X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W ko�cu Arka unios�a si� i spocz�a na szczycie góry Ararat, wznosz�cej si� nasiedemna�cie tysi�cy stóp ponad dolin�, i jej �ywy �adunek wysiad� zszed� zgóry.Noe za�o�y� winnic� i pi� wino, a ono go zmorzy�o.T� osob� wybrano spo�ród ca�ej ludzko�ci, poniewa� stanowi�a najlepsz� jejpróbk�.On mia� odnowi� ludzki ród na nowej podstawie.To by�a owa nowa baza.Zapowiada�a si� �le.Ci�gn�� dalej eksperyment, znaczy�o ryzyko.Teraz by� czaspo temu, aby zrobi� z tymi lud�mi to, co tak sprawiedliwie zrobiono z innymi �zatopi� ich.Nikt poza Stwórc� nie móg�by tego spostrzec.Ale on tego niewidzia�.To znaczy: by� mo�e, �e nie widzia�.Uznaje si�, �e on od pocz�tku czasów przewidzia� wszystko, co stanie si� na�wiecie.Je�li to prawda, przewidzia�, �e Adam i Ewa zjedz� jab�ko, �e ichpotomstwo b�dzie nie do zniesienia i trzeba b�dzie je zatopi�, �e z koleipotomstwo Noego b�dzie nie do zniesienia i wkrótce b�dzie musia� opu�ci� swójtron w niebie i zst�pi� na ziemi�, i da� si� ukrzy�owa�, aby znów zbawi� t�sam� k�opotliw� ras� ludzk�.Ca��? Nie.Jej cz��? Tak.Jak wielk� jej cz��? Wka�dym pokoleniu z setek i setek pokole� miliard umrze i zostanie pot�piony,oprócz mo�e dziesi�ciu tysi�cy miliarda.Te dziesi�� tysi�cy b�dzie pochodzi� zniewielkiej grupy chrze�cijan, a tylko jeden na stu z tej ma�ej grupy b�dziemia� jak�� szans�.Nikt z nich w ogóle poza tak zwanymi rzymskimi katolikami, aczasem prezbiterianami, nie b�dzie na tyle szcz�liwy, aby mie� pod r�k�ksi�dza, który by im wyczy�ci� glaspapierem dusze przed wydaniem ostatniegotchnienia.Inni s� nie do uratowania.Wszyscy inni s� przekl�ci.Miliony.�List X�Dwa Testamenty s� interesuj�ce, ka�dy na swój sposób.Stary � daje nam obrazBoga tego ludu, takiego, jakim by�, zanim lud przyj�� religi�, drugi � gaje namobraz takiego Boga, jaki pojawi� si� pó�niej.Stary Testament jest interesuj�cyg�ównie wskutek rozlewu krwi i zmys�owo�ci.Nowy � wskutek zbawienia.Zbawieniaprze ogie�.Kiedy Bóg zst�pi� na ziemi� po raz pierwszy, przyniós� �ycie i �mier�; kiedyzst�pi� po raz drugi, przyniós� piek�o.�ycie nie by�o cennym darem, ale by�a nim �mier�.�ycie by�o gor�czkowym snem,z�o�onym z rado�ci zatrutych troskami, z przyjemno�ci zatrutych bólem; snem,który by� koszmarnym pomieszaniem spazmatycznych i przelotnych rozkoszy,ekstaz, triumfów,, szcz�cia przesianego d�ugimi okresami n�dzy, smutków,niebezpiecze�stw, okropno�ci, rozczarowa�, kl�sk, upokorze� i rozpaczy �najci�sz� kl�tw� wymy�lon� przez bosk� pomys�owo��; lecz �mier� leczy�azdruzgotanego ducha i z�amane serce, dawa�a im odpoczynek i zapomnienie; �mier�by�a najlepszym przyjacielem cz�owieka; gdy cz�owiek nie móg� d�u�ej znie��ycia, przybywa�a �mier� i uwalnia�a go.Bóg w czas poj��, �e �mier� by�a b��dem; b��dem, gdy� by�a niewystarczaj�ca;niewystarczaj�ca z tego wzgl�du, �e jakiekolwiek znakomicie spe�nia�a rol�agenta przynosz�cego nieszcz�cie tym, którzy pozostawali przy �yciu, toprzecie� samemu zmar�emu pozwala�a uciec od wszelkich dalszych prze�ladowa� wb�ogos�awionym schronieniu grobu.To nie by�o zadowalaj�ce.Nale�a�oby wynale��sposób �cigania zmar�ego poza grobem.Przez cztery tysi�ce lat Bóg rozwa�a� to zagadnienie bez powodzenia, lecz skorotylko zst�pi� na ziemi� i sta� si� chrze�cijaninem, umys� mu si� rozja�ni� iju� wiedzia�, co robi�.Wymy�li� piek�o i obwie�ci� jego istnienie.I oto rzecz ciekawa.Wszyscy wierz�, �e kiedy Bóg by� w niebie, by� surowy,twardy, obra�ony, zawistny i okrutny, lecz kiedy zst�pi� na ziemi� i przyj��imi� Jezusa Chrystusa, sta� si� przeciwie�stwem tego,, czym