X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.w weseluG�ówn� przyczyn� nieporozumie� mi�dzy inteligencj� a ch�opami jest zakorzenionaw �wiadomo�ci wspólnej galicyjska rabacja Jakuba Szeli.Rozmowa Dziennikarza zeSta�czykiem prowadzi do pesymistycznych wniosków.Gospodarzowi ukazuje si�natomiast Wernyhora (legendarny ukrai�ski bard, symbol wezwania do czynu),który pragnie namówi� go do powstania.Niestety Gospodarz nie jest zdolny dopoprowadzenia narodu do walki.Inteligencja nie mo�e by� wi�c si�� przewodni�narodu.Widmo Jakuba Szeli pojawia si� przed Dziadem, rabacj� przypomina sobiePan M�ody.Ukazuje mu si� Hetman (w rabacji zgin�o wiele szlachty, z którejwywodzi si� inteligencja).Dziennikarzowi z kolei ukazuje si� Sta�czyk.Dziennikarz, przedstawiciel Sta�czyków, jest nieufny do programu swojegostronnictwa.Z dyskusji, jak� prowadzi Sta�czyk z Dziennikarzem, wynika, �e wspo�ecze�stwie panuje marazm, Polacy nie wierz� w wyzwolenie narodu.Przesz�o��, cho�by chwalebna, jest ju� tylko przesz�o�ci�.Poecie (Tetmajerowi)ukazuje si� natomiast ZawiszaCzarny.Rycerz symbolizuje moc, odwag�, zwyci�stwo - jest przeciwno�ci�dekadenckich, pesymistycznych utworów poety.W "Weselu" przedstawione zosta�y dwie najwa�niejsze wtedy warstwy spo�eczne.Ocena obu wypad�a równie niekorzystnie.G��bsza charakterystyka obejmuje kilkaosób reprezentatywnych dla obu grup.Do inteligencji nale��: Pan M�ody - artysta, poeta, zakochany w ch�opach, w ichzdrowiu, t�y�nie.Jego �ona podoba mu si�, gdy� jest taka oryginalna i ró�na od panien z miasta(wszystko dlatego, �e jest ch�opk�).On "kocha" wie�, "od razu zdrowiej si�czuje, jak sobie nago po rosie polata".Mówi poetyckim j�zykiem i �atwo wpada wpoetycki zachwyt nad byle czym.Ca�y czas odzywa si� w nim nutka w�tpliwo�ci,czy aby ten o�enek nie jest mezaliansem.Wyra�a to Hetman s�owami: "Czepi�e�si� hamskiej dziewki".Poeta - pisze utwory czysto dekadenckie, nikomuniepotrzebne.Z tego powodu nie czuje si� szcz�liwy, on chce tworzy� co�wielkiego, poezj� namawiaj�c� do wielkich czynów, tak wielkich jak bitwa podGrunwaldem.Jegopragnienia upostaciowuje Rycerz, symbol m�stwa i czynu.Poezja ma by� silna jakten Rycerz.Dziennikarz - przedstawiciel konserwatywnego stronnictwa sta�czykowskiego.Zajmowa�o si� ono g�ównie udowadnianiem, �e win� za obecny stan Polski ponosiszlachta i pope�nione przez ni� b��dy.Polityka sta�czykowców polega�a natrwaniu w bezczynno�ci, w pos�usze�stwie zaborcom.Neguj� oni sensjakiejkolwiek walki o niepodleg�o��.Dziennikarz prze�ywa z tego powodurozterki, nie wie czy post�puje s�usznie.Jego obawy wyra�one s� w pojawieniusi� widma Sta�czyka, który mówi mu, �e przesz�o�� Polski to nie tylko kl�ski,ale tak�e dni pe�ne chwa�y.Nie wolno usypia� kraju, jak to sugeruj�sta�czykowcy.Dziennikarz wie, �e to co robi, jest z�e ("usypiam dusz� m�biedn� i usypiam brata mego"), ale nie chce si� zmieni�.Sta�czyk widz�c to,wr�cza mu ze s�owami ironii lask� b�aze�sk�:"Masz tu kaduceus polski, m�� nim wod�, m��.