X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Nast�pnym wa�nym; krokiem poprzedzaj�cym czytanie w�a�ciwe b�dzie dokonanie przegl�du.PAMI�TAJ: Dokonuj�c przegl�du uzyskujesz pe�ny obraz czytanego materia�u,dzi�ki czemu �atwiej ci �ledzi� tok my�li autora oraz zapami�ta� istotne fakty(bo przegl�d stworzy� im kontekst).Pobie�ny przegl�d materia�u � bez wzgl�du na jego obj�to�� � powinien ci zaj��nie wi�cej ni� 20 minut.Nast�pnie przyst�pujesz do w�a�ciwego uwa�negoczytania.PRZEGL�DSposób dokonywania przegl�du omówi�em w oddzielnym rozdziale (�Dokonywanieprzegl�du"), ale dla zupe�nej jednoznaczno�ci przed�stawi� go w postacikolejnych kroków (w naszym przyk�adzie od�nosz�cych si� do wybranego rozdzia�upodr�cznika).RADA: Nawet je�li masz przeczyta� tylko fragment tekstu (np.fragmentrozdzia�u), to dla uzyskania pe�niejszego jego obrazu dokonaj pobie�negoprzegl�du ca�o�ci.Ta czynno�� nie zajmie ci du�o czasu, ale za to du�o lepiejb�dziesz rozumie� to, co czytasz.ETAPY DOKONYWANIA PRZEGL�DUSparafrazuj, czyli wyra� swoimi s�owami, tytu�.Ta czynno��wzmocni twoj� motywacj� do czytania.Zapoznaj si� dok�adnie z podtytu�ami, ilustracjami czy tabelami,aby dzi�ki nim zidentyfikowa� znacz�ce tre�ci zawarte w rozdziale.Przeczytaj pierwszy ust�p, podsumowanie i wszystkie pytaniaznajduj�ce si� na ko�cu rozdzia�u.Przeczytaj pierwsze zdanie ka�dego ust�pu.Jak wyja�ni�emw rozdziale �Czytanie wybiórcze", zazwyczaj zawiera onog�ówn� my�l.Oce�, ile zyska�e�, post�puj�c zgodnie z pierwszymi czteremaetapami, a przede wszystkim, czy na podstawie dokonanegoprzegl�du jeste� w stanie odpowiedzie� na pytania znajduj�cesi� na ko�cu rozdzia�u.6.Napisz krótko, czego si� dowiedzia�e� podczas przegl�du.Uwaga!Przedstawione etapy dokonywania przegl�du odnosz� si� do uwa�nego czytaniapodr�czników, ale po pewnych modyfikacjach mo�na je z powodzeniem zastosowa� doinnych tekstów.CZYTANIE W�A�CIWEPrzegl�d umo�liwi� ci rozpoznanie i zrozumienie struktury or�ganizacyjnejtekstu i g�ównej jego idei.Jeste� ju� w stanie systematycznie wychwytywa�istotne szczegó�y, �ledzi� argumentacj� i tok my�li autora.Proces uwa�negoczytania wymaga od ciebie umiej�tno�ci interpretowania i oceniania tego, cozosta�o napisane oraz zrozumienia nie tylko tego, co jasno wynika z tekstu, alerównie� i tego, co mo�na wywnioskowa� z kontekstu.Ten etap nie zamyka sesjiuwa�nego czytania.Po nim nast�puje bardzo wa�ne podsumowanie.PODSUMOWANIENa tym etapie powiniene� w skondensowanej formie wyrazi� to, czego dowiedzia�e�si� (nauczy�e�) po uwa�nej lekturze tekstu.Jest niezwykle wa�ne, by� dokona�tego w�asnymi s�owami.ZAPAMI�TAJ: Udana próba sformu�owania podsumowania w�as�nymi s�owami dowodzi,�e zrozumia�e� czytany tekst.Podsumowanie mo�esz zapisa� w postaci linearnej,technik� dendrytów, rozga��zie� lub map my�lowych.Zosta�y one przedstawione wrozdziale �Notowanie w trakcie lektury".Pami�taj, aby metod� eksperymentowaniasprawdzi�, która z wymienionych technik najbar�dziej ci odpowiada i stosuj j�na co dzie�.ROZDZIA� XVICZYTANIE TEKST�W NAUKOWO-TECHNICZNYCHCo zyskasz, czytaj�c ten rozdzia�� Zrozumiesz, �e przed lektur� tekstu naukowo-technicznego trzeba solidnieprzyswoi� sobie definicje i terminologi�.