by� przedtem, toznaczy, �e sta� si� s�odki, �agodny, mi�osierny, przebaczaj�cy, �e znikn�aca�a szorstko�� jego natury, a jej miejsce zaj�a g��boka, t�skna mi�o�� dojego biednych ludzkich dzieci.Podczas gdy on w�a�nie jako Jezus Chrystuswymy�li� piek�o i obwie�ci� jego istnienie.To znaczy, �e jako delikatny, �agodny Zbawiciel by� tysi�c miliardów razyokrutniejszy ni� kiedykolwiek w Starym Testamencie � o, bez porównaniastraszniejszy ni� w owych dawnych czasach!Delikatny i �agodny? Zbadamy wkrótce ten popularny sarkazm przy blasku piek�a,które wynalaz�.Jakkolwiek prawd� jest, �e palm� z�o�liwo�ci musi si� przyzna� Jezusowi,wynalazcy piek�a.Bóg by� do�� twardy i surowy dla wszystkich swych boskichcelów, zanim jeszcze zosta� chrze�cijaninem.Nie wydaje si�, �eby kiedykolwiekzastanawia� si� nad tym, �e to on jest winny, gdy cz�owiek post�puje �le,, jako�e cz�owiek dzia�a jedynie zgodnie z usposobieniem, jakie on im dal.Nie, onkarze cz�owieka, kara zwykle przewy�sza przest�pstwo,.Cz�sto te� spada nie nasprawc� z�ego czynu, lecz na kogo� innego � na w�adc�, na szefa spo�eczno�ci naprzyk�ad.Potem gdy mieszka� Izrael w Syttim, pocz�� lud cudzo�o�y� z córkami Moabskimi.Rzek� tedy Pan do Moj�esza: Zbierz wszystkie ksi���ta z ludu, a ka� im teprzest�pc� powiesza� Panu przed s�o�cem, aby si� odwróci� gniew pop�dliwo�ciPa�skiej od Izraela.Czy wygl�da to dla was sprawiedliwie? Nie wydaje si�, aby �ksi���ta ludu�pope�nili jakie� cudzo�óstwo, a przecie� to oni zostali powieszeni zamiast�ludu�.Gdyby to by� s�uszne i sprawiedliwe w owych czasach, by�oby s�uszne isprawiedliwe dzisiaj, gdy� ambona utrzymuje, �e sprawiedliwo�� Boga jestwieczna i niezmienna; a tak�e, �e jest �ród�em Moralno�ci i �e boska moralno��jest wieczna i niezmienna.�wietnie, wobec tego musimy wierzy�, �e gdyby ludNowego Jorku zacz�� cudzo�o�y� z córkami New Jersey, by�oby rzecz� s�uszn� isprawiedliw� wznie�� przed ratuszem szubienic� i powiesi� na niej burmistrza,szeryfa, s�dziów i arcybiskupa, jakkolwiek oni nic z tym nie mieli wspólnego.Nie wydaje im si� to s�uszneCo wi�cej, jednego mo�ecie by� zupe�nie pewni: nie mog�oby si� to zdarzy�.Ciludzie nie pozwoliliby na to.Oni s� lepsi ni� ich Biblia.Nic by si� tu�aj niezdarzy�o, z wyj�tkiem jaki� procesów o odszkodowanie, gdyby incydentu nie da�osi� zatuszowa�; i nawet na po�udniu nie wyst�powano by przeciw osobom, którenic z tego nie skorzysta�y, tam wzi�liby sznur i urz�dziliby polowanie nakorespondentów, a gdyby ich nie mogli znale��, zlinczowaliby czarnucha.Sprawy znacznie si� poprawi�y od czasów Wszechmocnego, niech sobie ambona mówi,co chce.Czy chcecie zbada� nieco bli�ej moralno��, usposobienie i post�powanie Boga? Iczy zechcecie zapami�ta�, �e w szkó�ce niedzielnej nak�ania si� ma�e dzieci,aby kocha�y Wszechmocnego, czci�y go i chwali�y, i uczyni�y swym wzorem, ipróbowa�y, o ile mog�, by� do niego podobne? Czytajcie:1.Potem rzek� Pan do Moj�esza mówi�c:2.Pom�cij si� krzywdy synów Izraelskich nad Madyjanitasmi i potem przy��czonb�dziesz do ludu twego.7.Tedy zwiedli bitw� z Madyjanitami, jako rozkaza� Pan Moj�eszowi, i pobiliwszystkie m�czyzny.8.Króle te� Madyja�skie pobili mi�dzy inszymi pobitymi ich, Ewiego i Rechema,i Sura, i Hura, i Rebaha, pi�ciu królów Madyja�skich, i Balaama, synaBeorowego, zabili mieczem.9.I pobrali w niewole synowie Izraelscy �ony Madyja�czyków, i dziatki ich, iwszystko byd�o ich, i wszystkie trzody ich, i wszystkie maj�tno�ci ichpobrali:10 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • listy-do-eda.opx.pl
  • Drogi uĚźytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.