X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Tryby automatyczne to : Priorytet Migawki (Tv) gdzie wybierasz czasna�wietlania podczas gdy automat dobiera przes�on� oraz Priorytet Przes�ony(Av) w którym ty wybierasz wielko�� otworu przes�ony za� automat ustawia czasna�wietlania.Drugi z nich jest cz�ciej wykorzystywany w fotografiikrajobrazu, gdzie g�ówny nacisk k�adzie si� na kontrol� nad g��bi� ostro�ci.Chocia� na ogó� stosuj� tryb manualny, najcz�ciej zaczynam od wyboru warto�ciprzes�ony stosownie do wymaganej g��bi ostro�ci a potem dobieram odpowiedniczas na�wietlania.Trzeci tryb automatyczny to "Ekspozycja Programowana" gdzie aparat samodzielniedobiera zarówno szybko�� migawki jak i przes�on�.Je�eli powa�nie podchodziszdo fotografii krajobrazu nie b�dziesz u�ywa� tego trybu.W ko�cu chodzi o toaby sprawowa� kontrol� procesem fotografowania.Sk�d aparat ma wiedzie� co tyzamierzasz osi�gn��? Osobi�cie wol� mie� wszystko pod kontrol� i by�odpowiedzialnym zarówno za moje sukcesy i b��dy fotograficzne.Pe�ny zakres czasów na�wietlania.Obecnie produkuje si� aparaty z corazszybszymi migawkami.W przypadku fotografii krajobrazu czasy na�wietlania1/2000, 1/4000 czy 1/8000 sekundy s� bezu�yteczne.Przekonasz si�, �e rzadkoprzydaj� si� czasy poni�ej 1/500 sekundy je�eli u�ywasz niskoczu�ego filmu oma�ym ziarnie przy ma�ym otworze przes�ony.Dla przyk�adu ekspozycja dla filmuFujichrome 50 i przes�ony f/16 w pe�nym �wietle s�onecznym wyniesie 1/60sekundy.Ekwiwalentna ekspozycja przy przes�onie f/2.8 to 1/2000 sekundy, alenie przypominam sobie, �ebym kiedykolwiek fotografowa� pejza� przy takichparametrach.Znacznie cz�ciej b�dziesz u�ywa� d�ugich czasów na�wietlania,gdy� najlepsze warunki �wietlne zdarzaj� si� wcze�nie rano lub pod koniec dnia.Wybra�bym raczej aparat oferuj�cy du�y zakres d�ugich czasów na�wietlania ni�aparat z bardzo szybk� migawk�.Do�� ma�o jest wspó�czesnych aparatów oferuj�cych czasy na�wietlania 30 sekundi d�u�sze.Zdarza si�, �e czasy takie s� dost�pne tylko w niektórych trybach.Powy�ej 30 sekund zawsze mo�esz u�y� swojego zegarka, gdy� dla d�ugich czasówna�wietlania nie potrzeba du�ej precyzji.Ró�nica 10 czy 15 sekund przyczterominutowej ekspozycji nie ma znaczenia.Jedna dzia�ka poni�ej czterechminut to dwie minuty, a powy�ej - osiem minut, co znaczy przy tym 15 sekund?Podgl�d g��bii ostro�ci.Do fotografii krajobrazu nie kupowa�bym aparatu bezpodgl�du g��bi ostro�ci która to funkcja umo�liwia przymkni�cie przes�ony dowarto�ci roboczej przed zrobieniem zdj�cia.Daje ci to mo�liwo�� zobaczeniag��bi ostro�ci która pojawi si� na fotografii.Normalnie, kiedy patrzysz przezcelownik widzisz obraz jaki daje obiektyw z w pe�ni otwarty i g��bi� ostro�cijak� daje najwi�kszy otwór przes�ony dla tego obiektywu, nie za� g��bi�ostro�ci dla przes�ony któr� zamierzasz u�y�.W fotografii krajobrazu bardzorzadko u�ywa si� pe�nego otworu przes�ony.B�d�c profesjonalist�, chc� widzie�dok�adnie to samo co zostanie na�wietlone na filmie a nie by� zmuszonym dozgadywania jaki b�dzie rezultat.Faktycznie, moim zdaniem, podgl�d g��biostro�ci jest tak istotny, �e nawet nie zastanawia�bym si� nad kupnem aparatu wktórym brakuje tej funkcji.Kompletny system obiektywów.Jako niezb�dne minimum powinny by� dost�pneobiektywy pokrywaj�ce zakres od 24mm do 300mm.Jednak lepszy by�by system wgranicach 20mm do 600mm.Zapewne nie b�dziesz potrzebowa� tych wszystkichogniskowych ju� na samym pocz�tku (chocia� nie spotka�em fotografa, który niechcia�by mie� przynajmniej o jeden obiektyw wi�cej) ale lepiej aby by�ydost�pne ni� nie.Dla przyk�adu - trzy fotografie w tym rozdziale ilustruj�u�ycie szerokiego zakresu ogniskowych.Wszystkie trzy zrobi�em w przeci�gutygodnia w tym samym miejscu - parku narodowym Olympic w stanie Washington.Wszystkie zosta�y zrobione przy u�yciu tego samego aparatu, ale z diametralnieró�nymi obiektywami.CLOUDS AND MOUNTAIN RIDGESNikon F4, Nikon 500mm, Fujichrome 100.Tylko u�ywaj�c d�ugoogniskowego obiektywu - w tym przypadku, mojego 500mm -mog�em wyizolowa� t� szczególn� cz�� krajobrazu.Zmierzy�em �wiat�o odbite odchmur za pomoc� pomiaru punktowego i wprowadzi�em korekcj� aby wysz�y bardzojasne na filmie.Obiektyw ustawiony by� na solidnym statywie.Po okre�leniuparametrów ekspozycji zablokowa�em lustro aby zapobiec drganiu obrazu podczasna�wietlania i korzystaj�c z w�yka spustowego zrobi�em kilka klatek wparosekundowych odst�pach.Przy pracy z krajobrazem jasno�� obiektywu czyli maksymalny otwór jegoprzes�ony nie jest najwa�niejszy.Jasne obiektywy s� po prostu wi�ksze, ci�szei du�o dro�sze [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • listy-do-eda.opx.pl
  • Drogi uЕјytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    PamiД™taj, Ејe dbamy o TwojД… prywatnoЕ›Д‡. Nie zwiД™kszamy zakresu naszych uprawnieЕ„ bez Twojej zgody. Zadbamy rГіwnieЕј o bezpieczeЕ„stwo Twoich danych. WyraЕјonД… zgodД™ moЕјesz cofnД…Д‡ w kaЕјdej chwili.

     Tak, zgadzam siД™ na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerГіw w celu dopasowania treЕ›ci do moich potrzeb. PrzeczytaЕ‚em(am) PolitykД™ prywatnoЕ›ci. Rozumiem jД… i akceptujД™.

     Tak, zgadzam siД™ na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerГіw w celu personalizowania wyЕ›wietlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treЕ›ci marketingowych. PrzeczytaЕ‚em(am) PolitykД™ prywatnoЕ›ci. Rozumiem jД… i akceptujД™.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.