X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Rozdzia� 10.Jak zwi�kszy� o sto procent wiedz�, któr� zdoby�e� do tej poryJak na razie, pozna�e� zasady pi�ciu oddzielnych systemów pami�ciowych: �MS,zak�adki obrazkowe, rymowanki liczbowe, zak�adki mieszkaniowe i alfabetyczne.Ka�dy z nich daje si� zastosowa� osobno lub w powi�zaniu z innymi.Mo�eszrównie� wybra� jeden lub dwa systemy do �celów specjalnych�, np.dozapami�tywania informacji szczególnie wa�nych lub potrzebnych, o których chceszpami�ta� przez rok lub d�u�ej.Zanim przejdziemy do bardziej rozbudowanych technik pami�ciowych, chc�najpierw przedstawi� ci niezwykle prosty i skuteczny sposób na podwojeniemo�liwo�ci ka�dej z poznanych do tej pory metod.Otó� kiedy np.wykorzysta�e�ju� wszystkie zak�adki obrazkowe, a informacji do zapami�tania masz wi�cej,wró� do pocz�tkowych zak�adek i w nast�pnych skojarzeniach ogl�daj je tkwi�ce -powiedzmy - w du�ym bloku lodu.To zdecydowanie zmieni charakter skojarze� irzeczywi�cie w dwójnasób powi�kszy skuteczno�� metody, gdy� b�dziesz mia� ioryginaln� list� zak�adek i jeszcze jedn�, tyle �e w nowym kontek�cie.We�my przyk�ad.Je�li w systemie zak�adek obrazkowych za cyfr� jeden przyj��e�o�ówek, teraz wyobra� go sobie w ogromnej bryle lodu, albo jak o�ówki wystaj� zka�dego rogu wielkiej kostki lodu.W systemie rymowanek liczbowych mog�e�przyj�� np.cztery - rowery, zobacz wi�c teraz rowery je�d��ce po wielkiejbryle lodu.Podobnie dla zak�adek alfabetycznych, asa np.przyklejasz do jednejze �cian lodowego sze�cianu.Gdyby� mia� teraz z tym asem po��czy� np.zapami�tywan� papug�, zobacz jak ptak dziobem i pazurami zdrapuje tego asa zlodu, drze si� przy tym jak op�tany itp.Tak wi�c w tej chwili, dzi�ki �MS i zak�adkom mieszkaniowym, potrafisz ju�zapami�tywa� kolejno�� dowolnych przypadkowo dobranych informacji, dwie listypo 10 pozycji ka�da i 25 ró�nych elementów powi�zanych z zak�adkamialfabetycznymi.I w ka�dej chwili mo�esz podwoi� t� ilo��, wykorzystuj�ctechnik� �bloku lodu�.Rozdzia� 11.Jak d�ugo pami�tasz?Oprócz znanych ci ju� zasad tworzenia ��ywego� obrazu uj�tych w regule OBRAZPLUS AKCJA s� jeszcze dwa inne obszary dzia�a�, zrozumienie których pozwalapodwoi� skuteczno�� zapami�tywania.Te obszary to: (1) odtwarzanie informacji wtrakcie nauki i (2) odtwarzanie informacji po zako�czeniu nauki.ODTWARZANIE W CZASIE UCZENIAFunkcjonowanie pami�ci w czasie typowego okresu nauki mo�esz najlepiejsprawdzi� sam, w oparciu o poni�sze �wiczenie.Przeczytaj podan� ni�ej d�ug�list� s�ów, tylko raz, s�owo po s�owie, bez stosowania �adnych technikpami�ciowych.Po prostu czytaj�c staraj si� zapami�ta� mo�liwie najwi�cej s�óww zadanej kolejno�ci.Zacznij czyta� te trzy kolumny ju� teraz, po czym na str.� sprawd� jak je zapami�ta�e�.by�emkiedydalekogdziezakreslewyponi�ejgdziedwaLeonardo da Vincicojegoktórycoikiedyjeszczekiedymusz�gdziez bokucochodzi�gdziegdziepokójdomog�empalectamtenkiedyma�yzmianaZAPAMI�TYWANIE W TRAKCIE UCZENIA SI�Je�li przeczyta�e� s�owa z poprzedniej strony, zapisz je teraz, tyle, ilezapami�ta�e�.Wynik tego testu mo�e by� bardzo pouczaj�cy, pokazuje bowiem, jak pracujetwoja pami��.Zdecydowana wi�kszo�� ludzi zapami�tuje to, czego uczy�a si� napocz�tku i pod koniec jednostki lekcyjnej, równie� lepiej to, co daje si� zesob� po��czy�, skojarzy� i zawsze to, co jest niezwyk�e, niecodzienne, co jako�odbiega od normy.Tak