X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.To jest ta s�absza odmiana konstruktywizmu.Silna odmianakonstruktywizmu mówi, �e wszystkie emocje s� konstruktami spo�ecznymi.Skrajnykonstruktywista to jest Rom Harre.On twierdzi wprost, �e nie ma czego� takiegojak emocje, s� tylko ró�ne sposoby dzia�ania i odczuwania, ujawniania w�asnychpostaw, w�asnych opinii.Ciekawe jest to, �e jego analizy s� logiczne,poprawne.Wg niego emocje s� i by�y cielesnymi zapisami ocen moralnych ipostaw, a oceny moralne powstaj� dzi�ki spo�eczno�ci, kulturze.Mo�na by si�zastanawia� nad tym czy kultura ma wp�yw na emocje, abstrahuj�c od pewnychuk�adów teoretycznych.Silna jest zale�no�� emocji od kontekstu kulturowego,historycznego, politycznego, spo�ecznego b.wiele analiz by�o na ten tematprowadzonych.Lata 70-te antropologiczne analizy wskazywa�y na ró�nice wujawnianiu si� emocji mi�dzy ró�nymi kulturami, obecnie te ró�nice si�zacieraj� si� z uwagi na to, �e ró�nice mi�dzykulturowe si� zacieraj�.Obszernie by�y analizowane emocje wstydu i winy.Mówiono o kulturach winy iwstydu.Ruth Benedykt prowadzi�a badania w latach 40-tych, wyró�ni�a narodowo�cikultury wstydu i kultury winy, pokaza�a te ró�nice i te mechanizmy.Inny autorinteresowa� si� zmianami w spo�ecze�stwie anglo - ameryka�skim przeprowadza�analizy porównuj�c dwa ostatnie wieki.Zmiany w zakresie emocji wi�za� zezmianami spo�eczno-kulturowymi.Z oczekiwaniami religijnymi, zmianamidemograficznymi.Zauwa�y�, �e smutek przed nastaniem XIX w.by� wyra�nieumniejszany natomiast w epoce wiktoria�skiej by� dominuj�c� emocj� osi�gaj�c�prawie poziom obsesji.Pod koniec XIX w.Obrz�dy �a�obne by�y b.rozbudowanesmutek i �al zajmowa�y du�o miejsca w �yciu prywatnym i publicznym.Pocz�tek XXw.- zwrot smutek traktowany jako co� plebejskiego, chorobliwego, zwrot wkierunku izolacji cz�owieka od �alu i smutku.Optymizm prowadzi do prze�ywaniatylko emocji pozytywnych.Nasza kultura jest kultur� emocji i ona narzucapewien schemat my�lenia, prze�ywania �Don't worry by happy", �Keep smiling",my�l pozytywnie.Ludzie �redniowiedza - by� emocjonalny stan os�abionegozainteresowania �wiatem, znudzenie �wiatem, lekcewa��cy stosunek do �wiata,melancholia, dystans.Kultura ma istotny zwi�zek z emocjami i ona narzuca przezpewne spo�ecznie sankcjonowane schematy my�lenia pewien styl prze�ywania,do�wiadczania �wiata i siebie samego.W pewnych kulturach wyst�puj�zró�nicowane nazwy stanów emocjonalnych takie, które nie wyst�puj� w innychkulturach, �np.w terminologii taita�skiej jest wiele form gniewu, gniew jako:wynik irytacji, w�ciek�o�ci, wyrastaj�cy ze stosunków osobistych, zwi�zany zestanem uk�adu interpersonalnego ma��e�skiego.W tej terminologii wyst�pujeobni�ona �wiadomo�� emocji smutku, winy, depresji.Kultura ma znaczenie, aleje�li kultura jest traktowana jako klucz i jedyna przyczyna to jest to b��d inadu�ycie.Kultura i spo�eczno�� jest wa�na, poniewa� koryguje, uczy sposobuwyra�ania emocjonalnego przez komponent ekspresywny.Kultura i spo�eczno�� uczysposobu wyra�ania emocji, uczy kontroli i tym samym zmienia stany wewn�trzne b.istotny jest j�zyk, który dana kultura, spo�eczno�� proponuje na okre�lenieró�nych stanów.J�zyk powoduje, �e pojawia si� dana forma reprezentacjipoznawczej.Z innej strony patrz�c spo�eczno�� by� mo�e stwarza tylko podstawyku odmienno�ci spe�niania si� natury ludzkiej emocjonalno�ci.Spo�eczno�� samaw sobie tej natury nie tworzy tylko stwarza podstaw� ku mo�liwo�ci spe�nianiasi� w dany sposób natury ludzkiej emocjonalno�ci.W wy�ej wskazanym wymiarzeprzyk�adem mo�e by�UJ�CIE R.PLUTCHIKA, On podkre�la b.istotny, przyczynowy zwi�zek emocji zkultur�, wg niego emocje s� czym�, co jest wynikiem naturalnych dyspozycji i�a�cuch ewolucji (adaptacji do �rodowiska).Plutchik podkre�la zwi�zek emocji zosobowo�ci� (z cechami osobowo�ci).W tym wymiarze swej teorii podkre�laistotny zwi�zek emocji z instytucjami spo�ecznymi.To jest interpretacjaPlutchika, ona ma charakter ewolucyjny.Te instytucje pomagaj� w jakim� sensieradzi� sobie z emocjami.Pomagaj� manipulowa� ekspresj� emocji np.religia musiupora� si� z problemami �mierci i utraty a �mier� i utrata wyzwala zawsze l�k.Religia musi upora� si� z l�kiem egzystencjalnym cz�owieka.L�k egzystencjalnyjest motorem by przyjmowa� pewien system wierze� Ma��e�stwo jako instytucjamusi upora� si� z do�wiadczanym powszechnie prze�yciem typu zachowanie zwi�zanez pop�dem seksualnym.Pop�d seksualny wi��e si� z emocja rado�ci czyliinstytucja ma��e�stwa musi sobie poradzi� z emocj� rado�ci, która wynika zpop�du seksualnego przez stworzenie instytucji ma��e�stwa i rodziny, bo inaczejby�yby zaburzenia w �yciu spo�ecznym.Instytucja Wojny i Policji jestodpowiedzi� na emocj� gniewu.Policja musi sobie radzi� z gniewem cz�owieka.Instytucja Psychoterapeuty radzi sobie z emocj� akceptacji - choroba umys�owawyzwala pewien stan emocjonalny, powoduje zerwanie z rzeczywisto�ci� co jest b.trudne dla podmiotu, który mo�e by� odseparowany od spo�eczno�ci.Spo�eczno��musi darzy� t� osob� akceptacj� ale ta osoba jest trudna do zaakceptowania wi�cbuduje instytucje psychoterapeuty, �eby ludzie mogli zaakceptowa� chorego.Terapia jest forma akceptacji pewnej odmienno�ci.Generalnie R.Plutchik pokazuje zwi�zek emocjonalny tej dyspozycji biologicznejz kultur�, ze spo�eczno�ci� [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • listy-do-eda.opx.pl
  • Drogi użytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.