X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Pozwólwszystkiemu robi� to, co zgodne z jego natur�, ku natury tej zadowoleniu.- CHUANG-TZUW jaki sposób mo�esz �przesta� dzia�a�"? W rozdziale tym przedstawi� buddyjsk�medytacj� wgl�du, czyli Vipas�san�, która jest doskona�ym przyk�adem olbrzymiejsi�y transformacyjnej tkwi�cej w zaniechaniu dzia�ania.Nie jest ona jedynymsposobem transformacji, ale ten w�a�nie spo�sób dobrze pozna�em.Mam nadziej�,i� to, co napisz�, rzuci wi�cej �wiat�a na sam proces transformacji, który jestuniwersalny.Im g��biej w siebie si� zapuszczamy, tym wi�cej znajdujemy punktówwspólnych.MEDYTACJA WGL�DU (VIPASSANA)Pod nazw� medytacji kryje si� wiele ró�norakich praktyk.Niektóre z nich toniewiele wi�cej ni� zwyk�e marzenia i fantazje.Wi�kszo�� jednak mo�na okre�li�za pomoc� definicji s�ownikowej, która t�umaczy medytacj� jako �oso�bistedo�wiadczenie religijne, polegaj�ce na skupieniu umy�s�u na kontemplacji prawdyreligijnej, tajemnicy lub przed�miotu czci, w celu przepe�nienia duszy mi�o�ci�Boga i �wi�to�ci� �ycia."Je�li skupisz my�li na jakim� konkretnym celu, oznacza to, �e okre�li�e� ju�zarówno cel, jak i metod� jego osi�gni�cia.Cel i metoda s� wytworem twegoumys�u, wi�c mo�esz osi�gn�� to, co sobie zamierzy�e�.Nie b�dzie to jednaknowe; b�dzie kolejn� projekcj� starego - przesz�o�ci.Twój umys� nie mo�estworzy� ani ogarn�� tego, co le�y poza granicami jego percepcji, czylio�wieconego, absolutnego.Wszelkie celowe dzia�anie, równie� psychoterapeutyczne i duchowe, stanowi form�stawania si�".Nie likwiduje ono jednak przepa�ci rozci�gaj�cej si�-mi�dzytymd, gdzie jeste� (tera�niejszo��), a tym, gdzie chcia�by� by� (przysz�o��),obejmuj�cym równie� ostateczne o�wiecenie, praw�d�, zjednoczenie z Bogiem czyzwyk�e poczucie be�piecze�stwa.Ci�gle czujesz si� niezaspokojony, dok�adaszwi�c wszelkich stara�, by przeskoczy� t� przepa��, sta� si� kim� innym.Niezale�nie od twych post�pów, cel ci�gle pozosta�wa� b�dzie gdzie� �nazewn�trz", poza twoim zasi�giem.Stawanie si� jest procesem dwubiegunowym.Imgorli�wiej szukasz �wiat�a, �wi�to�ci i ukojenia, tym pot�niejsze si� stajedla ciebie widmo Ciemno�ci, z�ego, bólu.Twoja wiara mo�e by� ca�kiem silna,zawsze jednak twi� w niej b�dzie ziarno zw�tpienia, pokusy, winy.Tylkobezwarun�kowa akceptacja tego, �co jest", mo�e uwolni� ci� w tera��niejszo�ci.W przeciwnym razie, zawsze b�dziesz przed czym� ucieka� albo za czym� goni�.Nie b�dziesz móg� po prostu �by�".Kilka lat temu, na prowadzony przeze mnie kurs wpro�wadzaj�cy do medytacjiwgl�du, zg�osi�a si� m�oda, mizer�nie wygl�daj�ca kobieta.Po trzech czyczterech minutach od rozpocz�cia pierwszej sesji medytacji siedz�cej, zacz�ag�o�no i �a�o�nie p�aka�.