� Docenisz znaczenie przyk�adów i klasyfikacji.� Zaczniesz dostrzega� zasad�: porównanie, kontrastowanie.� Zwrócisz uwag� na relacje: przyczyna, skutek.� Przyswoisz sobie plan, umo�liwiaj�cy efektywne czytanie teks�tównaukowo-technicznychCZYTANIE TEKST�W NAUKOWO-TECHNICZNYCHPodr�czniki z takich dziedzin jak fizyka, matematyka, medycyna czy chemiastanowi� specyficzny, a zarazem bardzo trudny rodzaj lektury.Niemal�e ka�des�owo jest w nich istotne.W zwi�zku z tym wymagaj� logicznego, zorganizowanegopodej�cia, sprowadzaj�cego si� do czytania wed�ug z góry wytyczonego planu.Plan ten znajdziesz na ko�cu tego rozdzia�u.Du�ym u�atwieniem w czytaniu tekstów naukowo-technicznych jest rozpoznanie ichstruktury (patrz �Plan czytania tekstów naukowo--technicznych" punkt 2).ZAPAMI�TAJ: W�a�ciwe rozpoznanie struktury tekstu naukowo--technicznegoumo�liwi ci skuteczne, p�ynne �ledzenie my�li autora, co z kolei stanowipodstaw� dobrego rozumienia i zapami�tywania.Na pewno �wietnie zdajesz sobie spraw� z tego, �e w wi�kszo�ci tekstównaukowo-technicznych teorie, idee, koncepcje s� ze sob� �ci�le powi�zane (niena darmo fizyk� czy matematyk� okre�la si� jako nauki �cis�e), a cz�sto jednewynikaj� z drugich.Je�li nie zrozumiesz wi�c jakiej� idei czy koncepcji, toprzestaniesz rozumie� to, co czytasz.ZAPAMI�TAJ: Studiuj teksty naukowo-tec�miczne bardzo dok�adnie, czytaj�c S�OWOPO S�OWIE (symbol po symbolu, cyfr� po cyfrze.)Aby sprawniej �ledzi� i lepiej rozumie� my�l autora, powiniene� wiedzie�, zapomoc� jakich sta�ych elementów organizuje on tekst.Elementy charakterystyczne dla tekstów naukowo-technicznych:Definicje, terminologiaPrzyk�adyKlasyfikacje i wyszczególnieniaZasada: podobie�stwa, ró�niceRelacje: przyczyna, skutekCzytaj�c jakikolwiek tekst naukowo-techniczny, a w szczególno�cibardzo specjalistyczny, staraj si� rozpozna� wymienione wy�ej elemen-ty, gdy� u�atwi to zarówno pojmowanie my�li przewodnich autora, jaki odnotowywanie szczegó�ów, co w efekcie przyczyni si� do w�a�ciwegorozumienia tekstu.DEFINICJE, TERMINOLOGIADefinicje i terminologia stanowi� �materia� budowlany" tekstu technicznego.� ZAPAMI�TAJ: Je�li chcesz zrozumie� tekst techniczny, to musisz starannieprzyswoi� w�a�ciwe poj�cia i specjalistyczn� terminologi�.W j�zyku potocznym s�owa maj� ró�ne znaczenia i generalnie s� nieprecyzyjne, cocz�sto prowadzi do nieporozumie�.W tekstach naukowych znaczenie s�ów jest�ci�le okre�lone, ma�o tego � liczy si� w nich ka�dy przecinek i kropka(postawione we w�a�ciwym miejscu!).Co do definicji, to warto pami�ta�, �ejedno poj�cie mo�na wyja�ni� krótko, inne wymaga kilku zda� czy obszernegoust�pu, a jeszcze inne ca�ego rozdzia�u.ZAPAMI�TAJ: Ka�d� definicj� przeanalizuj bardzo uwa�nie.W tym przypadku�chodzenie na skróty" wyj�tkowo nie pop�aca.PRZYK�ADYPrzyk�ady w ksi��kach naukowo-technicznych pozwalaj� autorom wyja�ni�abstrakcyjne koncepcje i poprze� je konkretami, a z drugiej strony u�atwiaj�zrozumienie tych koncepcji.W tekstach nasyconych tre�ci�, wymagaj�cych wysi�kuintelektualnego, spe�niaj� one i t� funkcj�, �e pozwalaj� �zwolni� tempo" i�z�apa� oddech" [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • listy-do-eda.opx.pl
  • Drogi użytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.