(.) m�� t� narodow� kad�, sercetruj, g�ow� tra�!"Nos - uosabia najbardziej typowe i negatywne cechy artystycznej cyganerii.Nosto nie tylko pijaczyna.W jego pijackich wyznaniach da si� odkry� elementy�wiatopogl�du oczywistej proweniencji.Gdy twierdzi, �e:"Wszystko nudzi Wszystko mi si� przykrzy ju� (.)", gdy wykrzykuje: "evvival"arte, kult Bachusa i Astarte.Ha! trza znosi� Fata, Los, konsekwentnie pró�nytrzos (.)", gdy wyznaje wreszcie: "Pij�, pij�, bo ja musz�, bo jak pij�, tomnie k�uje - wtedy w piersi serce czuj�, strasznie wiele odgaduj� (.)" - jestprzecie� najwyra�niej karykatur� idei �wiatopogl�dowych Stanis�awaPrzybyszewskiego oraz jego stylu �ycia.Gospodarz - jest inteligentem o�enionymz ch�opk� i ju� od wielu lat �yj�cym w�ród ch�opów.Mo�na si� spodziewa�, �ezna ch�opów i ich problemy.Jednak on tak samo si� nimi zachwyca jak Pan M�ody.Twierdzi, �e ch�op ma t� pierwotn� piastowsk� szlachetno��, któr� wida� przywszystkich jego pracach.Gospodarz jest tym, którego wybra� Wernyhora dopoprowadzenia powstania.Powierzy� on mu Z�oty Róg.Gospodarz zacz�� dobrze,jednak ju� z rana nie wie, co ma robi�.Upi� si� i nie potrafi zebra� my�li.Kiedy ju� dochodzi do siebie i widzizebranych ch�opów, boi si� podj�� przywódczej roli, mimo gró�b Czepca, �e jakon nie pójdzie z ch�opami, to ch�opi pójd� na niego.Czyn nie dochodzi doskutku w�a�nie z winy Gospodarza, gdy� ten nie dopilnowa� wszystkiego, nieprzewidzia�, �e Jasiek mo�e nie podo�a� zadaniu i zgubi� róg.Do ch�opównale��:Czepiec - prezentuje warto�� ludu, jego energi� i si�� tak potrzebn�inteligentom.Jest oczytany i interesuje si� bie��cymi sprawami, czemu dziwisi� Dziennikarz.Mówi, �e ch�opi tak�e maj� uczucia patriotyczne i s� gotowi dowalki.Ale nie ruszaj� do boju, gdy� nie maj� przywódcy.Czepiec, jak wi�kszo��ch�opów, boi si� decydowa�, chce to powierzy� inteligencji, dlatego tak uparciezmusza Gospodarza do podj�cia si� dowodzenia.Dziad - jest pe�en obaw i nieufno�ci w stosunku do inteligentów.On pami�tajeszcze krwawe wyst�pienia ch�opskie pod dowództwem Jakuba Szeli.On to w�a�nieukazuje si� dziadowi.To wszystko nie pozwala na pe�ne zbli�enie si� ch�opów iinteligencji.Ja�ko - jest symbolem niedojrza�o�ci ch�opów do czynu, ich odwiecznegoprzywi�zania do w�asno�ci prywatnej.Obarczony odpowiedzialnym zadaniem, Ja�kopragnie b�yszcze� przed innymi, schyla si� po czapk� z piórami - i gubi Z�otyRóg.26.DulszczyznaW dziele ukazana jest tragiczna postawa Dulskiej, osoby pozbawionej uczu�,zak�amanej.Cechuje j� sk�pstwo, egoizm, pogarda dla ludzi stoj�cych ni�ej, anawet prymitywizm umys�owy.Moralno�� Dulskiej ogranicza si� do zasady �praniabrudów we w�asnym domu�, tuszowania skandali, dba�o�ci o pozory.W jej domu niema miejsca na mi�o��, ludzk� dobro� i �yczliwo��.Mela i Hesia wychowuj� si� wnienormalnych i niezdrowych warunkach [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • listy-do-eda.opx.pl