X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Natakich spotkaniach porz�dek wchodze�nia na sal� i zajmowania miejsc wyznacza��cis�y protokó�:�Enlil wchodzi do sali tronowej Anu, zasiada na miejscu prawego diademu, poprawej stronie Anu.Ea wchodzi [do sali tronowej Anu], zasiada na miejscu �wi�tego diademu, polewej stronie Anu".Bogowie nieba i ziemi staro�ytnego Bliskiego Wschodu nie tylkc przybyli znieba, lecz mogli te� powróci� do niebia�skiej siedziby.Ant od czasu do czasuzst�powa� na ziemi� z wizytami pa�stwowymi; Iszta~ wzlecia�a do Anu co najmniejdwa razy.Centrum Enlila w Nippm wyposa�one by�o w �wi� niebo-ziemia".Szamaszdowodzi� or�am i zarz�dza� miejscem, sk�d startowa�y pojazdy rakietowe.Gilgames; pow�drowa� w gór� do siedziby wieczno�ci i wróci� do Uruk; tak�c169Adapa przedsi�wzi�� tak� podró� i powróci�, by o tym opowiedzie�; to samozrobi� król Tyru.Pewna liczba mezopotamskich tekstów traktuje o Apkallu.Jest to terminakadyjski pochodz�cy od sumeryjskiego AB.GAL (�wielki, który prowadzi", albo�mistrz, który wskazuje drog�").Gustaw Gu�terbock w pracy Die histori.scheTradition und ihre Literarische Gestal�trrng bei Babylonier und HethitPrTdochodzi do stwierdzenia, �e byli to �ludzie-ptaki", przedstawiani jako �or�y",co ju� wykazali�my.Teksty opowiadaj�ce o ich wyczynach mówi� o jednym z nich,�e �zniós� Inann� z nieba, do �m�tyni Eanna j� zniós�".Te i inne wzmiankiwskazuj�, �e owi Apkallu byli pilotami statków kosmicznych Nefilim.Podró� powrotna by�a jednak nie tylko mo�liwa, lecz praktycznie planowana odsamego pocz�tku, dowiadujemy si� bowiem, �e decydu�j�c si� na ustawienie wSumerze bramy bogów (Babili), przywódca bogów wyja�ni�:�Kiedy do pierwotnego �ród�ana zgromadzenie wst�picie do góry, b�dzie tam miejsce nocnego spoczynku, któreprzyjmie was wszystkich.Kiedy z niebiosna zgromadzenie zst�picie,b�dzie tam miejsce nocnego spoczynku, które przyjmie was wszystkich".Uprzytamniaj�c sobie, �e taka dwukierunkowa podró� mi�dzy Zie�mi� a niebia�sk�siedzib� by�a planowana i realizowana w praktyce, lud Sumeru nie deportowa�swoich bogów do odleg�ych galaktyk.Siedziba bogów, co odkrywaj� ich zapisy,znajdowa�a si� bowiem w Uk�adzie S�onecznym.Widzieli�my posta� Szamasza w jego oficjalnym stroju dowódcy or�ów.Na obunadgarstkach nosi podobne do zegarków przedmioty, mocowane metalowymizapinkami.Inne wizerunki or�ów ujawniaj�, �e najwa�niejsi z nich nosz� takieprzedmioty.Czy by�y to tylko ozdoby.czy s�u�y�y jakiemu� praktycznemu celowi,tego nie wiemy.Wszyscy uczeni zgadzaj� si� jednak, �e wyobra�a�y rozet� -kolisty p�k �p�at�ków" u�o�onych promieni�cie wokó� centralnego punktu (il.86).Rozeta by�a w staro�ytno�ci najbardziej rozpowszechnionym �wi��tynnym symbolemdekoracyjnym, dominowa�a w Mezopotamii, za�chodniej Azji, Anatolii, na Cyprze,Krecie i w Grecji.Przyj�to pogl�d.�e rozeta jako symbol �wi�tynnyprzedstawia�a w stylizowanej formieZjawisko niebieskie - s�o�ce otoczone satelitami.To, �e staro�ytni astronaucinosili na przegubach d�oni ów symbol, przysparza wiarygo�dno�ci temupogl�dowi.Asyryjski wizerunek Bramy Anu w niebia�skiej siedzibie (il.87) potwierdzastaro�ytn� znajomo�� uk�adu planetarnego takiego jak nasz.Po obu stronachbramy stoj� or�y (co mog�o oznacza�, �e ich s�u�ba by�a nieodzowna w sprawachkomunikacji z niebia�sk� siedzi�b�).Skrzydlaty glob - boskie god�o najwy�szejrangi - jest swoist� sygnatur� tej konstrukcji; umieszczony w �rodku, ma pojednej stronie grup� gwiazd wyra�aj�c� liczb� siedem, po drugiej sierpKsi�yca.Ca�o�� symbolizuje (jak przypuszczamy) Anu, Enlila i Enki.Gdzie znajduj� si� cia�a niebieskie przedstawiane przez te symbole? Gdzieznajduje si� niebia�ska siedziba? Staro�ytny artysta odpowiada na te pytaniadodatkowym elementem obrazu, ukazuj�cym wielkie niebia�skie bóstwo, rozsy�aj�ceswoje promienie do jedenastu mniej�szych, kr���cych wokó� niego cia�niebieskich.Jest ono wyobra�eniem S�o�ca otoczonego jedenastoma planetami.Nie by�o to wyobra�enie odosobnione, co mo�na wykaza� prezen�tuj�c innewizerunki na piecz�ciach cylindrycznych.Na przyk�ad ten z Berli�skiego MuzeumStaro�ytnego Bliskiego Wschodu (il.88).Gdy powi�kszy si� g�ównego boga, czyli cia�o niebieskie, z berli�skiej piecz�ci(il.89), mo�emy zobaczy�, �e przedstawia on wielki, emituj�c� promieniegwiazd�, otoczon� jedenastoma cia�ami niebieskimi - plane�tami.Te z koleispoczywaj� na kr�gu dwudziestu czterech mniejszych globów.Jedena�cie cia�niebieskich kr���cych wokó� cia�a centralnego przedstawionych jest dwojako;pi�� w jeden, sze�� w inny sposób.Czy to rozró�nienie jest oznak� wiedzy o�wewn�trznej" grupie (poni�ej pasa planetoid?) i �zewn�trznej" grupie (pozapasem planetoid)? Mo��na si� tylko zastanawia�.Oczywi�cie, twierdzenie, i� te wizerunki - S�o�ca i jedenastu planet -wyobra�aj� nas [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • listy-do-eda.opx.pl