wi�c w powy�szym te�cie zapami�tuje si� zwykle pierwsze 3 - 5 s�ów iostatnie 2 - 3, dalej s�owa: co, gdzie, kiedy (poniewa� powtarzaj� si� i mo�naje �atwo ze sob� po��czy�, np.pytaniem co si� wydarzy�o, gdzie i kiedy) orazLeonardo da Vinci, który w ogóle nie pasuje do ca�o�ci.By� mo�e zapami�ta�e�równie� s�owa lub grup� s�ów, które wyró�ni�e� z tej listy z racjispecyficznych dla ciebie skojarze� i znacze�.Wa�ne jest równie� to, czego nie zapami�ta�e�; a wi�c ��rodek� jednostkilekcyjnej (ani koniec ani pocz�tek), to co nie da�o si� po��czy�, skojarzy� zinnymi s�owami i to, co w �aden sposób �nie wybija si� z t�a�, nie zaskakujeinno�ci�.Gdyby przyj�� teraz w dalszych rozwa�aniach czynnik czasu, zastanówsi� chwil� nad odpowiedzi� na nast�puj�ce pytanie: uczysz si� trudnego tekstuprzez 40 min., rozumiesz go raczej kiepsko, ale stwierdzasz, �e idzie ci niecolepiej w ostatnich 10 minutach czytania.W tej sytuacji, czy:przerywasz nauk�, stwierdzaj�c, �e skoro zacz��e� w�a�nie rozumie�, to mo�eszchwil� odpocz��?uczysz si� dalej, przyjmuj�c, �e skoro zacz��e� rozumie�, to nie ma co terazprzerywa� nauki, a przerw� zrobisz sobie pó�niej?Wi�kszo�� ludzi wybiera drugie rozwi�zanie, wychodz�c z za�o�enia, �e je�linauka zaczyna im i�� lepiej, to tak b�dzie dalej.Ale, jak potwierdzaj� wynikiostatniego testu i osobiste do�wiadczenia - zrozumie� wcale nie znaczyzapami�ta�, te dwie sprawy ró�ni� si� ilo�ciowo i to bardzo.Czynnik, któryokre�la t� ró�nic� to organizacja czasu nauki.To co rozumiesz, niekoniecznie musisz zapami�ta�, co wi�cej, w miar� up�ywuczasu b�dziesz przypomina� sobie coraz mniej z tego, co zrozumia�e�, je�li nierozwi��esz problemu za�amania si� krzywej trwa�o�ci pami�ci w po�owie jednostkilekcyjnej (patrz wykres na str.�).Krzywa ta ma zawsze taki sam kszta�t, bezwzgl�du na przedmiot uczenia si�; dotyczy to równie� technik pami�ciowych.Szukamy rozwi�zania, w którym nast�pi pe�na synergia mi�dzy zapami�tywaniem arozumieniem, kiedy te dwa czynniki zaczn� si� nawzajem wspiera�.Jest tomo�liwe tylko wtedy, kiedy tak zorganizujesz czas nauki, aby rozumienie tekstupozostawa�o stale na wysokim poziomie, co sp�yci, lub wr�cz powstrzyma spadekna krzywej trwa�o�ci pami�ci w po�owie jednostki lekcyjnej.Nie jest to trudne.Wystarczy nauczy� si� dzieli� �lekcje� na najbardziej efektywne jednostki.Jakwynika z do�wiadczenia, jednostki te powinny liczy� 10 - 50 min., np.30 - jakna wykresie na strone nast�pnej.Taka organizacja czasu nauki daje od razuwidoczne korzy�ci [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • listy-do-eda.opx.pl
  • Drogi uЕјytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    PamiД™taj, Ејe dbamy o TwojД… prywatnoЕ›Д‡. Nie zwiД™kszamy zakresu naszych uprawnieЕ„ bez Twojej zgody. Zadbamy rГіwnieЕј o bezpieczeЕ„stwo Twoich danych. WyraЕјonД… zgodД™ moЕјesz cofnД…Д‡ w kaЕјdej chwili.

     Tak, zgadzam siД™ na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerГіw w celu dopasowania treЕ›ci do moich potrzeb. PrzeczytaЕ‚em(am) PolitykД™ prywatnoЕ›ci. Rozumiem jД… i akceptujД™.

     Tak, zgadzam siД™ na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerГіw w celu personalizowania wyЕ›wietlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treЕ›ci marketingowych. PrzeczytaЕ‚em(am) PolitykД™ prywatnoЕ›ci. Rozumiem jД… i akceptujД™.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.