X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Obok tego jednakobdarzy� ich Bógwoln� wol� i wystawi�, podobnie jak wszystkich innych anio�ów, na prób� przedostatecznymub�ogos�awieniem.99Ale szatan i zwolennicy jego próby tej nie wytrzymali i upadli.Pismo �w.wspomina o tejpróbie, teologowie za� rozmaicie j� t�umacz�.Najprawdopodobniej ci �lianio�owiezamierzali doj�� bez nadprzyrodzonej pomocy Boga do nadprzyrodzonego celu,który im Bógprzeznaczy�; i wyst�pna pycha, na widok której zdumieni jeste�my nierozumem iprzewrotno�ci� tych duchów, a która jest mo�liwa ze wzgl�du na warunki, wjakich duchy testworzone zosta�y, ta wyst�pna pycha, powtarzam, s�usznie ukarana zosta�apot�pieniem.Je�liza� winnym nie pozostawiono czasu ani �aski do �alu, to dla tego, �e udzielonaim od Bogawy�szo�� natury i �aski, powinna by�a zabezpieczy� ich od wszelkiegodobrowolnego upadku.Lecz nad cz�owiekiem bardziej do grzechu sk�onnym i u�omnym, Pan Bóg wi�ksz�mia� lito��i mi�osierdzie i dlatego obieca� mu i zes�a� Pocieszyciela.2�o Oddzia�ywanie z�ych duchów na �wiat materialny równie� jest mo�liwe,poniewa�wszyscy anio�owie od pocz�tku byli stworzeni do �ycia w �wiecie, a pope�nionyprzezniektóre anio�y grzech niepos�usze�stwa nie odmieni� ich natury.Gdyby anio�nie móg�dzia�a� w �wiecie materialnym, dlatego �e jest duchem, to czy�by Bóg, duchczysty, móg�stworzy� �wiat? Czy�by móg� wprawi� go w ruch, kierowa� nim i rz�dzi�? Czy�byduszaludzka mog�a zamieszkiwa�, o�ywia� i porusza� cia�o? A je�li Bóg i dusza ludzkamog�dzia�a� w porz�dku fizycznym, dlaczego�by anio� nie móg� posiada� takiej samejmocy? Aje�eliby�my ani Bogu, ani duszy, ani anio�om, którzy zajmuj� po�redniestanowisko mi�dzyBogiem i dusz�, nie chcieli przyzna� takiej mocy, to wówczas upada wszelkareligianaturalna, wszelkie objawienie, na nic si� nie zda psychologia i moralno��; iznowu wpada si�w najgrubszy materializm; st�d w dalszym ci�gu trzebaby wnioskowa�, �e Bóg niestworzy��wiata, i �wiat nie objawia Boga, �e Bóg nie móg� objawi� tego, w co wierzychrze�cijanizm,�e dusza jest zwyczajn� funkcj� mózgu, a anio� zwyczajnym p�odem tej funkcji.Takiewnioski jasno dowodz� fa�szywo�ci powy�szych przypuszcze�.Nie trzeba jednak s�dzi�, �eby czyny diabelskie ca�kowicie by�y niezale�ne odBoga.Niepodobna bowiem przypuszcza�, �eby z�e duchy mia�y nieograniczon� wolno��gwa�ceniaustanowionego porz�dku.Z�o�� ich nie przekracza pewnych okre�lonych granic,gdy�m�dro�� i dobro� Boga ustawicznie czuwa nad nimi i o tyle zezwala na z�e, o ileonoprzyczynia si� do ostatecznego szcz�cia cz�owieka, chyba �e ludzie z w�asnejwinydobrowolnie staj� si� ofiar� szatana.Atoli wierzymy, �e nikt nie jest kuszonyi napastowanyponad si�y, i �e pomoc �aski boskiej zawsze przychodzi w por� temu, ktoszczerze pragnie j�otrzyma�, a�eby unikn�� grzechu i pozosta� wiernym Bogu; to te� bardzo s�usznie�w.Augustyn porównuje w jednym miejscu szatana do owych brytanów, które strzeg�ywej�ciado domów Rzymian, i o których pewna staro�ytna mozaika przestrzega go�cia: cavecanem.Szatan, wed�ug Augustyna, jest jakby na uwi�zi i tych tylko k�sa, conierozwa�nie zbyt bliskopodchodz� ku niemu.A wi�c z�o�� jego ostatecznie przyczynia si� do szcz�cialudzi.Wiadomo, �e ciemnota i zabobonno�� poga�ska w ró�nych epokach i po�ródrozmaitychstaro�ytnych narodów przypisywa�y szatanom takie figle i takie psoty, �e ich zanic miano.Wiemy te�, �e przes�dy i zabobony poga�skie nie wygas�y ca�kowicie w�ródchrze�cijan; �eone to zaciemnia�y umys�y prostaczków w �rednich wiekach i nawet w nowszychczasach onestraszy�y i dr�czy�y lud prosty.Z tym wszystkim jednak przesady te niewyp�ywaj� z prostej iprawdziwej nauki Ko�cio�a, któr� przed chwil� wy�o�yli�my, a której jedynym�ród�em jestobjawienie boskie.Ani niedorzecznej fantazji ludowej, ani dziwacznych i�miesznychnadu�y� nie mo�na przypisywa� Ko�cio�owi i nie mo�na miota� za to b�otem.Ko�ció� bolejenad nadu�yciami i nad b��dem tych, co mylnie pojmuj� i b��dnie stosuj� jegonauk�, i niemo�e by� odpowiedzialny za nadu�ycia poszczególnych osób.3�o Wiemy równie� dobrze, i� historia magii przepe�niona jest faktamizmy�lonymi,w�tpliwymi albo po prostu naturalnymi; lecz pomi�dzy tymi faktami bywaj� itakie, którezdrowa filozofia przypuszcza jako mo�liwe, rozs�dna krytyka uznaje zarzeczywiste, a wktórych prawdziwa teologia odnajduje cechy diabelskie.Teologia bowiem stosuj�czasad�100przyczynowo�ci do faktów dok�adnie zbadanych drog� krytyki historycznej, jest wmo�no�cisprawdzi�, czy takowe fakty przekraczaj� zakres si� przyrodzonych, jak równie�,czy mo�naje przypisa� dzia�aniu przyczyn nadprzyrodzonych dobrych, t.j.Bogu, anio�omlub �wi�tym.Skoro si� sprawdzi te dwie okoliczno�ci, na pewno b�dzie mo�na wnioskowa�, �efakty te s�dzie�em diabelskim; je�eli za� pozostanie w�tpliwo�� co do natury skutku, totaka samaw�tpliwo�� pozostanie co do natury przyczyny.Taka tedy jest prawdziwa naukaKo�cio�a,oficjalnie przyj�ta w s�ynnym rozdziale de Exorcisandis, w tytule IX RYUA�URZYMSKIEGO; takie s� wnioski, wyp�ywaj�ce z nauki, zawartej w Biblii i wTradycji, ostosunkach cz�owieka z diab�em, i o s�dach, jakie mamy o nich wydawa� [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • listy-do-eda.opx.pl
  • Drogi użytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.