skroni prawej i lewej, wi¹¿e siê to z uszkodzeniem hipokampawtedy pojawia siê amnezja polegaj¹ca na tym, ¿e cz³owiek ma zniesion¹ zdolnoœædo zapamiêtywania bie¿¹cych zdarzeñ.2) przy uszkodzeniach prawopó³kulowych okolic skroniowych dominuj¹ zaburzeniapamiêci materia³u niewerbalnego, g³Ã³wnie pamiêci wzrokowo-przestrzennej.3) przy uszkodzeniach lewej skroni pojawiaj¹ siê k³opoty z pamiêci¹ materia³uwerbalnego,4) przy uszkodzeniach struktur skroniowych i hipokampa równie¿ na skutekniedokrwienia mo¿e wyst¹piæ zespó³ przejœciowej amnezji globalnej (TGA).Wi¹¿esiê z niepamiêci¹ wsteczn¹ i nastêpcz¹, czyli amnezja retrograda i amperograda.Chory ma trudnoœci w orientacji przestrzennej, nie ma zaburzeñ œwiadomoœci,zadaje du¿o pytañ.Jest to bardzo krótki napad od 4 do 8 godz.i powiniensamoistnie ust¹piæ.Taka amnezja mo¿e wi¹zaæ siê z migren¹, mo¿e wyst¹piæ posilnych emocjach, guzach mózgu.Badania neuropsychologiczne.Odk¹d wzros³ozainteresowanie przejœciow¹ amnezja globaln¹, zw³aszcza jako zjawiskiemumo¿liwiaj¹cym poznanie neuronalnego pod³o¿a funkcjonowania pamiêci, pojawi³osiê wiele badañ testowych przeprowadzanych zarówno w trakcie, jak i po napadzieTGA.W zasadzie owo przemijaj¹ce zaburzenie bardzo dok³adnie przypomina trwa³yogólny zespó³ amnestyczny pochodzenia centralnego, po obustronnym uszkodzeniuprzyœrodkowych czêœci p³atów skroniowych lub przyœrodkowych obszarówmiêdzymózgowia.Dlatego te¿ autor tej ksi¹¿ki wola³by okreœlaæ to zaburzenieterminem „przejœciowa amnezja ogólna", gdy¿ w odró¿nieniu od amnezji globalnejw chorobie Alzheimera pamiêæ bezpoœrednia i d³ugotrwa³a s¹ tu z regu³y znaczniemniej upoœledzone.Podstawowe cechy tego zespo³u s¹ nastêpuj¹ce;1.Zachowana pamiêæ bezpoœrednia.2.Niespecyficzna amnezja nastêpcza (niekiedy obserwowaliœmy przypadki, wktórych pamiêæ niewerbalna nie by³a tak g³êboko upoœledzona jak pamiêæwerbalna.Okada i in.(1987) opisali 2 takie przypadki, w których ponadto zaburzenia pamiêciniewerbalnej ust¹pi³y wczeœniej).3.W pewnym stopniu amnezja wsteczna.Niepamiêæ mo¿e byæ „³aciata", a wcytowanych wczeœniej seriach badañ okaza³a siê bardzo zmienna, u niektórychpacjentów obejmowa³a dzieñ lub dwa, u innych okres a¿ kilku lat.Po napadzieokres objêty amnezja wsteczn¹ ulega szybkiemu skróceniu, chocia¿ wielu osobompozostaje luka jedno- lub dwudniowa.4.Inne funkcje poznawcze, takie jak mowa, rozwi¹zywanie problemów czy funkcjewzrokowo-przestrzenne, s¹ na ogó³ dobrze zachowane, chocia¿ Kritchevsky i in.(1987) opisali obni¿enie poziomu kopiowania z³o¿onej figury oraz mo¿liwetrudnoœci przy nazywaniu pokazywanych pacjentowi przedmiotów.Byæ mo¿e bardziejszczegó³owe badania ujawni¹ jeszcze inne zaburzenia.Niemniej jednak zachowanywysoki poziom innych funkcji silnie kontrastuje z amnezja.W napadzie amnestycznym zachowane s¹ wszystkie inne funkcje poznawcze tj.myœlenie, percepcja, koordynacja wzrokowo-przestrzerma, ruchowa.Napad jestczêsto mylony z.Chory nie pamiêta co siêdzia³o przed i co po.Zaburzenia amnestycznes¹ przejœciowe, je¿eli nie ma powa¿niejszych zaburzeñ neurologicznych w sensieniewydolnoœci uk³adu krwionoœnego to amnezja globalna nie jest powa¿n¹jednostk¹ chorobow¹.Do badañ neuropsychologicznych w zakresie pamiêci mo¿emywykorzystaæ skalê pamiêci Wechsiera, Chojnowskiego, MSE.Padaczkê trudno jest wyleczyæ, nawet kilka lat mo¿e nie byæ napadu.Potrzebnyjest monitoring, aby stwierdziæ czy padaczka jest wyleczona np.stosuje siêhiperwentylacjê, b³yski œwietlne [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • listy-do-eda.opx.pl