X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.t�um.] wszystkich koncep�cji).Nie jest topsychofizyczna identyczno��, gdy� mi�dzy tymi aspektami wyst�puj� relatywnierzeczywiste i nie daj�ce si� usun�� ró�nice.Nie jest to te� tradycyjnyinterakcjonizm, poniewa� te �wiartki, cho� relatywnie rzeczywiste, nale��jednak do �wiata maji [iluzji � przyp.t�um.] i dlatego interakcjonizm nie jestostateczn� zasad�.Dzisiaj dominuj�ce formy �rozwi�zywania" opozycji umys�-cia�o obej�muj� g�ównieró�nego rodzaju teorie emergentnego materializmu, funkcjo-nalizmu,koneksjonizmu i samoreplikacji � wszystkie one s� subtelnym redukcjonizmem(redukuj� zdarzenia Lewej R�ki do dynamicznych sys�temów Prawej R�ki).Fakt, �ewiele tych teorii ma charakter holistyczny, hierarchiczny, koneksjonistyczny iemergentny, jedynie przes�ania prawd�, i� nadal s� one holizmem zewn�trznym, anie wewn�trznym (i nie s� ich integracj�).Jest tak, nawet je�li nazywaj� samesiebie �materializmem nie-redukcjonistycznym", poniewa� chodzi tu oredukcjonizm gruby, a nie subtelny.Tej tendencji do subtelnego redukcjonizmu(pozosta�o�ci po mo�dernizmie p�askiej ziemi) najlepiej mo�na si� przeciwstawi�poprzez zwy�k�e przypomnienie o �tetra-interakcji".Zob.Wilber: �An IntegralTheory of Consciousness", Journal of Consciousness Studies, t.4, nr 1, 1997(CW7); Sex, Ecology, Spirituality, wyd.II (CW6), rozdz.14, przyp.1, orazrozdz.14.tej ksi��ki.3.Omówienie tego tematu � zob.Krótka historia wszystkiego.4.Zob.Wilber i Walsh [w:] Velmans, Investigating Phenomenal Conscio�usness.5.J.Broughton i in.(red.): The Cognitive Developmental Psychology of JamesMarkBaldwin, s.31.6.Tam�e, s.32.7.Tam�e, s.36.8.Tam�e, s.40.9.Tam�e, s.280-281.10.Tam�e, s.277.11.Tam�e, s.296.12.Szósty etap Kohlberga jest idealn� granic�, a nie rzeczywistym etapem.Wyniki bada� odnosz� si� do pi�ciu etapów, które jak dot�d uwa�ane s� zazasadniczo pankulturowe, uniwersalne i nierelatywistyczne.Zob.rozdz.4 tegotomu, punkt �Zastrze�enia".13.Podsumowanie pogl�dów Baldwina � Wallwork: The Cognitive Develop-mentalPsychology of James Mark Baldwin, s.335.14.��wiadomo�� jedno�ci" Baldwina jest jedno�ci� obszaru grubego, czylimistycyzmem natury (poziom nadpsychiczny).Nie rozpoznaje ona misty�cyzmuarchetypowego, �wiadomo�ci subtelnej, �wiadomego �nienia ani sawikalpa samadhi(wszystkich form mistycyzmu bóstwa, czyli poziomu subtelnego); nie rozpoznajerównie� �wiadomo�ci bezforemnej (poziom przyczynowy) i dlatego nie dociera doczystej niedualno�ci (która jest jedno�ci� formy i pustki).Jedno�� z natur�,kiedy nie rozpoznaje bez-foremnego stanu ustania, jest zwykle poziomemnadpsychicznym, grub� �wiadomo�ci� kosmiczn�, czyli mistycyzmem natury.Tymniemniej jest to autentyczne i g��bokie do�wiadczenie transpersonalne.Jednym z najprostszych sposobów pozwalaj�cych ustali�, czy �do��wiadczeniejedno�ci" jest obszarem grubym (mistycyzmem natury), ob�szarem subtelnym(mistycyzmem bóstwa), obszarem przyczynowym (mi�stycyzmem bezforemnym) czyautentyczn� �wiadomo�ci� niedualn� (jed�no�ci� formy we wszystkich obszarach zczyst� bezforemno�ci�), jest zwró�cenie uwagi na natur� �wiadomo�ci podczas�nienia i w g��bokim �nie.Je�li autor mówi o do�wiadczeniu jedno�ci na jawie,jest to zwykle mistycyzm natury obszaru grubego.Je�li