�zy strumieniami sp�ywa�y po jej twarzy.Pierwszy razwidzia�em, �eby kto� tak rzewnie p�aka�.Wyja�ni�a mi potem, �e odk�d pami�ta, zawsze czu�a si� �le.Nie znalaz�a pomocyw medycynie konwencjonalnej, wi�c zacz�a medytowa�.Przez kilka latpraktykowa�a afirmacj� pozytywn� i wizualizacj�, wyobra�aj�c sobie sie�biesk�pan� w bia�ym, oczyszczaj�cym �wietle.Cho� prak�tyki te w pewnym stopniuzdo�a�y poprawi� jej stan, nadal nie czu�a si� dobrze i wci�� szuka�a pomocy.Tego wieczoru, po raz pierwszy w swej praktyce medyta�cyjnej, zaprzesta�adzia�ania i, zgodnie z moim poleceniem, po prostu obserwowa�a.Nagle z wielk�wyrazisto�ci� wró�ci�o do niej pewne traumatyczne prze�ycie, któregodo�wia�dczy�a jako dwuletnie dziecko.Poddana wówczas zosta�a operacji obuoczu; nie do��, �e cierpia�a ból, to jeszcze by�a przestraszona i bardzosamotna w obcym, bezosobowym szpitalu.Na domiar z�ego, rodzice ani razu jejtam nie odwiedzili.Czu�a si� wi�c zupe�nie porzucona.Do�wiad�czenie to,tkwi�c g��boko w pod�wiadomo�ci, rzuca�o cie� na ca�e jej �ycie.Wiedzia�a ona,�e co� jej jest, ale nie wiedzia�a dlaczego.Jej inteligentne i rozwa�neposzukiwa�nia �rodków zaradczych i metod uzdrowienia w rzeczywis�to�ciuniemo�liwia�y jej dotarcie do g��bszej przyczyny cierpienia.Tylko wtedy, gdyporzuci�a my�li o �dzia�aniu" i �post�pach", mog�a prawdziwie otrzyma�.Moja definicja medytacji, nieco mniej popularna, to �po�wi�cenie czemu� bacznejuwagi; obserwowanie z wiel�kim zainteresowaniem i oddaniem." Definicja tasugeruje bezpo�rednio��, witalno��, prostot� i zaciekawienie bez oczekiwania nadobroczynne efekty obserwacji; w podobny sposób patrzy, na przyk�ad, dziecko poraz pierwszy przy�gl�daj�c si� p�atkowi �niegu.W medytacji wgl�du przedmiotem naszej uwagi nie jest okre�lona osoba,wierzenie, cecha, cel ani problem, ale wszystko to, co ma miejsce w danymmomencie.Polega ona nie na kontrolowaniu czy ulepszaniu trwaj�cej chwi�li, alena ca�kowitym zjednoczeniu si� z ni�, niezale�nie od tego, czy wydaje si� namona akurat przyjemna, czy te� nie.Twoje postrzeganie jest dzi�ki temu zawsze�y�we i dynamiczne, odpowiadaj�ce nieprzewidywalnemu wi�rowi �ycia.Vipassana znaczy �widzie� na wiele sposobów; widzie� poprzez dog��bneprzenikni�cie; widzie� m�dro�ci� intu�icyjn�." Kiedy w ten sposób wejrzysz wka�dy kolejny moment, zobaczysz nie tylko przedmiot, ale równie� pod�miot.Znajdziesz drog� prowadz�c� do bezpo�redniego, nie pozostawiaj�cego wyboru�wgl�du" oraz �m�dro�ci", czyli �pe�nej wiedzy".Ten sposób patrzenia - wgl�d -na�le�y oddzieli� od intelektualnej dedukcji oraz takich za�maskowanych formnieokie�znanego warunkowania jak instynkt czy intuicja.Carl Jung w ksi��ce Memories, Dreams, Reflections (�Wspomnienia, sny,refleksje") opisa� proces swej wewn�trznej pewno�ci: �Kiedy ludzie mówi�, �ejestem m�dry, nie mog� si� z tym zgodzi�.Stoj� nad strumieniem, ale nierobi� nic.Inni stoj� przy tym samym strumieniu, ale wi�kszo�� uwa�a, �epowinni co� zrobi� [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • listy-do-eda.opx.pl
  • Drogi użytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.