ta �wiadomo�� jedno�ciutrzymuje si� w sta�nie snu � tak i� autor mówi o �wiadomym �nieniu, jedno�ci zwewn�trz�nymi istotami �wietlistymi, jak równie� z grub� zewn�trzn� natur� � tojest to zwykle mistycyzm bóstwa obszaru subtelnego.Je�li ta �wiadomo��utrzymuje si� w stanie g��bokiego snu � tak i� autor poznaje Self, które jest wpe�ni obecne we wszystkich trzech stanach: jawy, �nienia i g��bokiego snu� to jest to zwykle bezforemny mistycyzm obszaru przyczynowego (tu-rija).Je�linast�pnie odkrywamy, �e owo bezforemne Self jest nieod��czne od formy wewszystkich obszarach � grubym, subtelnym i przyczynowym� to jest to czysta �wiadomo�� niedualn� (turijatita).Wielu mistyków natury, ekopsychologów i neopogan uwa�a jedno�� z natur� zgrubego obszaru do�wiadczan� w stanie jawy za najwy�sz� mo�liw� jedno��, alejest ona w istocie pierwszym z czterech g�ównych sa�madhi, czyli do�wiadcze�mistycznej jedno�ci.Dlatego �g��bokiego self" ekopsychologii nie nale�y myli�z Prawdziwym Self zen, ati dzogczen, brahmanem-atmanem wedanty itd.Terozró�nienia pomagaj� nam rów�nie� usytuowa� takich filozofów, jak Heidegger iFoucault, którzy mówili0 do�wiadczeniach przypominaj�cych mistyczn� jedno�� z natur�.By�y to cz�stog��bokie i autentyczne do�wiadczenia jedno�ci grubego obszaru (nirmanakaja),ale nie nale�y myli� ich z zen lub wedant�, gdy� te dwa sys�temy docieraj� doprzyczynowej bezforemno�ci (dharmakaja, nirwikalpa samadhi, d��ana samadhiitd.), a potem do czystej jedno�ci niedualnej (swabhawikakaja, tuiijatita) zewszystkimi obszarami, grubym, subtelnym1 przyczynowym.Wielu pisarzy myli nirmanakaj� ze swabhawikakaja i tym samympomijaj� oni podstawowe obszary wewn�trznego rozwoju, które le�� pomi�dzytamtymi dwoma obszarami (np.sambhogakaj� i dharma-kaj�).15.Autorami tego trafnego podsumowania idei Baldwina s� Broughton iFreeman-Moir: The Cognitive Developmental Psychology of James Mark Baldwin, s.331.16.Zob.Habermas: The Theory of Communicative Action; dobry przegl�d jegotwórczo�ci mo�na znale�� m.in.w: Rehga Insigh� and Solidarity, orazOuth-waite'a Habermas.Je�li chodzi o zasadnicz� korekt� ekscesówpostmoder�nizmu autorstwa Habermasa � zob.The Philosophical DiscourseofModer-nity.17.Joga Aurobindo nazywana jest �jog� integraln�"; dlatego jego systempsy�chologiczny s�usznie nazywany jest �psychologi� jogi integralnej".Zob.np.dr Reddy: Integral Yoga Psychology i dr Vrinte: The Concept of Per-sonality inSri Aurobindo's Integral Yoga Psychology and Maslow's Huma-nisticITranspersonal Psychology.ROZDZIA� 8.ARCHEOLOGIA DUCHA1.Jak wspomnia�em w tek�cie g�ównym, stany s� bardzo wa�ne, aby jednak mog�ywspiera� rozwój, musz� sta� si� strukturami/cechami.Plany, czy obszary te� s�wa�ne, ale nie mo�na ich bezkrytycznie uwa�a� za onto-logicznie niezale�nebyty, lecz raczej za wspólny wytwór postrzegaj�cych self (zob.przyp.8.2).Dlatego, ujmuj�c to w najprostsze uogólnienie, mo�na powiedzie�, �e rozwójindywidualny obejmuje fale, strumienie i self.Jed�nocze�nie w �aden sposób nienegujemy znaczenia wszystkich innych czynników, od stanów przez plany dolicznych heterarchicznych proce�sów i wzorców.2 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • listy-do-eda.opx.pl
  • Drogi użytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.